האם אתם מסתירים מידע מהרופא שלכם?

(12)
לדרג

כמה באמת אתם מספרים לרופא שלכם על מצבכם הרפואי? האם יש מידע שאתם שומרים לעצמכם ולא משתפים את איש המקצוע שיושב מולכם? מחקר חדש ביקש לבחון את הסוגיה

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

מערכת יחסים טובה בין הרופא למטופל הוא אחד הנושאים החיוניים למתן טיפול רפואי איכותי ולאבחון מדויק של מחלות ובעיות רפואיות. לכן, ישנה חשיבות רבות לבניית אמון ותקשורת מיטבית בין הרופאים למטופלים. מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת JAMA Network Open ביקש לבחון האם מטופלים נוהגים לשתף את הרופא המטפל בכל המידע הרלוונטי אודותיהם ומהם הנושאים שהם נוטים להסתיר ולשמור לעצמם.

מה כלל המחקר?

במסגרת המחקר בחנו החוקרים נתונים אודות 2011 מבוגרים מארצות הברית מסקר Mechanical Turk של אמזון (סקר MTurk, גיל ממוצע של 35 שנים) ו-2,499 מבוגרים מסקר ה-Survey Sampling International (סקר SSI, גיל ממוצע של 61 שנים). שני הסקרים נערכו בשנת 2015 והמשתתפים התבקשו לבחון רשימת קטגוריות של נתונים רפואיים ולסמן אם היו שומרים מידע זה לעצמם ולא משתפים את הרופא ואם כן, מדוע.

70% מהנשאלים שהסתירו מידע מהרופא ציינו כי עשו זאת בשל תחושת בושה. צילום: שאטרסטוק

אילו נתונים עולים מן המחקר?

בשני הסקרים, התעללות ביתית היתה הגורם שלא נחשף לרופא בשכיחות הגבוהה ביותר (42.2% בקר MTurk ו-42.3% בסקר SSI).

במדגם MTurk, הנושאים שלא שותפו עם הרופא המטפל כללו: דיכאון (38.1%), מחשבות אובדניות (37.8%) והתעללות מינית (28.8%).

במדגם SSI, הנושאים שלא נחשפו עם המטפל כללו: התעללות מינית (41.6%), מחשבות אובדניות (37%) ודיכאון (29%).

למעלה מ-70% מהנשאלים שהסתירו מידע מהרופא דיווחו כי עשו כך בשל תחושת בושה. בנוסף,  צוינו מספר סיבות אחרות לאי-שיתוף הנתונים עם הרופא, בהן: רצון להימנע משיפוטיות או מדברי תוכחה בנושא והחשש מאזכור הנושא בתיק הרפואי האישי שלהם.

בקרב מטופלים צעירים ובקרב נשים תועדה שכיחות גבוהה עוד יותר של הסתרת מידע מהרופא.

מהן מסקנות המחקר?

קרוב למחצית מהחולים עשויים להסתיר מהרופא מידע העשוי לסכן את חייהם.

החוקרים מציינים כי הבעיה עשויה להיות חמורה עוד יותר מכפי שעולה מהמחקר, מאחר וסביר להניח כי המשיבים לא דיווחו על כל המידע שהסתירו מהרופאים שלהם.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין. 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום