טיפולי הזרקות לפנים: כדאי לבצע במרפאת שיניים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

המושגים "בוטוקס" או "חומצה היאלורונית" בוודאי אינם זרים לכם. האם אתם יודעים לומר באופן מדויק מה ההבדלים ביניהם? מתי מומלץ להשתמש בכל חומר? והכי חשוב: מדוע כדאי לכם לעבור טיפולי אסתטיקה לפנים דווקא במרפאת שיניים? כל התשובות בפנים

טיפולי שיניים
04-9989027

ככל שאנחנו מתבגרים, כך משתנה מראה הפנים שלנו. העור הופך דק יותר, מקומט יותר ואלסטי פחות. בנוסף, מתרחשת מעין "צניחה" של הפנים, בעקבות אובדן נפח וטונוס של הרקמות באזורים שונים. תופעות אלה מתרחשות באופן טבעי לאורך השנים, אך הגיל אינו הגורם היחיד המשפיע על הזדקנות הפנים. לגנטיקה יש חלק גדול בקצב ובהיקף של התופעה, וגם לגורמים סביבתיים שונים. כך, למשל: חשיפה מרובה לשמש, הגורמת להזדקנות של העור.

 הבוטוקס משמש להחלקת קמטים בלבד. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן לשמור על אסתטיקת הפנים באמצעות טיפולי הזרקות?

עבור רוב האנשים, שמירה על אסתטיקת הפנים וטיפול בהשלכות הגיל והסביבה על מראה הפנים, פירושה החלקת קמטים. למעשה, מראה צעיר ואסתטי של הפנים לא יתקבל מהחלקת קמטים בלבד, אלא משילוב של החלקת הקמטים עם השבת הנפח, שאבד באזורים מסוימים של הפנים. ניתן לבצע את החלקת הפנים ואת השבת הנפח באמצעות טיפולי הזרקות, אך יש להבחין בין שני החומרים השונים, המשמשים לטיפולים אלה: בוטוקס וחומצה היאלורונית.

בוטוקס: החומר המוכר לכולנו בשם בוטוקס הוא למעשה רעלן, הנקרא בוטולינום טוקסין. הזרקת בוטוקס במינונים נמוכים, למיקומים מסוימים בפנים, גורמת לשיתוק מקומי של השריר בו בוצעה ההזרקה. כתוצאה מכך, ניתן להשיג החלקה של קמטי ההבעה, הקמטים הדינמיים והקמטים הסטטיים שנוצרים בעקבות הפעולה של אותו השריר. כלומר: הבוטוקס משמש להחלקת קמטים בלבד. הטיפולים הנעשים באמצעות בוטוקס מתבצעים בעיקר בשליש העליון של הפנים: המצח, צידי העיניים ובין הגבות.

חומצה היאלורונית: החומצה ההיאלורונית היא חומר טבעי, המיוצר על ידי הגוף, ושומר על עור אלסטי ומתוח ועל טונוס של הרקמות. עם הגיל, הגוף מייצר פחות חומצה היאלורונית. לכן, נוצרים קמטים ואובדן נפח בפנים. בחומצה היאלורונית ניתן להשתמש בכל שטח הפנים, הן לשם העלמת קמטים והן לשם החזרת נפחים, המתרחשת בעיקר באזור עצמות הלחיים. החומר מגיע ברמות צמיגות שונות. צמיגות נמוכה תשמש למילוי קמטים, וצמיגות גבוהה תשמש למילוי נפחים.

מתי ניתן לראות את תוצאות הטיפול?

התוצאה הסופית של טיפול בבוטוקס תתקבל כשבועיים לאחר ההזרקה, ותחזיק מעמד במשך כארבעה חודשים. לעומת זאת, את תוצאות הטיפול בחומצה היאלורונית, ניתן לראות מיד לאחר ההזרקה. עם זאת, גם בהקשר זה, התוצאה תלך ותתייצב, עד שתגיע למצבה הסופי שבועיים לאחר מכן. ההשפעה של החומצה ההיאלורונית ממושכת יותר. תוצאות הטיפול יחזיקו מעמד כשמונה חודשים עד שנה.

האם יש גיל מינימלי לטיפולי הזרקות?

מטבע הדברים, שימוש בבוטוקוס ובחומצה היאלורונית למילוי קמטים ולהשבת נפח לפנים, ייעשה בגילים בהם כבר קיימים קמטים או אובדן של נפח: כל מטופל, בהתאם לקצב האישי של הזדקנות הפנים והעור שלו. יחד עם זאת, הן הבוטוקס והן החומצה ההיאלורונית, יכולים לשמש גם למטרות נוספות, אשר אינן תלויות גיל: בבוטוקס ניתן להשתמש בחלק האמצעי של הפנים, במקרים בהם למטופל יש חיוך חושף חניכיים. הזרקה של בוטוקס מעל השפה העליונה תגרום לשיתוק השריר של השפה העליונה, וכך גם בזמן החיוך, השפה תמשיך לכסות את החניכיים. בחומצה היאלורונית ניתן להשתמש גם לצורך עיבוי השפתיים או פיסול של האף. במקרים אלה, הגיל המינימלי לטיפול הוא 18, מכיוון שעד גיל זה הפנים עדיין עשויות להשתנות.

באילו מקרים טיפולי ההזרקות עדיפים על פני ניתוח קוסמטי?

מכיוון שמדובר בטיפולים שהשפעתם זמנית והפיכה, מוטב תמיד לנסות טיפול מסוג זה, לפני בחירה בהליך מורכב ובלתי הפיך כמו ניתוח. כמו כן, טיפולי ההזרקות יתאימו לתיקונים נקודתיים ולמטופלים המעוניינים במראה טבעי ועדין.

האם יש תופעות לוואי לטיפולים?

לאחר ההזרקות, עשויות להופיע תופעות לוואי קלות, כגון: אדמומיות, נפיחות, כאב מקומי, ובחלק המקרים גם שטפי דם. תופעות אלה, אם יופיעו, יחלפו תוך מספר ימים. במקרים מאוד נדירים בלבד, ייתכנו סיבוכים, כגון: זיהום או תגובה אלרגית, שיצריכו הגעה לטיפול.

האם יש אנשים שאינם יכולים לעבור טיפולי הזרקות?

מומלץ לנשים בהריון או נשים מיניקות, שלא לעבור טיפולי הזרקות. בנוסף, אם המטופל נוטל תרופות לדילול דם, מומלץ להתייעץ עם הרופא לפני הטיפול.

האם ישנן מגבלות כלשהן על המטופל לאחר הטיפול?

טיפול בחומצה היאלורונית אינו מציב מגבלות על המטופל. לעומת זאת, לאחר טיפול בוטוקס, ייאלץ המטופל להימנע משכיבה על הגב במשך ארבע השעות הראשונות לאחר ההזרקה. ב-24 השעות הראשונות לאחר הטיפול, המטופל יתבקש להימנע מפעילות גופנית, חשיפה לשמש או כניסה לסאונה.

 היכרות מצוינת עם האנטומיה של הפנים ומיומנות גבוהה. צילום: שאטרסטוק

מה היתרון של ביצוע טיפולי הזרקות דווקא במרפאת שיניים?

חלק מעבודתו השגרתית של רופא השיניים כרוך בהזרקות (חומרי הרדמה ואילחוש) למקומות שונים בפנים. ההכשרה שעובר רופא השיניים מעניקה לו היכרות מצוינת עם האנטומיה של הפנים ומיומנות גבוהה, ומאפשרת לו להבין מהם המקומות היעילים ביותר להזרקה, ומהם המקומות המסוכנים להזרקה. כך, רופא שיניים יכול להשיג את התוצאות הטובות ביותר, במינימום פוטנציאל לסיבוכים.

לסיכום: טיפולי הזרקות נעשים באמצעות בוטוקס ו/או חומצה היאלורונית. הבוטוקס משמש להעלמת קמטים והחומצה ההיאלורונית משמשת אף היא להעלמת קמטים ולהשבת נפח, לאזורים מסוימים בפנים. שני החומרים מניבים תוצאה זמנית, אותה יש לחדש כל מספר חודשים. הטיפולים נחשבים בטוחים לשימוש. עם זאת, מומלץ לעבור את טיפולי ההזרקות על ידי רופא שיניים, שעבר הכשרה מיוחדת לכך. היכרות רופא השיניים עם האנטומיה של הפנים ומיומנותו בביצוע זריקות עדינות באיזור הפנים, תבטיח תוצאות מיטביות, במינימום סיכונים.

ד"ר לילך לבון-קספ היא רופאת שיניים, עוסקת באורתודונטיה (טיפולי יישור שיניים) ובטיפולי הזרקות לפנים, עובדת במרפאת שיניים לאסתטיקת הפה והפנים בכרמיאל ובכפר ורדים.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום