ביקור שגרתי אצל רופא שיניים: הדרך למניעת סיבוכים

(3)
לדרג
תוכן מקודם

המחשבה על רופא שיניים מלחיצה אתכם? חבל לכם על הכסף? כדאי שתדעו: איתור בעיות שיניים בעודן "קטנות", מאפשר טיפול מהיר, זול ופחות כואב. הקפידו על ביקורת תקופתית אצל רופא השיניים ועל ניקוי על ידי שיננית

טיפולי שיניים
077-4610441

אנשים רבים נוטים להזניח את הביקור השגרתי אצל השיננית ו/או אצל רופא השיניים, מתוך מחשבה מוטעית ש"חבל על הזמן". מדובר בטעות חמורה: בדומה לתחומי רפואה אחרים, בריאות השיניים היא "מדרון חלקלק". אם לא מגלים בעיה כלשהי, קטנה ככל שתהיה, בשלבים ההתחלתיים שלה, היא עלולה להחמיר את המצב ולעיתים אף לגרום לנזק בלתי הפיך.

מדוע חשוב להקפיד על הביקור שגרתי אצל רופא השיניים?

על פי ההמלצות הבינלאומיות, יש להגיע לבדיקה שגרתית אצל רופא השיניים ו/או לניקוי אבנית אצל שיננית, כל שלושה עד שישה חודשים. זוהי בדיקה שרוב רופאי השיניים בישראל כלל לא גובים עליה תשלום.

חשיבותה של בדיקה שגרתית זו נעוצה בהבנה שככל שמזהים בעיה כלשהי בחלל הפה - דלקת חניכיים, חור קטן בשן וכו' - ניתן לטפל בבעיה כבר בשלב ההתחלתי שלה, ולמנוע את החמרתה. כך, יימנע צורך בטיפולים מורכבים ויקרים ויימנע נזק העלול להיות בלתי הפיך.

רוב רופאי השיניים בישראל לא גובים תשלום על ביקורת שגרתית. צילום: שאטרסטוק

מהם התהליכים שמתרחשים בשיניים בלתי מטופלות?

כדי להבין את החשיבות הרבה שיש לביקור שוטף אצל רופא השיניים, חשוב להבין מהם תהליכים שמתרחשים בפה בשלבים שונים, כיצד ניתן לטפל בהם מבעוד מועד ומה המשמעויות של הזנחת הטיפול:

  1. הבעיה: שאריות של מזון מצטברות בין השיניים, ועל גבי השיניים נוצרת שכבת פלאק. הפתרון: ניקוי יסודי אצל שיננית.
  2. הבעיה: "ויתור" על ביקור אצל השיננית יגרום לשאריות המזון שהצטברו ולשכבת הפלאק שלא הוסרה לחדור עמוק יותר. כתוצאה מכך, עלולה להיגרם עששת, דלקת חניכיים או חור בשן. הפתרון: טיפול בדלקת (לרוב: באמצעות אנטיביוטיקה) וסתימת החור.
  3. הבעיה: חור בשן שאינו נסתם ודלקת חניכיים שלא טופלה בזמן, יעמיקו ויפגעו בשורש השן. הפתרון: טיפול שורש.
  4. הבעיה: נזק בשורש השן שהוזנח יחמיר ויגרום לנזק בלתי הפיך. הפתרון: עקירת השן וצורך בשתל או בתותבת (חלקית או מלאה).
  5. הבעיה: אי ביצוע שתלים יגרום להתדלדלות של העצם ו/או לנסיגת חניכיים, מה שיגרום לחוסר יציבות של השיניים. הפתרון: הרמת סינוס וטיפולים כירורגיים מורכבים לצורך השתלת עצם.

ניתן לראות כי גם הבעיה הפשוטה ביותר, שנוצרת באופן שגרתי כמעט אצל כל אדם, כתוצאה מתפקוד השיניים ומאורח החיים היומיומי, עלולה להחמיר ולהתפתח לנזק גדול בהרבה. מטרת הביקור השגרתי אצל רופא השיניים וניקוי האבנית השוטף אצל השיננית הם לשם מניעת המצבים האלו, על ידי אבחון מוקדם וטיפול בבעיה בעודה מזערית.

 

מדוע לא כדאי להגיע לרופא השיניים רק כשהשיניים או החניכיים כואבות?

רבים טועים לחשוב שהעובדה שאינם חשים רגישות בחניכיים ו/או כאב כלשהו, מעידה על כך שהכל בסדר. בפועל, לא כך הדבר. פעמים רבות, דווקא שאריות המזון שגרמו לעששת מתעתעות: לרוב, רגישות לקור או לחום היא תוצאה של עששת (דלקת) שיוצרת מעין חריצים בחניכיים ופוגעת בעצבים שנמצאים בחניכיים.

במקרים בהם שאריות המזון אינן מפונות, הן חוסמות את החריצים. לכן, האדם אינו מרגיש רגישות כלשהי עד שהעששת מעמיקה. לאור זאת, ניתן להבין כי היעדר כאב, או היעדר רגישות אינם אינדיקציה לבריאות החניכיים. פעמים רבות, דווקא מדובר באינדיקציה הפוכה.

מה עושים כדי להתמודד עם פחד מטיפול שיניים?

אחת הסיבות השכיחות ביותר להזנחה של טיפולי שיניים היא פחד מושרש, מפני הכאב הכרוך בזריקת ההרדמה ו/או בטיפול עצמו.

פחד דנטלי נחשב שכיח מאוד וניתן להבנה. עם זאת, בעניין זה חשוב להדגיש כי תחום רפואת השיניים עבר כברת דרך עצומה בשנים האחרונות. הטיפולים כיום אינם דומים לטיפולים שהיו בעבר. לכן, לרוב הפחד מבוסס על זיכרון שכבר אינו רלוונטי. כך, למשל: קיימים כיום סוגים רבים של הרדמה, המאפשרים להקל על המטופל כבר מהרגע הראשון: החל מג'ל או ספריי אלחוש מיוחד, למריחה על החניכיים לפני זריקת ההרדמה, כך שהזריקה עצמה כלל אינה מורגשת, עבור במזרקים חדישים ודקים מאוד, וכלה באפשרות לבצע את הטיפול תחת הרדמה כללית.

מגוון הטכנולוגיות, החומרים והשיטות הקיימות כיום, מאפשרות להתאים לכל מטופל את הדרך הקלה והנוחה ביותר עבורו, ולאפשר לו לעבור את הטיפול בצורה נינוחה שתהווה עבורו "חוויה מתקנת".

פחד דנטלי נחשב שכיח מאוד וניתן להבנה. צילום: שאטרטסוק

ההיבט הכלכלי

רבים נוטים לדחות את הביקור אצל רופא השיניים, בשל העלויות הכרוכות בטיפולי שיניים. עם זאת, גם בעניין זה, אין מודעות לכך שלהזנחה של הבדיקה והטיפול בשיניים, יש משמעות רבה מבחינה כלכלית, מאחר שככל שהנזק חמור יותר - כך עלות הטיפול תהיה יקרה יותר. בסופו של דבר, לא ניתן יהיה עוד לדחות את הטיפול! כך, למשל: במקום לשלם כ-200 שקלים על סתימה, ייאלץ המטופל לשלם אלפי שקלים על עקירה ושתלים. לא חבל?!

לסיכום: המטרה של הביקור השגרתי אצל רופא השיניים ושל הטיפול אצל השיננית, היא לבצע תחזוקה, לאתר בעיות כשהן עדיין קטנות, ולמנוע את הצורך בטיפולי שיניים יקרים ומסובכים. לכן, חשוב מאוד שלא לוותר על טיפולים אלה. הזנחה עלולה להוביל לצורך בטיפולים מורכבים ויקרים.

 

ד"ר אבו קיאס הוא רופא שיניים, מנהל מרפאה המעניקה בין השאר שירותים הכוללים: כירורגיית פה ולסת, טיפולים משמרים, טיפולי אסתטיקה, שיקומי פה מורכבים, בוטוקס ויישור שינים.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום