לרגל יום בריאות השן: 10 כללים לשמירה על בריאות השיניים וחלל הפה

(12)
לדרג
תוכן מקודם

לצחצח שיניים בוקר וערב, להקפיד על בדיקה שגרתית ולהימנע מעישון: לקראת יום בריאות הפה שיחול בשבוע הבא, ריכזנו את הטיפים החשובים ביותר שיסייעו לכם לשמור על שיניים בריאות ועל הדרך גם על הבריאות הכללית

רופא שיניים ,מומחה לרפואת הפה
077-2311087 (מספר מקשר)

יום בריאות השן חל ב- 11/9, ומדובר בהזדמנות מצוינת לציין את חשיבות השמירה על היגיינת ובריאות הפה.

                                                                                חשוב להחליף את מברשת השיניים בכל 3 חודשים. צילום: שאטרסטוק

הקפדה על הכללים הבאים תסייע לכם לצמצם את הסיכון לסבול מעששת, מבעיות חניכיים ומבעיות בריאות נוספות. שימו לב:

צחצחו שיניים פעמים ביום: כדי לשמור על שיניים בריאות, חשוב לצחצח אותן מיד כשאתם מתעוררים בבוקר, ופעם נוספת לפני שאתם הולכים לישון. כמו כן, חשוב להחליף את מברשת השיניים בכל 3 חודשים. מי שמתקשה להתמיד בהרגל, יכול להיעזר במברשת שיניים חשמלית, בהתאם להמלצת הרופא שיניים המטפל.

הפחיתו בצריכת מזונות עשירים בסוכרים: זה ממש לא מיתוס - שוקולד, דברי מתיקה, דגני בוקר ממותקים וגם שתייה ממותקת – כל אלה יכולים להזיק לשיניים. מזונות אלה למעשה מספקים מזון מצוין לחיידקי השיניים, שהתרבותם בחלל הפה היא הגורם העיקרי להתפתחות עששת.

הקפידו על בדיקת שיניים תקופתית: כדאי לבקר אצל רופא השיניים אחת לחצי שנה, גם כאשר לא מתעוררת בעיה מיוחדת או כאב. בדיקה זו חיונית על מנת לשמור על בריאות השיניים לאורך זמן ולהפחית סיכוי להיווצרות מצבים שדורשים טיפולים מורכבים יותר.

בקרו אצל השיננית: מומלץ לגשת לניקוי שיניים אצל השיננית פעם בחודשיים עד אחת לחצי שנה, בהתאם להמלצת רופא השיניים. בד"כ אנשים בעלי נטייה למחלות חניכיים נדרשים לגשת לטיפול זה לעיתים קרובות יותר.

הימנעו מעישון: מעבר לעובדה שמדובר בהרגל מסוכן המעלה באופן משמעותי את הסיכון למחלות שונות כמו סרטן ראות, סרטן חלל הפה וסרטנים אחרים, העישון גורם לריח פה רע במיוחד. לכן, נסו לוותר על ההרגל המיותר. אם קשה לכם, חשבו האם המחיר שאתם עשויים לשלם באמת כל כך משתלם.

הפחיתו בצריכת האלכוהול: גם שתייה מופרזת של אלכוהול אינה מומלצת באופן כללי לבריאות, ובפרט לאזור הפה, מאחר שהיא מעלה את הסיכון לסרטן חלל הפה. בעוד שהרמת כוס יין מידי פעם ככל הנראה לא תגרום לנזק, שתייה מרובה דווקא כן.

הקפידו על ביצוע בדיקה לזיהוי מוקדם של סרטן הפה: בדיקה זו ניתן לבצע אצל מומחה ברפואת הפה לשנה מעל גיל 40. כאשר מדובר במעשנים או בצרכני אלכוהול "כבדים", מומלץ לבצע אותה אף בגיל צעיר יותר.

שימו לב למצבים חריגים בחלל הפה: אפטה, כיב שלא חולף מעצמו, כאבים באזור ראש צוואר ממקור לא ידוע, טעם מוזר, יובש בפה שאינו חולף גם לאחר שתייה מרובה וכן קשי בבליעה, הם סימפטומים שעלולים להעיד על מצב חמור שדורש ברור וטיפול מיידי. אם נתקלתם במצב כזה פנו מיד לרופא המומחה ברפואת הפה.

הימנעו מחשיפה מוגברת לשמש: הידעתם? חלק מנגעי העור הנגרמים על ידי השמש מופיעים גם בשפתיים. הקפידו להימנע מחשיפה ממושכת לשמש. אם אתם שוהים באזור שמשי הקפידו על שימוש בקרם הגנה או בקרם שפתיים בעל מקדם הגנה גבוה.

חשוב לשלב הרגל זה כחלק משגרת הטיפוח היומית. צילום: שאטרסטוק

בהריון? הקפידי להגיע לביקורת גם במהלכו: הריוניות רבות נמנעות מלהגיע לרופא השיניים במהלך ההריון מתוך חשש שהבדיקה והטיפול יפגעו בעובר או במהלך ההריון. אולם, חשיבות הבדיקה רק מתעצמת במהלך תקופה זו, מאחר שלנשים בהריון ישנה נטייה מוגברת לסבול מדלקות חניכיים וכתוצאה מכך גם מבעיות שיניים.

אל תזניחו את השימוש בחוט דנטלי: ישנם מספר אביזרים העומדים לרשותכם, בעזרתם תוכלו לנקות את הרווח שבין השיניים, הנוטה לצבור שאריות מזון וחיידקים: חוט דנטלי, מברשות ייחודיות ועוד. חשוב לשלב הרגל זה כחלק משגרת הטיפוח היומית. חשוב להתייעץ עם רופא השיניים המטפל לגבי בחירת האביזר המתאים.

אל תשכחו את הלשון: גם הלשון שלנו זקוקה לניקוי יסודי מידי יום. זאת מאחר שהיא נוטה לאגור בתוכה שאריות מזון וחיידקים, וכך היא עלולה לגרום לריח פה לא נעים. הקפידו להבריש אותה בעזרת מברשת השיניים בכל צחצוח.

סייעו למי שמתקשה בפעולת הצחצוח: ילדים, בעלי מוגבלויות וקשישים לא תמיד מצליחים להקפיד על צחצוח נכון של השיניים. לכן, חשוב ללוות אותם ולסייע להם במהלך ביצוע הפעולה.

לסיכום: בריאות הפה שלנו מושפעת באופן ישיר מהרגלי הבריאות ומהיגיינת הפה שלנו. הקפדה על צחצוח יומי של השיניים, שימוש בחוט דנטלי, לצד הימנעות מעישון, הימנעות מצריכת אלכוהול מופרזת ומחשיפה לשמש יסייעו לכם לשמור על שיניים בריאות ועל פה בריא.

ד"ר גולדמן יולי, רופא שיניים ומומחה ברפואת הפה

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום