התאמת משקפיים: המדריך המלא

(11)
לדרג
תוכן מקודם

רוצים לראות היטב ולהיראות טוב? התאמת משקפיים אופנתיים ואיכותיים מחייבת בדיקת אופטומטריסט מקיפה. עדשות מולטיפוקליות? ציפוי אנטי ריפלקס? עדשה דקה או רגילה? סוג המסגרת? האם מומלץ להשתמש בעדשות מגע? כל התשובות בפנים

אופטומטריסט
077-2313059 (מספר מקשר)

התאמת משקפיים אינה עניין של מה בכך. מגוון האפשרויות שקיים כיום רחב מאוד. כדי שלאדם יהיה נוח מבחינת הראייה והקריאה, מבלי להתעייף, חשוב להתאים לו את המשקפיים ע"פ תוצאות בדיקת האופטומטריסט וגם בהתאם לפרמטרים אישיים נוספים, כגון: גיל, אורח חיים וכו'.

התאמת המשקפיים צריכה להתבצע בהתאם לסוג תיקון הראייה הנדרש. צילום: שאטרסטוק

עדשות מולטיפוקליות: כן או לא?

הפרמטר הראשון והחשוב ביותר, שאותו בודק האופטומטריסט המבצע את בדיקת העיניים, הוא סוג המשקפיים שלו זקוק האדם: האם הוא זקוק למשקפיים רק עבור ראייה למרחק? רק עבור ראייה לטווח קרוב (למשל, קריאה) או שהוא זקוק למשקפיים גם לראייה לטווח הרחוק וגם לטווח הקרוב (לרבות כל טווחי הביניים), במיוחד לגילאי 40 ומעלה. כמובן, התאמת המשקפיים צריכה להתבצע בהתאם לסוג תיקון הראייה הנדרש, הבא לידי ביטוי בתוצאות הבדיקה. בכל מקרה, חיוני לקחת בחשבון פרמטרים נוספים, בעיקר כאשר האדם זקוק הן למשקפיים לראייה לרחוק והן למשקפיים לראייה לקרוב. במקרים שבהם האדם זקוק לתיקון הראיה, גם לרחוק וגם לקרוב, ניתן להתאים לו עדשות מולטיפוקליות עדשות המשלבות ראייה לרחוק וראייה לקרוב (בעדשה אחת). מדובר ללא ספק באחד החידושים החשובים ביותר בתחום האופטיקה.

נכון, עדשות מולטיפוקליות יקרות יותר, אבל היתרון שלהן ברור: הן מקלות משמעותית על חייו של המרכיב אותן, בכך שהן מונעות ממנו את הטרחה הכרוכה בצורך להחליף את סוג המשקפיים, פעם לקרוב ופעם לרחוק, בכל פעם לפי הפעילות שאותה הוא מבצע באותו רגע. יש גם לקחת בחשבון שיש בעדשות המולטיפוקליות גם תיקון למרחקי הביניים כגון מחשב וכדומה. עם זאת, ההמלצה על עדשות מולטיפוקל לא צריכה להיות גורפת. תפקידו של האופטומטריסט לייעץ בהתאם לאדם הספציפי. כך, למשל: בחלק מהמקרים - בעקבות בעיות עיניים מסוימות (כגון: סוגים שונים של פזילות, שדורשים תיקון ראייה ע"י פריזמה שונה לקרוב ולרחוק) - לא ניתן לתכנן עדשות מולטיפוקל. במקרים אחרים, עדשות המולטיפוקל לא יהיו האפשרות הראשונה הטובה/הנכונה ביותר. כך, למשל: אדם שבמשך תקופה ארוכה לא "עבד" עם שתי העיניים יחד, אלא רק עם אחת מהן, בעוד העין השנייה למעשה היתה מנוטרלת, מאד יתכן שאינו מתאים לסוג זה של משקפיים פעמים רבות, ההמלצה הנכונה בסיטואציה כזו, תהיה לעבור בהדרגה לעדשות מולטיפוקל: להתחיל בשלב הביניים עם משקפיים לראייה למרחק בלבד, ולאחר תקופת הסתגלות (בד"כ כחודש עד כשלושה חודשים) לחזור לבדיקת עיניים חדשה, כדי לבדוק את האפשרות להתקדם לעדשות מולטיפוקליות.

ציפוי אנטי ריפלקס

ציפוי אנטי ריפלקס מונע השתקפות על העדשות,  והוא מאפשר העברת כמות אור גדולה יותר לעין. בנוסף, אין החזר אור מהעדשות., כך, העיניים נראות טבעיות יותר זה גם בולט מאד בצילומים. עם זאת, גם בהקשר זה, לא בכל מקרה צריך האופטומטריסט להמליץ על ציפוי אנטי ריפלקס. כך, למשל: כאשר מדובר בילדים צעירים מאוד, ציפוי אנטיריפלקס כלל אינו מומלץ. עדיף להתאים לילדים משקפיים ללא ציפוי. הסיבה לכך היא שהציפוי מתלכלך מהר יותר מעדשות רגילות. מכיוון שהילד הקטן אינו יכול לשמורעל ניקיון משקפיו וגם אינו יודע לנקות היטב את העדשות, אנו מסתכנים בכך שהוא ישתמש בפועל בעדשות מלוכלכות. כתוצאה מכך, הראייה שלו תיפגע יותר - ו"יצא שכרנו בהפסדנו".

 

עדשות דקות או  רגילות?

עדשות דקות הן אסתטיות וקלות יותר מעדשות עבות, אך גם יקרות יותר. לכן, גם במקרה הזה ההמלצה צריכה להיות אינדיבידואלית ולא גורפת (במאמר מוסגר, נדגיש כי איכות הראייה נקבעת ע"י מספר העדשה; כלומר: עובי העדשה אינו משפיע על איכות הראייה). במקרים בהם הפרש העובי בין העדשה הדקה לעדשה העבה אינו משמעותי מספיק, למעשה הלקוח לא יקבל תמורה מספקת  להפרש במחיר. לכן, ההמלצה על עדשות דקות לא בהכרח תהיה נכונה עבורו. על האופטומטריסט להציג ללקוח גם את העובדה הזו, כדי שהלקוח יקבל החלטה מושכלת (גם אם לחנות האופטיקה יש רווח גדול יותר מהעדשות הדקות).

מסגרת גדולה או קטנה?

גם לגודל המסגרת יש השפעה על איכות הראייה ועל הנוחות של המשתמש. לכן, תפקידו של האופטומטריסט לשקלל גם את הנתון הזה במכלול השיקולים להתאמת המשקפיים, ולא להמליץ על מסגרת רק מתוך ראיית הרווח. באופן כללי, ניתן לומר כי ככל שהמסגרת גדולה יותר, כך עלולה להיות השפעה שלילית יותר על הראייה. לכן, לעיתים, בשל בעיות ראייה מסוימות עדיף להמליץ ללקוח לא לקחת מסגרת גדולה מדי. בנוסף, חשוב לדעת כי בחלק מהמקרים, מסגרת גדולה תדרוש עדשה גסה, בגלל העובי המתפתח במרכז העדשה או בשולי העדשה.

 

התאמה לאורח החיים

מעבר לפרטים הטכניים (מספר, סוג עדשה וכו'), חשוב להתייחס בעת התאמת המשקפיים גם לאורח החיים של הלקוח. כך, למשל: עבור אדם שעובד שעות רבות מול מחשב, ההמלצה הנכונה תהיה בד"כ עדשות חוסמות אור כחול (האור העשוי להפלט ממסך המחשב; נמצא כי חשיפה ממושכת לאור כחול עלולה לגרום נזק לראייה). לעומת זאת, עבור אדם שעובד שעות רבות בשמש, ההמלצה הנכונה תהיה בד"כ משקפי שמש משולבות ראייה עם עדשות חוסמות אור אולטרה סגול. בעניין זה, חשוב לציין כי העדשות הדקות מכילות באופן אוטומטי את החסימה נגד האור האולטרה סגול ( הגורם החוסם טבוע בחומר הגלם של העדשה), אך חסימה לאור כחול היא תוספת שיש להגדיר מראש. בשני המקרים, תוספת חסימת האור הכחול אינה אמורה לשנות את צבע העדשה.

עדשות מגע: מומלץ או לא מומלץ?

עדשות מגע עשויות להיות גוף זר בעין, על כל המשתמע מכך: פגיעה בבריאות העין ותחושה בלתי נוחה. לכן, במקרים שבהם הלקוח מעוניין בעדשות מגע, יש לאופטומטריסט חשיבות יתרה, בהתאמת עדשות מגע שיהיו ב"מגע" נכון  ויתנו את הנוחות הנדרשת. מסיבה זו, משקיעים זמן  רב בבדיקה להתאמת עדשת מגע, לעומת בדיקה להתאמת משקפיים (לעיתים בדיקה כזו אף עשויה לארוך כשעה!). במהלך בדיקת ההתאמה, על האופטומטריסט לבדוק (מעבר למספר) גם את הצורה של העין, כמות הדמעות, גודל הלחמית (האישון) וה" טופוגרפיה" של העין. כל זאת, כדי לדעת מהי צורת עדשות המגע המתאימה באופן הטוב ביותר לאותו אדם ומהו החומר של העדשה הנידרש. במקרים שבהם הלקוח צריך עדשות לראייה לטווח הרחוק ולטווח הקרוב, ניתן להתאים לו עדשות מגע מולטיפוקליות. עדשות אלה יקרות יותר. לכן, גם כאן ההמלצה צריכה להיות ביחס לשקלול שאר הנתונים.

כך, למשל: אם אותו אדם זקוק רוב הזמן למשקפיים לראייה מרחוק, ורק כשהוא קורא הוא זקוק למשקפיים לראייה לטווח קרוב, ייתכן שיהיה נכון יותר עבורו לבחור בעדשות מגע רגילות (לטווח רחוק) ולהוסיף משקפי קריאה בנפרד. כאשר מדובר בלקוח חדש (שלא הרכיב לפני כן עדשות מגע), יש להזמין אותו לבדיקה נוספת (הנמשכת כשעה) כדי להדריך אותו בנוגע להרכבת העדשה, הסרתה, ניקוי נכון של העדשה, טיפול כללי וכו'. חשוב לדעת: אם הלקוח אינו משתמש היטב בעדשות המגע ואינו מטפל בהן כשורה - עדשות המגע יהפכו לגוף זר בעין, והן עלולות לגרום לנזק.

עדשות מגע: חודשיות או יומיות?

שיקול נוסף שיש לקחת בחשבון, בעת התאמת עדשות המגע, הוא "התוקף" של העדשות. כיום, קיימים שלושה סוגים של עדשות מגע: עדשות מגע חודשיות, עדשות מגע דו-שבועיות  ועדשות מגע יומיות. גם בהקשר זה, חשוב לקחת בחשבון: ככל שמשתמשים יותר פעמים בעדשה, כך עולה הסיכון ל"תופעות גוף זר" בעין (בעיקר אם לא מקפידים על טיפול ראוי). לכן, ההמלצה צריכה להתבסס על אורח חייו של הלקוח.

כך, למשל: אם הלקוח מעוניין בעדשות מגע רק לשימוש מידי פעם (למשל: באירועים) - ייתכן שעדשות מגע יומיות יהיו עדיפות עבורו, גם מבחינת ההגנה על בריאות העין וגם מבחינת המחיר. לעומת זאת, אם מדובר באדם צעיר שמבין את האחריות המוטלת עליו להקפיד על הטיפול הנכון בעדשות, ומעוניין להשתמש בעדשות על בסיס יומי, ההמלצה הנכונה עבורו תהיה ככל הנראה עדשות חודשיות מבחינת המחיר.

התאמת המשקפיים צריכה להיעשות בצורה מקצועית ושקופה. צילום: שאטרסטוק

האם בדיקת ראייה אצל אופטומטריסט מחליפה בדיקה אצל רופא עיניים?

התשובה חד משמעית: לא! אין קשר בין בדיקת רופא עיניים לבדיקה אצל אופטומטריסט. מומלץ מאוד, בעיקר למבוגרים, להיבדק אצל רופא עיניים לפחות פעם בשנה (לפי החוק, ילדים עד גיל שש חייבים לעבור בדיקה אצל רופא העיניים, ובמידת הצורך, רופא העיניים נותן את המרשם למשקפיים לילדים עד גיל 6). מעבר לכך, תפקידו של האופטומטריסט להיות ער לממצאים שונים העולים במהלך הבדיקה, העלולים להצביע על מחלה או הפרעת ראייה. עליו להפנות את הלקוח לרופא עיניים, בכל מקרה שמתעורר חשד לבעיה. כך, למשל: סימנים העלולים להעיד על קטרקט, עכירות של העדשה או סימנים  אחרים העלולים להפריע לראייה והמצביעים על פגיעה אפשרית בבריאות העיניים.

לסיכום: כדי שהמשקפיים ישרתו נאמנה את האדם שמרכיב אותם, ישפרו את ראייתו ולא יעייפו אותו - התאמת המשקפיים צריכה להיעשות בצורה מקצועית ושקופה, תוך ראיית הצרכים השונים של הלקוח בלבד.

 

מאיר אולמן הוא הבעלים של "אולמן אופטיקה".

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום