כל מה שחשוב לדעת על טיפול ברגל סוכרתית

(3)
לדרג

מחלת הסוכרת עלולה לגרום לנזקים שונים, וביניהם גם לפצעים ולכיבים בכף הרגל. במקרים מסוימים, הדבר עלול להוביל לזיהום ואף לקטיעת הרגל. הקפדה על פדיקור רפואי המותאם לחולים, הוא אחד הכלים היעילים ביותר להבטחת בריאות הרגל ובריאותו הכללית של החולה

מחלת הסוכרת היא מחלה מטבולית המתאפיינת בריכוז גבוה של סוכר בדם. בישראל, עולה בהדרגה הגרף המציין את מספר החולים מידי שנה. מחלה זו עלולה לגרום לסיבוכים שונים. בין היתר, היא עלולה לפגוע בנימי דם במקומות שונים בגוף, לרבות העיניים וכפות הרגליים.

 הסיבה מספר אחת לכריתת רגליים בעולם המערבי. צילום: שאטרסטוק

מהי הסכנה הטמונה בכף הרגל בקרב חולי סוכרת?

אחת הפגיעות האופייניות למחלה מתבטאת בפצעים המופיעים בכפות הרגליים. מדובר בתופעה מסוכנת ביותר, שכן בניגוד לאדם בריא בעל יכולת ריפוי תקינה, פצעים המופיעים בקרב חולים אלה, כרוכים בתהליך ריפוי והגלדה ארוכים מהרגיל. הם עלולים להזדהם, לגרום לנמק ואף לגרום לצורך בכריתת הרגל. ליתר דיוק, סוכרת היא הסיבה מספר אחת לכריתת רגליים בעולם המערבי. בנוסף, מאחר שבמקרים רבים חולי סוכרת סובלים מאי תחושה בכפות הרגליים, הם לא תמיד מודעים לכך שנפצעו ולכן לא ממהרים לטפל בעצמם – עובדה העלולה להחמיר את הפגיעה ולהוביל לזיהום חמור. לפיכך, חשוב שחולי הסוכרת יקפידו לבצע פדיקור רפואי אחד לחודש, על מנת לקבל טיפול מקצועי שיסייע הן באבחון פצעים וחתכים והן בטיפול ובמניעת הופעת פצעים חדשים.

מהו הטיפול המומלץ?

ראשית, חשוב להבין כי הטיפול בחולה סוכרת שונה באופן משמעותי מהטיפול המומלץ במקרה של אדם בריא. באופן כללי, מדובר בטיפול עדין, הכולל שימוש זהיר ביותר במכשירים חדים, לרבות: סכינים, צבתות, פצירות חדות או מספריים. גם התכשירים השונים שבהם נעשה שימוש במהלך טיפול כזה חייבים להיות מאושרים ע"י "אייל" – האגודה הישראלית לסוכרת.

מה כולל תהליך הטיפול?

בד"כ בשלב הראשון, כפות הרגליים מושרות בתוך מלח אמבט ארומטי בתוספת של סבון עץ התה. לאחר מכן, נהוג למרוח משחה ייחודית שמסייעת בריכוך עור הרגל. בשלב הבא, משייפים את הרגל בעדינות וגוזרים את ציפורני המטופל. לסיום, מתבצע תהליך פילינג עדין וייחודי המיועד לחולי סוכרת. מדובר בגרגרים דקים מאוד, שמיועדים להזרמת הדם בכפות הרגליים ולחידוש מראה העור. במקרה שהמטופל סובל מעור יבש או מיבלות, ניתן לטפל בהם בצורה עדינה, על מנת לשפר את המראה האסתטי.

מהי הדרך הטובה ביותר לבחירת המטפל?

כשמדובר בחולי סוכרת, בחירת המטפל הינה קריטית להבטחת טיפול מקצועי ויעיל. חשוב שהפדיקוריסט המטפל יהיה בעל הסמכה בפדיקור רפואי, וכן שיהיה מודע היטב למגבלות הטיפול בחולים אלה ולדרכי הטיפול המקובלות.

 

לטיפול מקצועי ומיומן בכף הרגל קיימת חשיבות רבה. צילום: שאטרסטוק

האם ניתן לחסוך את הטיפול ולבצע פדיקור עצמי בבית?

מומלץ מאוד שלא. כאמור, חולי סוכרת עלולים להיפצע ואפילו לא להיות מודעים לכך, בשל הפגיעה העצבית האפשרית באזור המונעת מהם את תחושת הכאב. מצב כזה עלול להיות מסוכן, מכיוון שהחולה עלול לסבול מזיהום שרק ילך ויחמיר.

לסיכום: מחלת הסוכרת עלולה לגרום לפגיעה ישירה בכפות הרגליים, ובין היתר לגרום לפצעים. אלה עלולים להזדהם ובמקרים חמורים יותר אף לגרום לנמק ולכריתת הרגל. לפיכך, לטיפול מקצועי ומיומן בכף הרגל קיימת חשיבות רבה. חשוב להקפיד על ביצוע פדיקור רפואי אצל מטפל מיומן ומקצועי אחת לחודש. הקפדה על טיפול סדיר תוך כדי תשומת לב לכללי הזהירות המקובלים במצב זה יסייעו למנוע את הסיכונים הכרוכים במחלה.

יוסף יצחק, הוא פדיקוריסט רפואי, מומחה לטיפול בחולים סוכרתיים.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום