מסטרס ועד תזונה לקויה: הגורמים העלולים להשפיע על מראה ובריאות העור

(0)
לדרג
תוכן מקודם

העור שלנו הוא למעשה מראה המספקת הצצה למתחולל בתוכנו. הוא מושפע מהמזון שאנחנו צורכים, מהרוגע הפנימי שלנו ואפילו מהאוויר שאנחנו נושמים. כיצד גורמים אלה ועוד משפיעים על הסיכוי שלנו לסבול מבעיות עור וממראה בלתי חיוני? וגם: מה ניתן לעשות כדי לשפר את מצב העור ואף למנוע בעיות שונות מראש? מדריך

קוסמטיקאית

אורח החיים המודרני והקדחתני, משפיע על הבריאות שלנו, וכתוצאה מכך גם על איכות ומראה העור שלנו. מתח, תזונה לקויה, מחסור בשעות שינה ועוד הינם גורמים מרכזיים העלולים להשפיע לרעה על הנושא.

המדריך הבא מפרט את סוגי הבעיות השכיחות ביותר העלולות לגרום לבעיות עור שונות. לצד כל בעיה תמצאו גם המלצה לפתרון יעיל ומעשי.

בין 8-12 כוסות מים, בהתאם למשקל הגוף. צילום: שאטרסטוק

תזונה ושתיית מים:

הרמב"ם אמר פעם "עשה מזונותיך תרופותיך ולא תרופותיך מזונותיך", ואין ספק שהוא צדק. תזונה מאוזנת מספקת לגוף את כל הרכיבים החיוניים ביותר הדרושים לתפקודו: ויטמינים, מינרליים, חלבונים, שמנים חיוניים ועוד. אנשים שרגילים לאכול אוכל מתועש, עתיר בשומנים ובנתרן, מסתכנים לא רק בנזק בריאותי ובסיכון מוגבר להשמנה, אלא גם לרוב סובלים מעור פנים פחות חיוני ופחות בריא. גם מחסור במים משפיע על העור: שתיית מים בכמות נאותה, משפרת את זרימת הדם ובכך מסייעת לתאי העור לקבל הזנה טובה יותר. בנוסף, היא מסייעת לניקוי רעלים בלתי נחוצים, באמצעות עידוד השתנה.

המלצה: שלבו בתפריט היומי מזונות בריאים כגון: קטניות, ירקות, פירות, דגנים מלאים, דגי ים טריים, אגוזים ושמן זית. במקביל, נסו להימנע ככל שניתן מצריכת מזונות מטוגנים, מתועשים, מלאים בשומן רווי, במלח או בסוכר. הכמות היומית המומלצת לשתיית מים היא בין 8-12 כוסות מים, בהתאם למשקל הגוף.

והנה טיפ נוסף: דאגו ללעוס היטב את המזון. כך תאפשרו לכל הרכיבים החיוניים שבו להיספג היטב בגוף.

מצבי לחץ ומתח:

סטרס הינו אחד הגורמים העיקריים המובילים לרוב המחלות. מצבי לחץ ומתח עלולים להשפיע על הגוף שלנו הן מבחינה פנימית והן מבחינת המראה החיצוני. בין היתר, סטרס יכול להתבטא בפצעונים, ביובש, במראה עור מחוספס והוא אפילו יכול להשפיע על פיגמנט העור.

המלצה: נסו להימנע ממצבי מתח ככל שניתן, ולטפל במקור הבעיה הגורמת להם. בנוסף, שלבו בחיים פעולות שתורמות לרוגע הפנימי שלכם – החל מספורט, דרך מדיטציה ועד לחופשה מפנקת עם אדם אהוב.

שמש:

זה לא סוד ששמש היא אחד מגורמי הסיכון המובילים לנזקי עור. חשיפה בלתי מבוקרת לשמש עלולה לגרום לכוויות, לקמטים, להופעת כתמי פיגמנטציה ואף לנגעים סרטניים.

המלצה: הקפידו להחזיק בתיק קרם הגנה, שיוכל לשמש אתכם בכל חשיפה לשמש. זכרו: קרני השמש האולטרה סגולות הן המסוכנות ביותר, והן עלולות לפגוע בעורכם גם בחורף וגם בקיץ. נסו להימנע משהייה בשמש בעיקר בין 10:00-16:00 – שעות שבהן החשיפה לקרניים המזיקות היא הגדולה ביותר.

עישון:

כידוע, עישון הוא מנהג בלתי רצוי המזיק לבריאות. הוא עלול לגרום לקשיי נשימה, לריח רע מהפה ועוד. העובדות בשטח מראות כי מדובר בגורם מס 1 לסרטן ראות. אולם, לא רבים מודעים לכך כי עישון למעשה עלול להשפיע באופן ישיר גם על מראה העור. אנשים שמעשנים, נוטים לסבול מהתרחבות כלי הדם, מפצעונים ומהופעת "קומודונים" (ראשים שחורים) המעניקים לעור מראה מחוספס, פחות זוהר ופחות אחיד. אגב, גם אנשים הנמצאים בסביבת מעשנים או באזורים עם זיהום אוויר, עלולים לסבול מתופעות אלה.

המלצה: אמרו לא לסיגריות, וכן לחיים בריאים ונקיים יותר.

תרופות:

רבים מאתנו נוטלים תרופות, המאפשרות לטפל במגוון מחלות ותופעות: בעיות בלחץ הדם, סוכרת, בעיות נפשיות, חוסר איזון הורמונלי ומחלות כרוניות. במקרים רבים, יתרונות התרופה אכן עולים על חסרונותיה המתבטאים בשלל תופעות לוואי. אולם, בעוד שהכימיקלים השונים המצויים בתרופות  מסייעים למטופל להרגיש טוב יותר, הם עלולים לפגוע במראה העור שלו. כך, כאשר השימוש בתרופה אינו נעשה לצורך, קיים סיכון לתופעות לוואי, לרבות השפעה שלילית על העור.

המלצה:

הקפדה על אורח חיים בריא, הכולל שגרה של פעילות גופנית והימנעות מעישון, תסייע לצמצם מראש את הסיכון למחלות שונות. בנוסף, תמיד כדאי לחשוב פעמיים לפני שמחליטים ליטול תרופה מסוימת, ולהבין היטב את ההשלכות הכרוכות בשימוש בה בטרם השימוש. כמו כן, פעמים רבות, מטופלים ממשיכים ליטול תרופה שאינם זקוקים לה יותר. כאמור, הרגל מעין זה עלול לפגוע באופן ישיר במראה ובבריאות העור. לכן, בכל מקרה של ספק ושאלות לגבי המשך שימוש יש להתייעץ עם הרופא המטפל.

גנטיקה:

כמו בתחומים רבים, גם במקרה של מראה העור ואיכותו, הגנטיקה משחקת תפקיד חשוב. החדשות הרעות: אם ההורים שלכם סבלו מבעיות עור, הסיכון שלכם לסבול מהן גדל. החדשות הטובות: בעזרת הקפדה על הטיפים שצוינו, תוכלו להילחם גם בגנטיקה פחות מוצלחת.

המלצה:

גם אם לא התברכתם בגנטיקה משובחת, תמיד תוכלו לוודא שהעור שלכם מקבל את כל מה שהוא זקוק, וכך תאפשרו את התנאים האופטימליים ביותר לבריאותו. תזונה מאוזנת, שינה טובה ושמירת מרחק מהשמש בהחלט יכולים לסייע בעניין.

מושפעים מאורח חיינו. צילום: שאטרסטוק

מהי שיטת הסלולותרפיה? 

משמעות המונח סלולותרפיה היא "ריפוי התא". מדובר בתורת ריפוי טבעית, שרותמת את יכולתו הטבעית של הגוף במטרה לרפא את עצמו. הדבר מתאפשר כאשר תאי הגוף מקבלים את כל התזונה החיונית לתפקודם התקין. הטיפול מתבצע באמצעות החדרת חומרים דרך העור, כגון: ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו ועוד. חומרים אלה מזינים את התאים, וכך למעשה מסייעים לריפוי העצמי של העור, שנראה בריא, חיוני וקורן מתמיד.

לסיכום: מראה ובריאות העור שלנו מושפעים מאורח חיינו. כשאנחנו לא מקפידים לאכול טוב, להישאר רגועים, להימנע מהשמש ולהתרחק מעשן הסיגריות – גדל הסיכוי שלנו לסבול מבעיות עור שונות. לעומת זאת, שמירה על אלמנטים אלה בנוסף לטיפול באמצעות החדרת חומרים חיוניים לעור (כפי שמתבצע למשל בסלולותרפיה) מסייע לריפוי הגוף, וכך תורם גם למראה חיצוני משופר.

סיגל אסולין היא קוסמטולוגית מטפלת בעור הפנים והגוף

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום