משקאות מתוקים וסרטן: האם יש קשר?

(20)
לדרג

האם שתיית משקאות ממותקים ומיצי פירות מעלים את הסיכון לממאירות? מחקר חדש בדק אם יש קשר בין השניים. הממצאים בפנים

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

במדינה חמה כמו ישראל שתייה מספקת היא חשובה מאוד. אבל, האם אתם מקפידים לשתות מים ושתייה שאינה ממותקת או מעדיפים משקאות רוויי סוכר? מחקר חדש שנערך בארה"ב ביקש לבדוק האם שתיית משקאות ממותקים או מיצי פירות מגדילה את הסיכוי לחלות בסרטן. נתוני המחקר פורסמו בכתב העת BMJ.

צריכת משקאות ממותקים לוותה בסיכון מוגבר לכלל המחלות הממאירות. צילום: שאטרסטוק

מהי מטרת המחקר?

מטרת מחקר העוקבה הייתה לבחון את הקשר בין צריכת משקאות ממותקים (הן משקאות ממותקי-סוכר והן מיצי פירות 100%). מדגם המחקר כלל 101,257 משתתפים בגילאי 18 שנים ומעלה ממדגם NutriNet-Sante (גיל ממוצע של כ-42 שנים), אשר היו במעקב לאורך כחמש שנים. צריכת משקאות ממותקי-סוכר ומשקאות עם ממתיקים מלאכותיים נבחנה באמצעות רישומי תזונה לאורך 24 שעות, אשר שימשו לתיעוד הצריכה הרגילה של 3,300 משקאות ומאכלים שונים. החוקרים בחנו את הקשרים בין צריכת משקאות ובין הסיכון לכלל מחלות ממאירות, סרטן שד, ערמונית ומעי גס ורקטום.

מה עולה מן המחקר?

ממצאי המחקר העידו כי צריכת משקאות ממותקים לוותה בסיכון מוגבר לכלל המחלות הממאירות, עם עלייה של 18% בסיכון לממאירות לכל עלייה של 100 מ"ל משקה ממותק ביום. יתרה מזאת, תועד סיכון מוגבר לסרטן שד, עם עלייה של 22% לכל עלייה של 100 מ"ל ביום. מנגד, החוקרים לא זיהו קשר בין צריכת משקאות עם ממתיקים מלאכותיים ובין הסיכון למחלות ממאירות. מניתוח נוסף של הנתונים עלה קשר בין צריכה של מיצי פירות 100% ובין הסיכון לכלל המחלות הממאירות, עם עלייה של 12% בסיכון לממאירות לכל עלייה של 100 מ"ל מיצי פירות ביום. החוקרים קוראים לאשר את ממצאי המחקר במחקרים פרוספקטיביים גדולים נוספים ומציעים כי משקאות ממותקים, הנפוצים מאוד במדינות מערביות, עשויים לשמש כגורם סיכון הפיך למחלות ממאירות.

מהי השורה התחתונה?

מנתוני המחקר עולה קשר בין שתיית משקאות ממותקים ובין הסיכון הכולל למחלות ממאירות והסיכון לסרטן שד. עוד זוהה קשר בין שתיית מיצי פירות 100% ובין הסיכון לכלל המחלות הממאירות.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום