דמנציה: האם כדורי שינה משפיעים לרעה?

(7)
לדרג

מחקר חדש שנערך בארצות הברית ביקש לבדוק האם שימוש תדיר בכדורי שינה עלול להביא לעלייה בסיכון לדמנציה? התוצאות בפנים

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

האם קיים קשר בין נטילת כדורי שינה ובין הסיכון לדמנציה? מחקר חדש שנערך בארצות הברית בדק השערה זו. נתוני המחקר הוצגו במהלך כנס מטעם ה-Alzheimer's Association International Conference.

השימוש בכדורי שינה עשוי להוות גורם סיכון לליקוי קוגניטיבי. צילום: שאטרסטוק

מה כלל המחקר?

במסגרת המחקר בחנו החוקרים נתונים אודות 3,068 מבוגרים בגילאי 70-79 שנים, ללא אבחנה קודמת של דמנציה. המשתתפים דיווחו על הרגלי השימוש בכדורי שינה בין השנים 1997-1998 והיו במעקב עד שנת 2013. סך כולל של 147 משתתפים (4.8%) דיווחו על נטילת כדורי שינה בשלב מסוים (2-4 פעמים בחודש), 172 משתתפים (5.6%) דיווחו על שימוש בכדורי שינה לעיתים קרובות (5-15 פעמים בחודש) או כמעט תמיד (16-30 פעמים בחודש). נשים נטו להשתמש בכדורי שינה בשכיחות גבוהה יותר, כמו גם חולים עם היסטוריה של מחלת לב או דיכאון.

מהם ממצאי המחקר?

במבוגרים שדיווחו על נטילת כדורי שינה לעיתים קרובות או כמעט תמיד, נרשמה עלייה של 43% בסיכון להתפתחות דמנציה, בהשוואה לאלו שמעולם לא השתמשו בכדורים אלו או דיווחו על שימוש לעיתים רחוקות בכדורי שינה. בקרב משתתפים לבנים שדיווחו על שימוש תדיר בכדורי שינה תועדה עלייה של 79% בסיכון לדמנציה. לא זוהה קשר דומה בשחורים ולא זוהו הבדלים מגדריים. הקשר שזוהה במחקר לא היה תלוי בגיל, מין, רמת השכלה, מצב סוציו אקונומי, עישון, צריכת אלכוהול, מדד מסת גוף, תסמיני דיכאון, פעילות גופנית, מחלות רקע, גנוטיפ APOE 4 והפרעות שינה.

מהן מסקנות המחקר?

מומחים בתחום כותבים כי השימוש בכדורי שינה עשוי להוות גורם סיכון לליקוי קוגניטיבי בשלב מאוחר יותר. עם זאת, למרות שהמחקר הדגים קשר בין שימוש בכדורי שינה ובין ליקוי קוגניטיבי בהמשך, לא מדובר בעדויות המצביעות על קשר סיבתי ודרושים מחקרים נוספים בנושא.

עלייה של למעלה מ-40% בסיכון להתפתחות דמנציה לאורך 15 שנים. צילום: שאטרסטוק

מהי השורה התחתונה?

ממצאי המחקר עולה כי במבוגרים שנטלו כדורי שינה נרשמה עלייה של למעלה מ-40% בסיכון להתפתחות דמנציה לאורך 15 שנים, בהשוואה לאלו שהשתמשו בתרופות אלו לעיתים נדירות, או מעולם לא נטלו טיפול זה. ממצאים אלו מוכיחים כי שימוש תכוף בכדורי שינה עלול להביא לעלייה בסיכון לליקוי קוגניטיבי בעתיד.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום