ציפויי חרסינה: הדרך המהירה לחיוך הוליוודי

(1)
לדרג
תוכן מקודם

האם אתם מסתירים במבוכה את הפה בכל חיוך? מאוד ייתכן שציפויי חרסינה הם הפתרון שיאפשר לכם סופסוף לחייך בפה מלא. שימו לב: יש להקפיד על היגיינה דנטלית טובה, כדי לשמור על תוצאות הטיפול לאורך שנים ארוכות

מרפאת שיניים
03-9694189

החיוך שלנו חושף בדרך כלל כשמונה שיניים. אנשים רבים שאינם מרוצים ממראה השיניים שלהם, מתביישים לחייך ומנסים להסתיר את החיוך בשלל דרכים. ציפויי חרסינה הם שכבת חרסינה, המיוצרת במעבדה בהתאם למבנה השן. אותה שכבה משמשת גם לציפוי כתרים שלמים. בניגוד להרכבת כתר שלם, ציפויי החרסינה הם ציפויים חזיתיים בלבד, המודבקים על חזית השיניים הקדמיות, בלסת התחתונה ו/או העליונה.

בדיקה מקדימה. צילום: שאטרסטורק

מתי כדאי לעשות ציפויי חרסינה?

ציפויי חרסינה מהווים פתרון למגוון בעיות אסתטיות: שיניים שכהו או הצהיבו עם השנים, שיניים שנשחקו והתקצרו, יישור שיניים - עבור שיניים שעברו יישור וחזרו למיקום בלתי תקין, או שיניים ספציפיות הזקוקות ליישור ועוד. ציפויי חרסינה יכולים לשמש גם לאחר טיפול שורש בשן קדמית, כתחליף שמרני להרכבת כתר.

האם יש מצבים בהם לא ניתן לעשות ציפויי חרסינה?

כל מטופל המעוניין לעשות ציפויי חרסינה צריך לעבור בדיקה מקדימה, כדי לוודא את התאמתו לתהליך. במקרים מסוימים, אכן לא ניתן יהיה לצפות את השיניים בציפויי חרסינה. כך, למשל: כאשר המטופל סובל מנסיגת חניכיים או מבעיות חניכיים אחרות, אם יש סתימות רבות על השן או בין השיניים, אם השיניים אינן שלמות או שעברו השלמה. גם במקרים בהם השן כהה מדי, לא ניתן להדביק עליה את ציפוי החרסינה, מכיוון שתמיד יש השתקפות קלה של השן הטבעית; כאשר השן כהה מדי, לא ניתן יהיה לקבל תוצאה ראויה מבחינה אסתטית.

כיצד מתבצעת הדבקת ציפויי החרסינה?

ראשית התהליך בפגישת ייעוץ, בה יתבצע תיאום ציפיות בין המטופל לרופא, לגבי אופן הביצוע, התוצאה הסופית, העלויות וההתנהלות לאחר הטיפול. בהמשך, על פי מודל של מצב השיניים הנוכחי של המטופל, תיוצר הדמיה זמנית של הציפויים מחומר אקרילי מיוחד, המשמש גם ליצירת כתרים זמניים. ההדמיה הזמנית תורכב על שיניו של המטופל, למשך שלושה ימים לפחות, ותאפשר למטופל וגם לרופא לקבל תמונה מדויקת של צורת השיניים שתתקבל לאחר הדבקת הציפויים הקבועים. יוסבר למטופל כי ההדמיה נותנת מושג לגבי הצורה בלבד ולא לגבי הצבע של הציפויים הקבועים, מכיוון שבניגוד לציפויים שאת צבעם ניתן להתאים לגוון השן, ההדמייה מגיעה רק בגוון אחד או שניים. התהליך, החל מפגישת הייעוץ ועד ליום ההדבקה של הציפויים הקבועים, צפוי להימשך שבועיים לכל היותר. כאשר יגיע המטופל ליום ההדבקה, לאחר שהוסרה ההדמייה הזמנית, הוא יעבור תחילה תהליך הכנה של השיניים הקיימות, שיעברו שיוף וחספוס קל לקראת ההדבקה. הציפויים עצמם, שהוכנו מראש במעבדה, תוך התאמה מלאה למבנה השיניים של המטופל ולגוון המדויק הרצוי, יודבקו באמצעות דבק מיוחד, שגם הוא מגיע בגוונים שונים, כדי לטשטש את צבע השן שמאחור, וליצור את התוצאה האסתטית ביותר. התהליך כולו, ביום ההדבקה, צפוי לקחת כשעה עד שעה וחצי.

עד כמה חזקה ההדבקה של ציפויי החרסינה?

הדבק המשמש להדבקת הציפויים הוא דבק חזק במיוחד. אין אפשרות שהציפויים יפלו ולא ניתן להפריד את הציפוי מהשן בשום דרך. בהינתן שמירה על הגיינת פה תקינה, צפויים הציפויים להחזיק מעמד לאורך שנים. המעבדה שייצרה את הציפויים ורופאי השיניים עצמם מספקים כל אחד אחריות משך שנה לפחות על הציפויים.

האם יש צורך במעקב לאחר הדבקת הציפויים?

כשבועיים לאחר ההדבקה, יוזמן המטופל למרפאה לניקוי אבן יסודי, כדי להוריד עודפי דבק ולוודא שהכל תקין. בהמשך, יש לשמור על ביקורים שגרתיים במרפאת השיניים מדי חצי שנה. כל שנתיים ייעשה צילום שיניים כללי. אם תעלה בעיה כלשהי, ניתן תמיד להחליף את הציפוי בציפוי חדש.

האם ציפויי החרסינה מגבילים את המטופל באיזושהי צורה?

אין כל הגבלה על המטופל מבחינת מאכלים, משקאות וכו'. כאמור, הדבק חזק מאוד ואינו יכול ליפול בשום צורה, גם לא בעקבות מכה או אכילת מאכלים קשים. ניתן אפילו לומר ששכבת הדבק יחד עם הציפוי, מעבה את השן והופכת אותה להרבה יותר חזקה. במקרים נדירים, עשוי הציפוי להיסדק בלבד, וניתן יהיה להחליפו בציפוי חדש.

חשוב לקחת בחשבון כי יש להקפיד על תחזוקה שוטפת של היגיינת הפה: לצחצח שיניים, להשתמש בחוט דנטלי ולהגיע לביקורים שגרתיים במרפאת השיניים, מכיוון שהזנחה עלולה לגרום לנסיגת חניכיים, ובעקבותיה לחשיפת הקצה העליון של השן, דבר שיצריך החלפה של הציפוי, כדי לכסות את השן לחלוטין.

תוצאה אסתטית לאורך זמן. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: ציפויי חרסינה הם ציפויים חזיתיים לשיניים הקדמיות, המעניקים פתרון למגוון בעיות אסתטיות: שיניים כהות, צהובות, בלתי ישרות וכו'. הציפויים מודבקים באמצעות דבק חזק במיוחד, הם אינם יכולים ליפול ומחזיקים מעמד בפה לאורך שנים. יש לשמור על תחזוקה שוטפת של היגיינת הפה, כדי להבטיח תוצאה אסתטית לאורך זמן.

ד"ר מיטל נאמן היא מומחית ברפואת שיניים ובאסתטיקה דנטלית, מנהלת מרפאת השיניים מדיק האוס בראשון לציון.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

לכתבה של הד"ר מיטל נאמן בשפה הערבית.

למיניסייט של הד"ר מיטל נאמן בשפה הערבית.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום