שקיפות עורפית: בדיקה חשובה, חלון הזדמנויות קצר לביצוע

(0)
לדרג
תוכן מקודם

בדיקת שקיפות עורפית מאפשרת איתור סיכון מוגבר לתסמונת דאון. בנוסף, הבדיקה מאפשרת לאתר סיכון למומים לבביים ובעיות קשות בחלוקת האיברים בגוף. ויש גם יתרון "נחמד" לבדיקה: אפשרות לראות על המסך את העובר המתוק במלואו, לפני שיהיה "גדול מדי"

רופאת גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחית ליילוד וגינקולוגיה
077-2311115 (מספר מקשר)

שקיפות עורפית היא בדיקת סקר, הנכללת ברשימת הבדיקות המומלצות ע"י האיגוד הגניקולוגי ומשרד הבריאות. הבדיקה מתבצעת בין השבוע ה-11 לשבוע ה-13 ושישה ימים של ההריון ומטרתה העיקרית לאתר סיכון של העובר לתסמונת דאון.

בדיקת אולטרה-סאונד רגילה, לרוב מתבצעת מהבטן. צילום: שאטרסטוק

מטרת בדיקת השקיפות העורפית

בדיקת השקיפות העורפית מבוססת על מחקרים שגילו כי בשבועות אלה של ההריון, בבדיקת אולטרה-סאונד ניתן לזהות ולמדוד "פס שחור" באזור העורף של העובר (הפס נעלם לרוב בהמשך ההריון, ולכן יש חלון הזדמנות לבצע את הבדיקה בשבועות אלה). המחקרים מצאו כי ב85% מקרב עוברים שנולדו עם תסמונת דאון, הפס היה רחב יותר (ביחס לצפוי לגיל ההריון).

מהלך הבדיקה

בדיקת אולטרה-סאונד רגילה, לרוב מתבצעת מהבטן. במקרים מסוימים יש צורך בבדיקה וגינאלית. לאחר מדידת עובי השקיפות העורפית, נבדקת התוצאה בהתאם לערכים התקינים שהוגדרו לכל שבוע הריון. שקיפות שעובייה עולה על הערך המקסימלי התקין (3 מ"מ), מעידה על סיכון מוגבר לתסמונת דאון. ההורים מקבלים את התשובה כהערכה מספרית כמותית. בהתאם, ניתנת המלצה על הרחבת בירור על ידי בדיקת פולשנית במידת הצורך.

שקיפות עורפית מוגברת

כאמור, בדיקת השקיפות העורפית היא בדיקת סקר ולא בדיקה אבחנתית. מטרתה היא לאתר עוברים, הנמצאים בסיכון מוגבר לתסמונת דאון.

לכן, במקרים בהם עובי השקיפות עולה על 3 מ"מ, מופנית האשה לבירור גנטי. אאופציות הקיימות לבירור הן בדיקת סיסי שלייה ודיקור מי שפיר, שתיהן בדיקה פולשנית. בבדיקות אלו ניתן לאבחן ב100% קיום של תסמונת דאון והפרעות כרומוזומאליות אחרות.

בעניין זה חשוב לציין: ההסתברות לתסמונת דאון באוכלוסייה הכללית היא מ-1 ל-700 עוברים הסיכון מוגדר כסיכון מוגבר, כשההסתברות לתסמונת דאון גבוהה מ-1 ל-300 עוברים. המשמעות היא שגם כאשר מתגלה שקיפות מוגברת בעובר, מרבית הסיכויים הם שלעובר לא  יהיה תסמונת דאון. אבל הסיכון עדיין גבוה יותר מאשר באוכלוסייה הכללית. לכן, מומלצת בדיקה אבחנתית  (עם תוצאה 100%).

האם השקיפות העורפית מעידה על עניינים רפואיים נוספים?

כאמור, ככל שהשקיפות העורפית רחבה יותר, כך עולה משמעותית הסיכון לבעיות כרומוזומליות. בנוסף, ככל שהשקיפות רחבה יותר, עולים במקביל גם סיכונים נוספים, ובהם: סיכון מוגבר למום לבבי ו/או תסמונות אחרות בעובר, וסיכון מוגבר להפסקת הדופק במהלך ההריון (בעיקר כשהשקיפות מוגברת מאוד).

בהריון מרובה עוברים, שהעוברים בו חולקים שליה ("תאומים מונוכוריאליים"), יש לשקיפות העורפית חשיבות נוספת, מעבר לאיתור סיכון לתסמונת דאון. בהריונות אלה, משמשת השקיפות העורפית גם להערכת סיבוכים של הריונות אלו בשלב מוקדם, המתבטא כפער בגדלים משמעותי בין העוברים והבדלים בזרימת הדם בניהם.

מה עוד ניתן לבדוק במהלך שקיפות עורפית?

עצם האף: במהלך בדיקת השקיפות, מסתכלים גם על קיום או היעדר של עצם האף. היעדר עצם האף או עצם אף קטנה מאוד, מהווה סימן חשוב נוסף להערכת סיכון מוגבר לתסמונת דאון.

מבנה גוף: חלק מהרופאים הפרטיים מבצעים במסגרת השקיפות העורפית גם הערכה של התפתחות האיברים של העובר, במטרה לשלול מומים שניתנות לזהות כבר בשלבי הריון מוקדמים.

חשיבות השקיפות העורפית

לזיהוי המומים ו/או הסיכון המוגבר להפרעות גנטיות בשלב מוקדם של ההריון, יש חשיבות רבה: ניתן לבצע את הבירור הגנטי בשלב מוקדם יותר. ואז לקבל יעוץ מותאם ולהחליט על ההמשך או לא של ההריון בתלוי בתוצאות. למצבים חמורים שבהן בני הזוג מחליטים לפנות להפסקת הריון, קבלת התשובות מוקדמת מאפשרת לבצע את התהליך ע"י גרידה. זאת, במקום לגלות את המום רק בעת הסקירת המערכות הרגילה.

יתרון "נחמד" נוסף שיש לביצוע בדיקת השקיפות העורפית במועד, הוא שבשלב זה עדיין ניתן לראות את כל העובר על גבי המסך ולקבל תמונה תלת ממדית מלאה, מה שלא תמיד מתאפשר בסקירת המערכות, שבה העובר כבר גדול ולא ניתן לראות את כולו בתמונה אחת.

להעריך את הסיכון לתסמונת דאון. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: בדיקת השקיפות העורפית היא בדיקת סקר חשובה, שמטרתה להעריך את הסיכון לתסמונת דאון. מכיוון שחלון ההזדמנויות לביצוע הבדיקה הזו צר מאוד, חשוב להקפיד לא לדלג עליה. מאוד מומלץ לא לוותר על הבדיקה.

 

ד"ר קרינה קריידן חרץ היא רופאה בכירה ביחידת אולטרסאונד נשים בבית החולים "איכילוב" ובקליניקה "מור" לאשה.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום