כאבי גב: כל הגורמים, דרכי המניעה והטיפולים

(3)
לדרג
תוכן מקודם

כאבי גב הם תופעה שכיחה המטרידה רבים מאתנו. ברוב המקרים, מקור הכאב הוא בשריר תפוס. אולם, בחלק מהם כאב מסוג זה עלול להעיד על בעיה חמורה יותר. מהם הטיפולים המקובלים והאם ניתן למנוע מראש את התענוג?

רופא פרטי ,מומחה לרפואה דחופה - מסלול ילדים
077-9974359 (מספר מקשר)

בשלב מסוים בחיים זה קורה כמעט לכולנו: הגב כואב ומטריד את מנוחתנו. ברוב המקרים, הכאב חולף כלעומת שבא. אולם, במקרים מסוימים, כאב מסוג זה עלול להעיד על בעיה בריאותית חמורה יותר, הדורשת טיפול מיידי. המדריך הבא יסייע לכם להבין מתי כדאי לפנות לטיפול רפואי, ואילו טיפולים מתאימים למי שסובל מכאב גב שמקורו בשריר או בבעיה אחרת.

בעיות בכיס המרה ואפילו מצבי סטרס. צילום: שאטרסטוק

מדוע אנחנו סובלים מכאבי גב?

וודאי תתפלאו לשמוע, אך מסתבר כי למעשה ישנן למעלה מ 90 סיבות לכאבי גב תחתון. העובדה שהגב הוא אזור רגיש מאוד מבחינה עצבית, וכולל בתוכו מערכת שלמה של שרירים, גידים ועמוד שדרה ארוך, למעשה גורמת לכך שכל פגיעה או שינוי באזור עלולים לגרום לכאב מיידי ולעיתים מתמשך.

בין הסיבות המרכזיות שמובילות לכאבים מסוג זה, ניתן למנות למשל: בעיות בכליות, מחלות מפרקים, מחלות בטן, בעיות בכיס המרה ואפילו מצבי סטרס. גם גיל מבוגר, ובעקבותיו התדלדלות מסת השריר והעצם - מהווה סיבה שכיחה לכאבים מעין אלה. כאב שכיח יותר, אך פחות משמעותי יכול להתרחש על רקע התכווצות שרירים - למשל כתוצאה מאימון ממושך ודינמי, מהרמת משקל כבד ולעיתים אף כתוצאה מהתקררות. כמובן שגם חבלות, ובעיקר נפילות מגובה רב או תאונת דרכים, מהוות סיבות יחסית שכיחות לבעיה. החדשות הטובות: ברוב המקרים, מדובר בכאב זמני שמקורו בשריר. בחלק גדול מהם הוא אף ניתן למניעה.

כיצד נהוג לאבחן את מקור הכאב?

הרופא המטפל, לרוב יבצע בדיקה גופנית לרגישות ולכאב, במקביל לשיחה עם המטופל. בהתאם לכך ולפי הצורך, יופנה האחרון להמשך בדיקות רלוונטיות כגון: צילום, אולטרסאוד או בדיקות דם.

האם וכיצד ניתן למנוע כאבים מסוג זה?

רבים מסובלים מכאבי גב, נוטים לוותר על שילוב פעילות גופנית בחייהם, מתוך הנחה שגויה, לפיה פעילות כזאת תחמיר את מצבם. אולם, ברוב המקרים שבהם מדובר בכאבי גב על רקע בעיה בשרירים, לא רק שפעילות גופנית לרוב לא תסב כל נזק, אלא שהיא תסייע במניעת הופעתם של הכאבים. למעשה, אורח חיים "יושבני" הוא אחד הגורמים המשמעותיים ביותר לכאבים מסוג זה.

לכן, מומלץ וחשוב לדאוג לבצע פעילות גופנית שתוכל לסייע לחזק את הרצועות, את השרירים והעצמות וכן תתרום ליציבה.  כמובן שבטרם ביצוע פעילות גופנית, חשוב להקפיד על חימום הגוף והנעת המפרקים.

דרכים נוספות שיכולות לסייע במניעת כאבי גב הן בין היתר: שמירה על משקל תקין, הימנעות מעישון, הימנעות וטיפול במצבי לחץ, הימנעות מהרמת חפצים כבדים וכן מתנועות חדות העלולות לפגוע בגב, טיפול במחלות כרוניות ומניעתן וכן מניעת "אוסטאופורוזיס" (התדלדלות מסת העצם), למשל באמצעות שילוב מוצרי מזון המכילים סידן. חשוב לדעת, כי מניעת מחלות אלה מסייעת במקרים רבים להפחית את הצורך בשימוש בתרופות, שלעיתים רבות מהוות בעצמן כמקור לבריחת סידן. כמו כן, חשוב להקפיד על שינה נוחה, ולהשתמש בכרית תומכת בין הברכיים בזמן השינה על הצד, ומתחתן בזמן השינה על הגב.

כיצד מטפלים בכאבי גב?

בד"כ מטרת הטיפול המיידי היא לשפר את תחושת הכאב. לכן, בשלב ראשון יומלץ על משככי כאבים הניתנים במשחה או בכדורים. כאשר מדובר בשריר תפוס, במקרים רבים יומלץ לשלב גם טיפול פיזיותרפי, ולעיתים אף דיקור סיני שיוכל לסייע בשחרור השריר הדואב ובהקלה על הכאב.

כאשר מדובר בבעיה אחרת, יופנה החולה לטיפול בהתאם לבדיקות הרלוונטיות אליהן יופנה. כאשר מקור הכאב נובע מבעיה או ממחלה מסוימת, הטיפול יתמקד בהן ובמקביל, יינתן טיפול לשיכוך הכאב.

בד"כ בעיות שקשורות לשלד עצמו, דורשות טיפול ממושך יותר, לרבות זריקות ובמקרים חמורים אף ניתוח.

במקרים חמורים מומלץ לגשת לאורטופד. צילום: שאטרסטוק

מתי כדאי לפנות לייעוץ רפואי?

כאשר הכאב אינו חולף מעצמו, אינו חולף בעת מנוחה, לא מגיב לטיפול תרופתי אנטי דלקתי, או לחלופין כאשר הוא מקרין לכיוון הגפיים - יש לפנות לרופא. בשלב ראשון, אם המצב אינו חמור, ניתן לפנות לרופא המשפחה. ובמקרים חמורים יותר מומלץ לגשת לאורתופד. חשוב לפנות ללא דיחוי לרופא, כאשר מדובר בכאב חריף המתרחש באופן פתאומי או על רקע חבלה/תאונה, כאשר הכאב מלווה בחום או בחולשה, ובייחוד אם הוא אינו מגיב לטיפול תרופתי.

לסיכום: כאבי גב הינם תופעה שכיחה ביותר באוכלוסייה הכללית. הם עלולים להתרחש מסיבות שונות, אך ברוב המקרים מקור הכאב הוא בשריר, ולכן חולף. במקרה כזה, הטיפול המקובל הוא באמצעות משככי כאבים וכן באמצעות טיפול פזיותרפי. במקרים אחרים, וכאשר מדובר בכאב חד המתרחש לפתע, חשוב לפנות מיידית לטיפול רפואי.

ד"ר פאינה וינשטיין, היא רופאת משפחה "יד להחלמה"

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors

 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום