חיסונים לחתולים ולכלבים: המדריך המלא

(0)
לדרג
תוכן מקודם

אוהבי בעלי חיים יודעים כי חתולים וכלבים הם "ממש כמו משפחה". לכן, כמו שאנו דואגים לבריאות של שאר בני הבית, חשוב שנדאג גם לבריאות של ההולכים על ארבע. חיסונים תקופתיים מקיפים מהווים מפתח משמעותי לבריאות חברינו הטובים ביותר

וטרינר
054-9254949

רובנו מגיעים לרופא, או להבדיל, לוקחים את חיית המחמד לווטרינר, רק כשמתעוררת בעיה רפואית כלשהי, ובמקרים מסוימים רק כשהבעיה כבר נחשבת חמורה. כל וטרינר ורופא מבינים כי תמיד עדיף למנוע בעיות, מאשר לטפל בהן אחרי הופעתן. ברוב המקרים, המניעה פשוטה יותר ומסייעת למנוע סיבוכים בעתיד. למרבה המזל, כיום עומדות לרשות הצוותים הווטרינריים מגוון דרכים, למניעת מחלות ובעיות רפואיות אחרות, אצל החתולים והכלבים האהובים. לכם, הבעלים, נותר לגלות את האחריות הנדרשת ולהביא את חבריכם הקטנים בזמן לטיפולים החיוניים. ריכזנו עבורכם כל מה שכדאי לדעת, כדי לוודא שאתם לא מפספסים אף חיסון או טיפול מניעתי חיוני.

מגן מפני שש מחלות העלולות להיות מסוכנות לכלבים. צילום: שאטרסטוק

אילו חיסונים מומלץ לתת לכלבים? באיזה גיל?

החל מגיל שישה שבועות, מומלץ להביא את הכלב למרפאה, כדי לתת לו חיסון משושה, כלומר חיסון שמגן מפני שש מחלות העלולות להיות מסוכנות לכלבים, לרבות פרוו - מחלה יחסית נפוצה ומסוכנת, כלבלבת, דלקת כבד נגיפית, שפעת של כלבים ועכברת. החיסונים האלה ניתנים בשלב הראשון בשלוש פעימות, בהפרשים של בין שבועיים לארבעה שבועות ביניהם. לאחר מכן, מומלץ לבצע אותם שוב, פעם אחת בכל שנה, כדי להבטיח הגנה מרבית על הכלב או הכלבה שלכם.

חשוב להבין כי מתן החיסונים האלה הוא כיום בגדר המלצה, אך כדאי מאוד להקפיד עליהם, כדי לשמור על הבריאות של חבריכם הפרוותיים. עם זאת, יש חיסון אחד שאותו המדינה מחייבת לפי חוק לבצע לכלב - חיסון נגד מחלת הכלבת. אם לא תבצעו את החיסון נגד כלבת, אתם עלולים להיות חשופים לקנס - ואם כלבכם חלילה ינשך אדם או כלב אחר, הוא עלול להילקח להסגר. ניתן לתת לכלב את החיסון לכלבת, החל מגיל שלושה חודשים. יש לחזור על החיסון בכל שנה.

אילו חיסונים מומלץ לתת לחתולים ובאיזה גיל?

לחתולים, ההמלצה היא לתת חיסון מרובע, שמגן מפני ארבע מחלות: חתלתלת, שגורמת לפגיעה קשה במעיים; רינוטרכאיטיס - דלקת בדרכי הנשימה העליונות; וירוס הקליצ'י - שגורם גם הוא לפגיעה בדרכי הנשימה; וכלמידיה בחתולים. יש להתחיל מגיל חודשיים את שגרת החיסונים בחתולים. החיסונים ניתנים בהתחלה בשתי פעימות, בהפרש של שבועיים עד ארבעה שבועות, ולאחר מכן כדאי לחזור עליהם בכל שנה.

על אף שהחוק מחייב לחסן רק כלבים נגד כלבת, עדיין מומלץ ביותר לחסן גם את החתולים שלכם נגד המחלה המסוכנת, העלולה בהחלט לעבור גם אליהם, ודרכם אפילו לבני אדם. כל החיסונים שניתנים לחתולים הם בגדר המלצה ולא חובה, אך כמובן שכדאי להקפיד עליהם ולא לוותר על אף אחד מהם.

מה לגבי טיפולים מונעים כנגד מחלות וטפילים?

לצד החיסונים, יש גם טיפולים מניעתיים, שמהווים שכבת הגנה נוספת לבריאות של בעל החיים שלכם. לכל מי שמחזיק בחתול או בכלב בבית, כדאי לבצע טיפול מונע נגד תולעים - שניתן בהזרקה, בכדורים או בסירופ.

ההחלטה על סוג הטיפול תלויה בגילו של בעל החיים ובאופי שלו. גורי כלבים בדרך כלל יקבלו סירופ, כלבים בוגרים ככל הנראה יוכלו לבלוע כדורים במזון; ולחתולים בכדורים או זריקה.

טיפול מונע נוסף שמומלץ להכיר ניתן נגד טפיל שנקרא "תולעת הפארק". זהו אינו חיסון שניתן מראש, אלא טיפול מונע. בניגוד לחיסון שנועד לייצר עמידות של מערכת החיסון למחלה, הטיפול הזה נועד להרוג את הטפיל עצמו בשלב ראשוני, כשעוד קל יחסית לעשות זאת.

טיפול מונע נוסף, שנותנים לכלבים, מתמקד במחלה בשם שעלת המכלאות - זו מחלה שגורמת לדלקת בדרכי הנשימה ולשיעולים מרובים, העלולים גם להיות מסוכנים, בייחוד לגורים. המחלה נפוצה בסביבה עם ריכוזים גבוהים של כלבים, כגון במכלאות או בפנסיונים. לכן, מומלץ לתת את הטיפול המונע הזה לפני הכנסת הכלב למסגרת כזו.

קרציות ופרעושים עלולים להעביר לבעל החיים מחלות מדבקות. צילום: שאטרסטוק

איך אפשר להימנע מקרציות ופרעושים?

קרציות ופרעושים, בקרב חתולים וכלבים, נפוצים בישראל בעיקר בתקופת האביב ובקיץ. חשוב להבין כי הבעיה הזו מהווה לא רק מטרד, אלא סיכון רפואי ממשי: קרציות ופרעושים עלולים להעביר לבעל החיים מחלות מדבקות, במגע עם הדם שלו.

לכן, מומלץ להשתמש במוצרים הנמצאים בשוק ומומלצים על ידי הוטרינרים לטיפול ומניעה של טפילים אלו.

לסיכום: כיום קל יחסית להגן על החברים הפרוותיים שלכם, כל שעליכם לעשות: לגלות אחריות, להקפיד על שגרת חיסונים בהתאם להמלצות, ולבקר אצל הווטרינר לפחות פעם בשנה לביקורת שגרתית, ולא רק במקרה שמתגלה בעיה רפואית.

ד"ר עמיר כפרי הוא וטרינר בעל מרפאה פרטית ברשפים.

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום