מבוטוקס ועד חומצה היאלרונית: כל מה שחשוב לדעת על הזרקות

(8)
לדרג

מה ההבדל בין חומצה היאלרונית לבין בוטוקס? לאילו מטרות אסתטיות הם משמשים בנוסף למילוי קמטים ומה חשוב לדעת לפני שמחליטים על טיפול? מדריך

בשנים האחרונות, עם התפתחות הרפואה והטכנולוגיה, אנחנו עדים להתקדמות העצומה גם בתחום הרפואה האסתטית. כיום ניתן לשפר, לעדן ולתקן בקלות תופעות ובעיות שונות, באמצעות הזרקת חומרים שונים. הטיפול לרוב מהיר וממוקד ומאפשר חזרה לחיי השגרה מיד לאחריו. מה ההבדל בין בוטוקס לבין חומצה היאלרונית ואילו חומרי מילוי נוספים קיימים? המדריך הבא יעזור לכם לעשות סדר בין המושגים השונים, ולהבין טוב יותר לאיזו מטרה משמש כל טיפול.

הזרקות מיועדות לשפר את איכות העור בפנים. צילום: שאטרסטוק

למי מיועד השימוש בהזרקות?

באופן כללי, הזרקות מיועדות לשפר את איכות העור בפנים, ולהעניק להם מראה צעיר ורענן יותר. בנוסף, אמצעי זה משמש גם לשיפור מרקם עור הגוף, לתיקון פרופורציות שונות בפנים ואפילו כפתרון לבעיית ההזעה.

 

מבוטוקס ועד חומצה היאלרונית: מהם החומרים השונים שבהם נהוג להשתמש?

בוטוקס: לא רק לשם עידון קמטים

בוטוקס, או בשמו המקצועי "בוטוליניום טוקסין", משמש לטיפול בקמטים וקמטוטים בשליש העליון של הפנים: במצח, בין הגבות ובצידי העיניים.

הבוטוקס הוא בעצם סוג של רעלן, שביכולתו לשתק את העצב, וכך למעשה הוא מנטרל את הופעת הקמט. בארץ קיימים שני סוגים של בוטוליניום – "בוטוקס"  ו"דיספורט".

 

תוך כמה זמן ניתן לראות תוצאות?

את השפעת הבוטוליניום  ניתן לראות רק לאחר 3-4 ימי טיפול, והתוצאות המקסימליות לרוב מתקבלות לאחר כשבועיים.

מהו אורך השפעת הטיפול?

אורך השפעת הטיפול נע בין 3 חודשים לחצי שנה. משך הזמן המדויק תלוי בגורמים שונים, כגון: עובי השריר, המימיקה האישית של המטופל וכן סוג החומר שבו נעשה השימוש.

שימושים נוספים:

מעבר לטיפול בקמטים, הבוטוליניום משמש גם לטיפול ב"גמי סמייל" – מצב שבו השפה העליונה מתרוממת וחושפת את החניכיים בעת החיוך. במקרים אלה לרוב תוזרק כמות קטנה של החומר לאזור השפה העליונה, מה שיפחית את מידת התרוממותה. כמו כן, כיום נהוג להשתמש בבוטוליניום גם לצורך עידון קו הצוואר, ואפילו כטיפול בשחיקת שיניים - באמצעות הזרקה ישירה לקו הלסת. בנוסף, הזרקת הבוטוליניום בזווית הלסת התחתונה לשריר האחראי על הלעיסה (המסטר), הממוקם מתחת לאזור האוזן, תסייע לעדן פנים במראה מרובע. שימוש נפוץ נוסף של הבוטוליניום, הוא הזרקה מקומית לצורך הפחתת הזעה בבית השחי.

חומצה היאלרונית: מילוי שקעים וטיפול בקמטים

בניגוד ל בוטוליניום, חומצה היאלרונית היא חומר המיוצר בגוף באופן טבעי. חומצה זו תורמת למראה מתוח וחלק יותר. החומצה הטבעית שמיוצרת בגוף, מתפרקת תוך ימים ספורים, וזה להבדיל מהחומצה המשמשת למילוי אסתטי, שמהונדסת באופן גנטי ומתפרקת באיטיות.

אם כך, מדוע אנחנו זקוקים להזרקתה באופן מלאכותי?

מעל גיל 40 מתרחשים בגוף תהליכי הזדקנות מואצת, שגורמים להפחתה משמעותית בייצור הטבעי של החומצה.

אגב, זוהי הסיבה לכך, שנשים רבות בוחרות לעבור טיפול מסוג זה, רק לאחר שחצו את גיל 40. באופן כללי, ניתן להזריק חומצה היאלרונית לכל האזורים בפנים.

תוך כמה זמן ניתן לראות תוצאות?

70% מסך התוצאות ניתן לראות כבר לאחר הטיפול, אך תוצאות סופיות מתקבלות תוך מספר ימים.

מהו אורך השפעת הטיפול?

אורך השפעת הטיפול בחומצה היאלרונית נע בין 6 חודשים לשנה. משך הזמן המדויק תלוי בעיקר בסמיכות ובאיכות החומר המוזרק, וכן באזור ההזרקה המיועד.

שימושים:

הטיפול בחומצה היאלרונית נחשב לאפקטיבי לצורך מילוי שקעים ועיבוי נפחים. טיפול ב"שקעי עיניים", למשל כולל הזרקת חומצה היאלרונית לתוך אזור העפעף התחתון, והוא מתאים למי שסובל ממראה פנים עייף.

בנוסף, ניתן למלא רכות שקועות, כפות ידיים, שקעים מסביב לפה ותנוך מרוקן של האוזן. כמו כן, ניתן להיעזר בחומצה זו לצורך מה שמכונה "פיסול פנים": הדגשת הלחיים אישור קו הלסת עיבוי שפתיים, עידון ואישור האף ומילוי הסנטר.

 

האם טיפול בהזרקות כרוך בסיכונים?

באופן תאורטי, כל טיפול הכרוך בהזרקות עלול לטמון בחובו סיכונים, אך כאשר הוא נעשה בליווי רפואי מקצועי ומיומן הסיכון נדיר ביותר. כמדובר בהזרקת בוטוליניום, אין כמעט סיכונים, אך עלולות להיות תופעות לוואי של

אסימטריה ושינוי בגובה הגבות. בהזרקת חומצה חשוב לדייק ולהזריק בעדינות ובאיטיות כמויות מדודות. לעיתים רחוקות ישנה סכנה של חסימת כלי דם באזור ההזרקה, דבר שעלול לגרום לאיסכמיה מקומית.

טיפול מקצועי לרוב נעשה באמצעות "קנולה" – מעין שפופרת צרה, המאפשרת להזריק כמויות קטנות של חומצה באופן מבוקר.

מה עושים במקרה של סיבוך?

בד"כ כשטיפול זה מבוצע בידיים מקצועיות ומיומנות ומתרחשת בעיה, מטפל מיומן יוכל להזריק אנזים בשם היאלורונידז אשר מפרק באופן מידי את החומצה.

מהן ההנחיות המקובלות לאחר הטיפול?

לאחר שבועיים מטיפול בוטוליניום נהוג להגיע לביקורת. במקרים מסוימים יידרש טיפול נוסף לצורך תיקון או השלמה.

לתקן, להעלים ולשפר קמטים ובעיות באזור הפנים. צילום: שאטרסטוק

אילו חומרי מילוי נוספים קיימים ולאילו צרכים הם משמשים?

בנוסף לחומצה היאלרונית ולבוטוליניום, ישנם טיפולים בחומרי מילוי נוספים, כגון "אלנסה" ו"רדיאס", המבוסס על בסיס סידן, אותו מקובל להזריק לאזורים עמוקים כגון קו הלסת והלחיים. חשוב לציין שאף שמדובר בחומר בטוח למדי, לא ניתן להמיסו כפי שניתן לעשות במקרה של טיפול בחומצה היאלרונית.

לסיכום: חומצה היאלרונית, בוטוליניום ורדיאס, הם חומרי מילוי שכיחים בעולם טיפולי האסתטיקה. בזכותם, כיום ניתן לתקן, להעלים ולשפר קמטים ובעיות באזור הפנים, וכן באזור הצוואר, הידיים, החזה, קו הלסת והלחיים. חשוב לבצע את הטיפול אצל רופא מקצועי ומיומן, שידע להציע את הטיפול המתאים ביותר עבור המטופל, תוך שמירה על כללי הזהירות, ותוך שימוש בחומרים איכותיים ובכמויות מדודות.

ד"ר מוני פרידמן הוא מומחה לכירורגיה כללית, העוסק ברפואה אסתטית ובמכשירי לייזר, ומחלוצי המטפלים במירה-דריי בישראל.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום