ניתוחים פלסטיים בחופש הגדול: ממה חשוב להיזהר?

(1)
לדרג

עם תחילתה של חופשת הקיץ חלה עלייה בביקוש לניתוחים פלסטיים בקרב בני נוער. הורים, שימו לב: מה חשוב לדעת לפני שאתם ניגשים לחתום על טופס ההסכמה לניתוח? וגם - מהן הנורות האדומות שחשוב לשים אליהן לב?

מאת: מערכת zap doctors

האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית בהסתדרות הרפואית, מדווח על עלייה בביקוש לניתוחים פלסטיים לרגל החופש הגדול בקרב בני נוער. התופעה בולטת במיוחד השנה (2019) בקרב נערות ונערים המבקשים לעשות ניתוח אף; בקרב בנים המבקשים לעשות ניתוח הצמדת אוזניים ובקרב נערים שמבקשים לבצע ניתוח להקטנת החזה.

ניתוח אף - אחד הניתוחים המבוקשים בקרב בני נוער. צילום: שאטרסטוק

מה מומלץ לעשות לפני שניגשים לניתוח?

רופאי האיגוד לכירורגיה פלסטית ממליצים להורים לשקול את ההחלטה לעומק ולנהל דיון משפחתי יחד עם המתבגר/ת שלהם, לפני שניגשים לחתום על טופס ההסכמה לניתוח (על טופס ההסכמה לניתוח של בני נוער מתחת לגיל 18 חותם אחד ההורים).

כמו כן, מומלץ לוודא שבוחרים ברופא בעל תואר מומחה בכירורגיה פלסטית אשר ניתן על ידי משרד הבריאות וחבר באיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית בהסתדרות הרפואית - כך ניתן להבטיח שהרופא הוא בעל רישיון לעסוק ברפואה בתחום המומחיות שלו, שהוא בעל ניסיון בניתוחים בהדרכת מומחים ותיקים בכירורגיה פלסטית וכי הוא מתעדכן באופן קבוע בחידושי רפואה מדעיים.

על מנת לבדוק שבחרתם ברופא מומחה בכירורגיה פלסטית, ניתן להיכנס לאתר האינטרנט של האיגוד ולחפש את הרופא ברשימת המומחים, או לשלוח הודעה לעמוד הפייסבוק של האיגוד ולבדוק עימם.

ממה חשוב להיזהר?

חשוב להיזהר ממרכזים רפואיים עלומי שם, הגרלות בפייסבוק ומבצעים מסובסדים. שימו לב, כי ניתוחים במחירים נמוכים מאוד צריכים לעורר חשד ולהדליק נורה אדומה.

ד"ר מאיר כהן, יו"ר האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית בהסתדרות הרפואית, מציין כי: "חמשת הניתוחים הכי מבוקשים בחופש הגדול של שנת 2019 הם ניתוח אף, שהפך לפופולרי מאוד ככל הנראה בגלל צילומי הסלפי שרוב בני הנוער מרבים לעשות; ניתוח להקטנת נפח החזה אצל נערים (גינקומסטיה), ניתוח להצמדת אוזניים, הגדלת חזה או תיקון אי סימטריה לנערות וכן שאיבת שומן אזורית במקומות שונים בגוף. אנו ממליצים להורים לשקול את ההחלטה לעומק, לוודא שהבנות והבנים חדורי מוטיבציה ורצון באופן עקבי ולא דחף רגעי, שהם מבינים שהניתוח כרוך בהחלמה ולעיתים גם בכאבים".

 

ניתוח להצמדת אוזניים ניתן לשקול בגיל מוקדם ועל פי חומרת המצב. צילום: שאטרסטוק

מהן המלצות האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית בהסתדרות הרפואית לגבי הניתוחים השונים?

  • ניתוח פלסטי באף - האף משלים את התפתחותו הפיזיולוגית לקראת גיל 16 ולכן רצוי לבצע את הניתוח רק אחר ההגעה לגיל זה. חשוב לדעת, כי בצילומי סלפי בסמארטפון האף נראה גדול יותר ולכן כאשר ההורים מנהלים שיחה עם הילד בנוגע לניתוח, מומלץ כי יעשו זאת מול מראה רגילה או תמונה ממצלמה רגילה.
  • הצמדת אוזניים - ניתן לשקול לבצע ניתוח להצמדת אוזניים אצל ילדים ובני נוער בגיל מוקדם, על פי חומרת המצב ותוך התחשבות במצב הנפשי. חשוב לדעת, כי התפתחות המבנה של האוזניים מסתיימת לקראת 6 ולכן ילד שסובל מאוד ניתן לנתח בגיל זה ואין טעם לחכות ולהעמיק את הפגיעה בדימוי הגוף.
  • הגדלת/הקטנת חזה לנערות - ניתוחי חזה לנערות מומלץ לבצע רק אחרי גיל 18 ורצוי אף להמתין עד גיל 21, שכן החזה עדיין נמצא בתהליך התפתחות ולא מגיע לגודלו המקסימלי. הפעולה הכירורגית עלולה לשנות את המהלך הטבעי של ההתפתחות הגופנית, ולכן גם אם ההורים תומכים בניתוח, מומלץ לחכות עוד שנה שנתיים ולבצע את השינוי רק עם תום תהליך הגדילה. במידה ומדובר בגיל צעיר מ-18 וברצון עז של הנערה, ניתן לערוך בדיקות רפואיות ולקבל החלטה מושכלת.
  • הקטנת חזה לנערים – גם אם התופעה בולטת בגיל צעיר, מומלץ לבצע ניתוח זה החל מגיל 16, ולא להקדימו. במידה והנער סובל מהשנת יתר, כדאי לנסות לפני הניתוח לסייע בירידה במשקל.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום