כשל בשתל דנטלי: כך תקטינו את הסיכון

(14)
לדרג
תוכן מקודם

חשבתם כי שתלים בשיניים מהווים פתרון קבע שפוטר אתכם לכל החיים, מהצורך לתחזק את השיניים במצב תקין? טעיתם... שתלים בשיניים בהחלט עלולים להיכשל בשלבים שונים. מה ניתן לעשות? יש להקפיד על היגיינה דנטלית ושגרת טיפולים

טיפולי שיניים ,מומחה לכירורגיית פה ולסתות
03-7500900

שימוש בשתלים ברפואת שיניים נועד להחליף שן טבעית שאבדה או מספר שיניים. השתל הוא מעין בורג מתכתי שמוברג אל העצם, "מתאקלם" ומתעגן בתוכה, בתהליך קליטה שנקרא גם אוסטיאואינטגרציה, שלאחריו ניתן לבנות עליו מבנה דמוי שן, הנקרא כתר.

אחרי עשרות שנים של שימוש בשתלים דנטליים, כיום ברור שיש שתלים העלולים "להסתבך", להיכשל - ולהצריך הוצאה של השתל שנכשל והשתלה נוספת של שתל חדש.

 שתל שלא נקלט היטב עלול לפגוע בעצם. צילום: שאטרסטוק

מהי המשמעות של שתל שנכשל?

כדי להבין מה מביא עמו כשלון של שתל, יש להבדיל בין שני סוגי כשלונות בשתלים.

כשלון מוקדם: כשלון בתהליך האוסטיאואינטגרציה, תהליך הקליטה של השתל בעצם. במצב תקין, שלב זה אמור להימשך כחודשיים ובסופו השתל ממוקם באופן יציב בתוך העצם. במצב כשלון מוקדם, השתל אינו נקלט כראוי. במקום להתייצב, השתל נשאר נייד. מכיוון שלא ניתן להשתמש בשתל נייד ולהשאיר אותו יותר מדי מבלי שנקלט כראוי, יש להוציא אותו ולהשתמש בשתל חדש. שתל שלא נקלט היטב עלול לפגוע בעצם.

כשלון מאוחר: כשלון מאוחר מתרחש אחרי שהשתל כבר התייצב ונקלט, נעשו מדידות, הותקן כתר והמטופל המשיך בחייו. כשלון מסוג זה עלול להיווצר מכיוון שהשתל נשבר, דבר שלא מותיר ברירה אחרת - אלא להחליף את השתלם; או כאשר תהליך זיהומי מסביב לשתל הורס את הרקמה הרכה והגרמית שעוטפת את העצם, מצב שנקרא פריאימפלנטיטיס.

כך, כפי שאובדן שיניים עלול להוביל לאובדן עצם, כך גם כישלון של שתל עקב פריאימפלנטיטיס עלול להוביל לאובדן עצם גדול אף יותר, דבר שיקשה מאוד על התקנת שתל חדש.

כיצד ניתן להבחין בשתל שנכשל?

בדרך כלל, מטופלים עשויים לשים לב לסימנים כגון: כאבים, נפיחות או תזוזה של השתל, המחייבים פניה מיידית לרופא השיניים. עם זאת, עשויים להיות שינויים עדינים מוקדמים, שרק רופא מיומן יכול להבחין בהם בבדיקה או בצילום.

חשיבות המעקב והתחזוקה של השתלים גדולה מאוד, מכיוון שזיהוי מוקדם של כשלון בשתל עשוי להסתכם בבעיה מינורית, הניתנת לטיפול קל יחסית, כגון: דלקת קלה. זאת, בעוד שהשתהות עשויה להוביל להחמרה של המצב, להוצאה של השתל ולאובדן משמעותי של עצם בחלק מהמקרים.

מטופלים רבים, הנמנעים מהגעה לביקורות תקופתיות אותן קבע הרופא (למשל: מטופלים הסובלים מחרדה דנטלית) עלולים בסופו של דבר להזדקק לטיפולים מורכבים, קשים, יקרים ואף יותר כואבים.

 

כיצד ניתן לטפל בשתל שנכשל?

כשמדובר בכישלון מוקדם - ובביקורת שעורך הרופא לאחר מספר שבועות, נראה שהשתל לא מצליח להתייצב - יוציא הרופא את השתל וישתיל שתל אחר במקום השתל שנכשל. השתלת השתל החדש עשויה להיעשות באופן מיידי או לאחר המתנה קצרה, על פי החלטת הרופא, בהתאם למצב המטופל.

כשלון מאוחר, שנוצר עקב שתל שבור, עשוי לנבוע מכשל בחומר ממנו עשוי השתל, במתכת עצמה או בתכנון בלתי מוצלח. במצב כזה, אין ברירה אלא להוציא את השתל השבור ולהחליף אותו בשתל אחר.

אם נוצר פריאימפלנטיטיס, אופן הטיפול תלוי מאוד בשלב בו נמצאת המחלה. שוב, חשוב להדגיש את חשיבות הביקורות הסדירות אצל רופא השיניים. אם המחלה נמצאת בשלב מוקדם, ניתן לטפל בה באמצעים שונים, משיפור הרגלי היגיינה ועד לאמצעים כירורגיים, שיאפשרו לשמור על השתל משך שנים רבות נוספות.

לעומת זאת, בשלבים מתקדמים של המחלה, כאשר אובדן העצם מסביב לשתל כבר גדול מדי, יצטרך הרופא להעריך אם ניתן לעשות שתל חדש ואם דרוש תהליך של שחזור עצם באופן כירורגי ומורכב יותר. לעיתים, יוחלט כי מחיר השתלת שתל חדש יקר מדי, מכיוון שהשתל מצריך כמות גדולה של ניתוחים מורכבים. במקרה זה, יומלץ על פתרון חלופי.

ביקורים סדירים אצל רופא השיניים והשיננית. צילום: שאטרסטוק

האם ניתן למנוע כישלון של שתלים?

יש מספר פקטורים בולטים, המשפיעים על כשלון השתלים.

עישון כבד: מעשנים כבדים סובלים הרבה יותר מדלקות חניכיים, מאובדן שיניים בגיל צעיר יותר. ובאותו אופן, גם מהרבה יותר כשלונות וסיבוכים בשתלים.

סוכרת לא מאוזנת: מחלת הסוכרת פוגעת בכלי דם. לכן, לרוב, הריפוי לאחר השתלת השתלים פחות מוצלח - ומוביל ליותר כישלונות של שתלים.

היגיינה ירודה: הקפדה על הרגלי היגיינה טובים, ובראשם ביקורים סדירים אצל רופא השיניים והשיננית, יסייעו באופן משמעותי להצלחת השתלים. לאחר ההשתלה, צפוי המטופל להידרש לביקורות תכופות יותר. עם זאת, תוך זמן קצר תתייצב תדירות הביקורים אצל הרופא ו/או השיננית על פעם בחצי שנה.

יש לזכור כי השתלת שתל דנטלי אינה פתרון קבע. בסופו של דבר, אם השתלים נמצאים מספיק זמן בפה, סיבוכים כאלה או אחרים יופיעו באופן בלתי נמנע. יחד עם זאת, ככל שמקפידים על הרגלים נכונים יותר, כך משך הזמן נטול הסיבוכים צפוי להיות ממושך יותר.

לסיכום: שתלים דנטליים אינם פתרון קבע "לכל החיים". לאורך השנים, שתלים עשויים להביא עמם סיבוכים שונים, כגון: שתל שנשבר או תהליך זיהומי סביב השתל, המביאים לכשל ולצורך בהוצאת השתל והשתלת שתל אחר במקומו. לעיתים, תהליך הקליטה הראשוני של השתל בעצם עשוי להיכשל. שמירה על הרגלי היגיינה, הימנעות מעישון והקפדה על ביקורים סדירים אצל רופא השיניים והשיננית, מהווים חלק מהאמצעים שישפיעו על הצלחת השתלים.

ד"ר ברונו קריינר הוא מומחה לכירורגיה של הפה והלסתות, רופא בכיר בביה"ח מאיר, במחלקה לכירורגיית הפה והלסתות, בעל מרפאת מומחים פרטית באזור המרכז, בה הוא עוסק בתחום הכירורגיה בלבד.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום