ניתוח לתיקון פזילה בילדים: מדריך להורים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

פזילה בעיניים לא משפיעה רק על הראייה, אלא עלולה להשפיע גם על הביטחון העצמי, ההערכה העצמית והחוסן הרגשי של ילדכם. ניתוח לתיקון פזילה בגיל צעיר עשוי למנוע מהילד התמודדות רגשית מיותרת בהמשך חייו. כל מה שחשוב לדעת לפני הניתוח

רופאת עיניים ,מומחית למחלות עיניים
077-2311093 (מספר מקשר)

רבים מאמינים שהעיניים הן האיבר החשוב ביותר. העיניים לא רק מסייעות לנו לראות ולהתמצא בסביבה - יש להן גם ערך אסתטי, חשוב מאין כמותו. בדרך כלל, העיניים הן הדבר הראשון שאנשים מבחינים בו, כשהם מביטים עלינו. לכן, פזילה או חוסר סימטריה בין העיניים עלולים להשפיע גם על האופן שבו אחרים תופסים אותנו, וחשוב מכך, האופן שבו אנו תופסים את עצמנו.

לכן, כשתינוק נולד עם פזילה בעיניים, או כשפזילה מופיעה בגיל מתקדם יותר, ההורים מיד חושבים על הדרך הלא פשוטה שצפויה לתינוק בעתיד, כשיגדל, הן מבחינה חברתית והן מבחינת ההתמודדות האישית עם אתגרי החיים.

חשוב לזכור כי כיום קל לתקן את הבעיה באמצעות ניתוח ייעודי, ממוקד ובטוח יחסית. במאמר זה נסקור את משמעות הפזילה מבחינה רפואית ואת הניתוח עצמו.

דרך לא פשוטה. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים העלולים לגרום פזילה?

פזילה עלולה להיגרם כתוצאה ממספר סיבות:

פזילה כלפי פנים: אם עין אחת פוזלת כלפי פנים, ייתכן כי הסיבה לכך היא שהשרירים שמפעילים את העין, וממוקמים בחלקה הפנימי, חזקים יותר מהשרירים שבחלקה החיצוני, ומפרים את האיזון שלה. סוג הפזילה הזה עשוי להופיע מיד אחרי הלידה, אך סביר יותר שיתגלה אצל ילדים בגילי שנה וחצי עד שלוש, ובמצבים שבהם לילד יש תשבורת גבוהה (מספר גבוה במשקפיים) לראייה לקרוב (פלוס + גבוה). זאת, מכיוון שבגילים אלה הפעוטות בדרך כלל מתחילים להשתמש יותר בעיניים, לבחינת עצמים קרובים, כגון פאזלים, ציורים ומשחקים, ומפעילים מאמץ בראייה לקרוב,

כאשר קיים ליקוי אופטי  דהיינו פלוס גבוה. הילד מפעיל תהליך של אקומודציה ויחד איתה מתכווצים השרירים הפנימים  בעין  ביתר וזה הגורם לפזילה כלפי פנים. לכן, חשוב לבצע בדיקות עיניים שגרתיות  בגיל שנה שלוש ושש על מנת לאבחן ליקוי ראיה ולתת תיקון אופטי בהתאם,  במידת הצורך.

פזילה כלפי חוץ:כאשר הפזילה מאובחנת  בחצי השנה הראשונה לחיים, מצב הנחשב יחסית נדיר, הפזילה עלולה להעיד על לחץ תוך גולגולתי גבוה. וחשוב לבצע אבחון קפדני של היילוד אצל רופא  עינים ילדים ואצל נורולוג על מנת לשלול סיבות נוספות שגרמו לפזילה. הפזילה  כלפי חוץ שכיחה גם בגילים בין שנתיים לחמש שנים או בגילים מתקדמים יותר וחשוב לבדוק שלא מתלווה לפזילה גם עין עצלה.

עין עצלה: זהו מצב שבו התשבורת ("מספר") שונה בין שתי העיניים. בחלק מהמקרים, עין עצלה נגרמת מבעיה אחרת, כמו קטרקט או עכירות בקרנית, אך לא בכל המקרים הבעיה מובילה לפזילה, אלא ניתן להסתפק בתיקון הראייה בעזרת משקפיים. אצל חלק מהילדים שסובלים מעין עצלה, עין אחת מתפקדת פחות טוב. לכן, המוח נוטה להתעלם ממנה. כשהעין אינה בשימוש זמן רב, עלולה להתפתח עין עצלה.

אשר  חשוב לאבחן בגיל  מוקדם ככל שאפשר על מנת להגיע לתוצאות מירביות  של חדות הראיה.

באיזה גיל כדאי לטפל בפזילה? מדוע?

לכל סוג של פזילה יש את נקודת הזמן המומלצת לטיפול בו. כך, לדוגמה: אם הפזילה היא מולדת והעין נמשכת כלפי פנים, בדרך כלל עדיף לנתח עד גיל חצי שנה, מכיוון שבפרק הזמן הזה יהיה סיכוי גבוה יותר להחזיר את הראייה הדו עינית בשתי העיניים. הסיכוי פוחת,במקרים בהם מדובר בפזילה ממושכת. זאת, מכיוון שהמוח כאמור "מבטל" את השימוש בעין שמשבשת את הראייה. ככל שנתעכב עם הניתוח, כך יפחת הסיכוי  להתפתחות ראיה דו עינית.

בחלק מהמקרים, הפזילה כלפי פנים מופיעה כאמור בגיל מאוחר יותר, אך לפני כן הילד עלול להתמודד עם בעיות בראייה, כגון "מספר" גבוה במשקפיים לראייה לקרוב. במצב כזה, ההמלצה היא קודם כל לתקן את הראייה בעזרת משקפיים; ואם מופיעה פזילה, לנתח בגיל 3 או 4, בהתאם למצב הרפואי של הילד.

אם הפזילה כלפי חוץ, ההמלצה היא לנתח רק לקראת גיל4, 5 או 6. זאת, מכיוון שבגיל הזה התוצאות בדרך כלל הטובות ביותר, וגם הבדיקות שמבוצעות נחשבות מדויקות יותר, בגלל שמצב העיניים פחות או יותר מתייצב.

בכל מקרה, גם אם לא מנתחים את הילד מיד, חשוב להיות במעקב של רופא מומחה, לכל אורך התקופה הזאת, כדי לוודא שאין התדרדרות בראייה, ולתקן את ההתדרדרות במקרה שהיא מתרחשת, באמצעות רטייה או משקפיים מתאימים.

מהם סיכויי ההצלחה של ניתוח לתיקון פזילה?

ניתוחים אלה נחשבים בטוחים ומוצלחים ביותר, בהשוואה להליכים כירורגיים אחרים. אחוזי ההצלחה נעים בין 80% ל-85%. שנחשב לאחוז הצלחה גבוה, אך חשוב להבין כי במצבים מסוימים יהיה צורך בניתוח חוזר. יכולות להיות לכך סיבות רבות, כגון: מורכבות הפזילה, תגובה לא צפויה של הילד לניתוח וסיבוכים שעלולים להופיע בתהליך.

מומלץ לדבר עם הילד על הניתוח במידת האפשר. צילום: שאטרסטוק

איך מומלץ להיערך לניתוח?

ניתוח לתיקון פזילה מבוצע בהרדמה כללית. התהליך הופך למעט יותר מורכב, כשהוא מבוצע בילדים קטנים, בעיקר בהיבט של ההכנה המנטלית. קשה לגבש המלצה גורפת להכנת הילד לניתוח, מאחר שכל ילד מגיב ופועל בצורה שונה.

עם זאת, בדרך כלל מומלץ לדבר עם הילד על הניתוח במידת האפשר, ולנסות להסביר על הניתוח במילים פשוטות: בעיקר על הערך שייתן לו התהליך הזה. הבטיחו לילד שהתהליך יסתיים במהירות וכי לאחר מכן הוא יקבל פרס שהוא מאוד אוהב.

זכרו כי גם עבורכם – ההורים - החשש הוא טבעי. אין הורה שאינו חושש לראות את הילד שלו בסיטואציה כזו. חשוב להבין כי על אף הקושי המנטלי, מדובר בהליך די פשוט, שטומן בחובו סיכון נמוך לסיבוכים.

איך מתנהל הניתוח עצמו?

ניתוח לתיקון פזילה נמשך בדרך כלל בין שעה לשעה וחצי, אך משך הניתוח עשוי להשתנות בהתאם לכמות השרירים שמעורבים בו. במהלך הניתוח, פותחים את הלחמית - הקרום שמכסה את השרירים בעין, ואז מותחים או מרפים את השרירים שמשפיעים על הפזילה. לאחר מכן, תופרים את השריר לגלגל העין.

 למה ניתן לצפות בימים שאחרי הניתוח?

לאחר ההתאוששות מההליך הכירורגי, ובמהלך הימים שאחריו, העיניים צפויות להיות אדומות וצורבות. לכן, יש צורך במתן טיפות נוגדות דלקת להפחתת האדמומיות והסיכון לזיהום. בנוסף, כדאי להשתמש במשככי כאבים שמתאימים לטיפול בילדים.

בימים הראשונים, יהיה עליכם - ההורים - להקפיד על מתן טיפות עיניים לילדכם, בתדירות גבוהה יחסית, בהתאם להמלצת הרופא. בדרך כלל, אחרי יומיים ניתן יהיה להוריד את מינון הטיפול ולהחזיר את הילד למסגרת הרגילה גן , בית ספר. ברוב המקרים, הילד יוכל לחזור לתפקוד מלא אחרי שלושה או ארבעה ימים. במקרים מסוימים, החזרה לתפקוד מלא אף עשויה לקרות מהר יותר. זכרו כי היממה הראשונה היא בדרך כלל היממה המאתגרת ביותר. לאחר מכן, צפוי להופיע שיפור הדרגתי.

לסיכום: פזילה היא מצב רפואי שטומן בחובו התמודדות נפשית וחברתית לא פשוטה. כדי להימנע מכך, מומלץ לפעול לתיקון הבעיה עוד בגיל צעיר, בעזרת ניתוח בשרירי העיניים. הורים, שימו לב: חשוב לבוא מוכנים לניתוח מבחינה מנטלית, ולהכין את הילד ככל שניתן, כדי להבטיח את הצלחת התהליך.

ד"ר רונית פרילינג היא רופאת עיניים בילדים, בבית החולים "שניידר" ומנתחת פזילה בילדים ובמבוגרים.

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתבzap doctors .

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום