האם נהגים עם הפרעות קשב וריכוז בסיכון גבוה לתאונות?

(0)
לדרג

מחקר שנערך על בני נוער בניו ג'רזי, ארה"ב, ביקש לבדוק האם בקרב נהגים חדשים עם הפרעת קשב ריכוז והיפראקטיביות יש סיכון מוגבר לתאונות דרכים. התשובות בפנים

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

הורים למתבגרים עם הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות ודאי שאלו את עצמם לא פעם, האם ילדיהם המתבגרים יהיו חשופים לסיכונים גדולים יותר כאשר יחלו לנהוג. את החשש הזה ניסה לבדוק מחקר חדש שנערך בניו ג'רזי, ארצות הברית, שתוצאותיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Pediatrics.

האם יש סיבה לדאגה? צילום: שאטרסטוק

מה כלל המחקר?

מדגם המחקר כלל 14,936 נהגים חדשים וצעירים מניו-ג'רזי אשר היו במעקב לאורך שנתיים, מתוכם 1,769 (12%) אובחנו עם ADHD.

מהן תוצאות המחקר?

  • בהשוואה לבני נוער ללא ADHD, בקרב נהגים צעירים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות תועד סיכוי גבוה ב-62% לתאונת דרכים במהלך החודש הראשון לקבלת הרישיון.
  • במהלך ארבע השנים הראשונות מאחורי ההגה, בקרב בני נוער עם ADHD תועדה עלייה של 37% בסיכון לתאונות דרכים.
  • בקרב בני נוער עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות תועדה עלייה של 62% בשיעור תאונות הדרכים אשר הובילו לפציעות חמורות, ועלייה של 47% בשיעור עבירות התנועה.
  • בקרב נהגים צעירים עם ADHD נרשמה עלייה של 32% בסיכוי לפסילת הרישיון לפחות פעם אחת במהלך ארבע שנות המחקר.

מהי השורה התחתונה?

מן המחקר עולה כי בקרב בני נוער עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD או Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) יש שכיחות גבוהה יותר של תאונות דרכים, בהשוואה למתבגרים ללא ADHD, בפרט מיד לאחר קבלת רישיון הנהיגה.

עם זאת, החוקרים מדגישים כי המחקר אינו יכול להוכיח קשר סיבתי בין ADHD ובין אופן הנהיגה.

כמו כן, מציינים החוקרים כי במהלך המחקר הם התבססו על אבחנות של הרופא המטפל לזיהוי בני נוער עם ADHD, וייתכן כי חלק מהצעירים הללו עם אבחנה של ADHD בילדות לא סבלו עוד מתסמיני ההפרעה כאשר קיבלו את רישיון הנהיגה.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום