סד כירורגי: הדרך היעילה לביצוע השתלת שיניים

(1)
לדרג
תוכן מקודם

השתלת שיניים כרוכה במקרים רבים במיקום של השתלים במשנן צפוף ובזוויות קשות. כתוצאה מכך, השיקום לאחר ההשתלה עלול להסתבך. לעיתים אף עולה צורך לבצע השתלה חוזרת. סד כירורגי מאפשר קידוח מדויק ומיקום מושלם של השתלים

טיפולי שיניים
077-7299423 (מספר מקשר)

אחד החידושים החשובים ביותר בתחום השתלות השיניים הוא הסד הכירורגי, הנותן פתרון יעיל ואמין להרבה מאוד קשיים שהיו עד כה. הסד הכירורגי מסייע בהתקנה של השתלים, בהחדרה שלהם במיקום נכון ומדויק, בשמירת המרווח ביניהם ובאיכות השיקום והתוצאה הסופית.

תבנית ממוחשבת של הלסת. צילום: שאטרסטוק

מהו סד כירורגי?

למעשה, סד כירורגי הוא תבנית ממוחשבת של הלסת, המודפסת בתלת ממד ומשמשת לצורך החדרת השתלים.

לפני עידן הסד הכירורגי, החדרת השתלים נעשתה באופן ידני חופשי, על בסיס צילום ותכנון מוקדם של הרופא. החדרת השתלים בשיטה זו היתה מורכבת מאוד. כך, לא פעם, הקידוח לא התבצע בדיוק לפי התכנון המקורי. כתוצאה מכך, השתל אמנם נקלט, אבל הקשה על השיקום, בעיקר במצבים שבהם המשנן צפוף או שהיה צורך לקדוח בזוויות קשות.

הסד הכירורגי פותר את הבעיות האלה ומעניק למטפל ולמטופל את הידיעה הבטוחה כי שהשתל ייכנס בדיוק למקומו. כתוצאה מכך, השיקום יהיה איכותי ויציב.

 

כיצד מתבצעת השתלת שיניים עם סד כירורגי?

בשלב ראשון, מבצעים למטופל סריקה אינטר-אוראלית ומדידה של כל מבנה הלסת כיחידה, ושל כל אחת מהשיניים בנפרד, מארבעה כיוונים, לרבות כמות העצם בלסת.

בהתאם לתמונה התלת ממדית שמתקבלת, מתכנן הרופא את ההשתלה (מיקום השתלים, זוויות הקידוח, הרווח בין השתלים וכו'). הרופא שולח את התוכנית עם הסריקות למעבדה מיוחדת.

במעבדה, מדפיסים את הסד הכירורגי, שמהווה למעשה תבנית לביצוע ההשתלה. יתרונו הגדול ביותר של הסד הכירורגי הוא הנקבים הקטנטנים שבו, דרכם מבצע הרופא את הקידוח ומחדיר את השתל. באופן כזה, יכול הרופא להימנע מתזוזות קטנות של המקדח. כך, ניתן לשמור כל הזמן על המרווח הנכון, הכיוון והזווית של הקידוח, ולהבטיח שהשתל ייכנס בדיוק למקום ובזווית הנכונה.

 

מתי נדרשת השתלה עם סד כירורגי?

השימוש בסד כירורגי אמנם מייקר מעט את הטיפול, אך הוא מומלץ מאוד בכל השתלה. אין ספק כי בעתיד כל רופאי השיניים יעשו בו שימוש.

ניתן לומר כי יש חשיבות רבה לסד כירורגי בעיקר במצבי השתלות מורכבות, המחייבות דיוק רב, כדי להבטיח את איכות השיקום ולהימנע מהצורך לבצע תיקונים שונים לאחר מכן.

כך, למשל:

שתלים זוויתיים: פעמים רבות, ניתן להימנע מהרמת סינוס, באמצעות שימוש בשתלים זוויתיים מיוחדים. במקרים כאלה, יש צורך לקדוח באלכסון, מה שמקשה מאוד על העבודה, גם מכיוון שמדובר בחלל קטן (חלל הפה) וגם מכיוון שמדובר באזור עצבי רגיש. במקרים כאלה, הסד הכירורגי מאפשר לבצע את הקידוח ואת החדרת השתלים בצורה מדויקת מאוד, גם אם מדובר בזוויות ממש קיצוניות.

מספר שתלים סמוכים: החדרת מספר שתלים סמוכים זה לזה, דורשת התייחסות מיוחדת, מעבר למורכבות הרגילה של החדרת שתלים. במקרים אלה, יש לקחת בחשבון גם את כיוון הצמיחה של השיניים, גודל הלסת והמרווחים בין השורשים.

השיקום עלול להיכשל, אם התהליך ייעשה בהיעדר התאמה לפרמטרים האלה. ביצוע ההשתלה חייב להיעשות מתוך ראייה עתידית של התוצאה ושקלול הגודל והרוחב של הכתר. גם כאן, יש יתרון משמעותי לשימוש בסד כירורגי, המאפשר תכנון וביצוע של השתלים מראש, בצורה מדויקת ונכונה.

חשוב גם אסתטית. צילום: שאטרסטוק

שיניים קדמיות: התקנת שתלים במקום השיניים הקדמיות, חשובה לא רק מבחינה רפואית, אלא גם מבחינה אסתטית. השיניים הקדמיות ממוקמות בהטיה מסוימת, שחשוב מאוד לקחת בחשבון בעת תכנון השתלים, כדי להימנע מבעיות שונות העלולות להתגלות בשלב השיקום. מיקום לא נכון של השתל או קידוח בזווית שאינה מדויקת לחלוטין, עלולים להוביל לכך שהשיקום לא ייראה אסתטי, ויהיה צורך לבצע תיקוני זווית של השתל. לעיתים אף עלול להתעורר צורך לשבור את השתל ולהתקינו מחדש!

הסד הכירורגי מאפשר פתרון מעולה גם במקרים אלה, מאחר שהתכנון שלו לוקח בחשבון מראש גם את הפן השיקומי ומבטיח תוצאה איכותית ואסתטית.

לסיכום: השימוש בסד כירורגי, לצורך ביצוע שתלים, הוא ללא ספק העתיד של רפואת השיניים. שימוש בסד כירורגי מגדיל משמעותית את סיכויי ההצלחה של השתלת השיניים לאורך זמן, הן מבחינת איכות השיקום והן מבחינה אסתטית. השימוש בסד כירורגי מבטיח - גם לרופא וגם למטופל - דיוק מרבי בעת הטיפול, מה שימנע צורך לבצע תיקונים שכרוכים בסבל ובזבוז זמן.

ד"ר ניסים לוי הוא רופא שיניים כללי.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
ד"ר ניסים לוי
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום