מיגרנה: 7 מיתוסים שחשוב לנפץ

(132)
לדרג

האם קפה שחור עוזר להעביר מיגרנה? האם מיגרנה היא תופעה פסיכוסומטית? 7 אמיתות לגבי מיגרנה – אחת התופעות המעיקות והשכיחות באוכלוסייה

מאת: ד"ר רוני שרון

כשני אחוזים מאוכלוסיית העולם סובלים מהתקפי מיגרנה בעוצמות ובתדירויות שונות, כאשר נשים סובלות ממיגרנה פי שלושה מגברים. לעיתים, בשל חוסר מודעות, אנשים נוטים לייחס למיגרנות הנחות שגויות ומטפלים בעצמם בצורה לא נכונה. על מנת לעשות קצת סדר בבלגן -  לפניכם, 7 מיתוסים על מיגרנה שחשוב לשבור:

 

לא להעביר את הכאב. צילום: שאטרסטוק

 

מיגרנה היא כאב ראש רגיל.

רוב האנשים ישתמשו במושג מיגרנה בשביל להגדיר כאב ראש עוצמתי, אבל למעשה מיגרנה היא מחלה כרונית של ממש עם שלל תסמינים נוספים. כאב הראש שחשים במהלך התקף מיגרנה יכול להיות בצד אחד של הרקה או בשתיהן, ולעיתים מרכז הכאב הוא בין העיניים. הכאב כה חזק שהוא מלווה בתופעות לוואי, כגון בחילות, הקאות, טשטוש ראייה, עייפות, כאבי צוואר, אף סתום ולעיתים חוסר יכולת לתפקד. בעוד שכאב ראש רגיל יכול להיחלש, או לעבור לחלוטין בעזרת משככי כאבים ומנוחה, במקרה של מיגרנה, ברוב המקרים כאבי הראש רק יעומעמו לאחר נטילת תרופות אלה.

אם תשתו מים או קפה המיגרנה תעבור.

אם אתם סובלים מהתקפי מיגרנה, ודאי לא פעם הציעו לכם לשתות כוס מים, או קפה שחור חזק, ואפילו להוסיף להם מעט לימון. אנשים רבים סבורים שמים או קפה מסייעים מאוד במקרה של מיגרנה, אבל הם טועים. התקפי מיגרנה, גם כאלה שאינם קשים, דורשים משככי כאבים חזקים שנועדו לכאבים בדרגה גבוהה וניתנים במרשם רופא בלבד, וגם הם לא תמיד מסייעים להקלה - כך שכוס מים יכולה לעזור אם אתם צמאים, אבל לא להעביר את הכאב.

 

התקף מיגרנה לא נמשך יותר מכמה שעות.

נכון, התקף מיגרנה יכול להימשך ארבע שעות, אבל הוא גם יכול להטריד במשך יום או יומיים. כאשר הגורם למיגרנה הם שינויים הורמונליים (אצל נשים) המיגרנה יכולה להשבית לימים שלמים. כמו כן, יש אנשים שסובלים מהתקפי מיגרנה על בסיס יומי, ממש כמו כל מחלה כרונית אחרת.

אי אפשר לתפקד בזמן מיגרנה.

מיגרנה אמנם יכולה להשבית, אבל יש אנשים שיכולים להמשיך ולתפקד גם בזמן התקף. אמנם התפקוד שלהם לא יהיה מאה אחוז, אבל הוא אפשרי. אנשים שמתמודדים עם מיגרנה על בסיס קבוע כבר יודעים לזהות את ההתקף המתקרב, להתכונן לקראתו ולהצליח לתפקד במהלכו. הם אמנם עייפים יותר, מרוכזים פחות ואיטיים יותר, אבל מתפקדים. זה לא הופך את ההתקף לפחות כואב!

מיגרנה היא פסיכוסומטית.

בהחלט יש קשר בין הגוף לנפש וכאשר נמצאים במתח רב, סובלים מחוסר שעות שינה ומתזונה לא מאוזנת, המיגרנה יכולה להיות חזקה יותר. אבל, אל תשכחו כי מיגרנה מושפעת לא רק מגורמים סביבתיים אלא, גם מסיבות פיזיולוגיות והיא מוגדרת כמחלה כרונית. ממחקרים רפואיים שהתפרסמו לאחרונה עולה כי הצליחו לבודד את החלבון האחראי על המיגרנה ואת התנהלותו במוח האנושי - כלומר, הוכח כי קיימת סיבה מדעית ופיזית לכאב ראש.

תאכלו נכון ולא תסבלו ממיגרנה.

אין ספק שאורח חיים נכון ותזונה מאוזנת יכולים לסייע ולעזור לבריאות הפיזית והנפשית שלנו, ובהחלט להקטין את התדירות של ההתקפים ואף לסייע בהעברתם. אבל, גם תזונה נכונה ומאוזנת ככל שתהיה לא יכולה למנוע לחלוטין מיגרנה. כמו כן, כיום כבר ידוע כי מאכלים שבעבר נחשבו למחמירים התקפי מיגרנה, כגון גבינה צהובה, קפאין ואפילו שוקולד מריר – הם לא בהכרח טריגרים אצל כולם, ולמעשה כל אדם מגיב אליהם אחרת ויש כאלה שמאכלים אלה אפילו עוזרים להם בהתקף.

אבחון וטיפול מתאים. צילום: שאטרסטוק

כשכאב המיגרנה חולף, הכל מאחוריכם.

הכאב אמנם לא ממשיך באותה עוצמה לאורך כל ההתקף, וכשהוא עובר אפשר לקום ולתפקד - אבל למי שסובל ממיגרנות, החיים לא תמיד חוזרים למסלול עם חלוף הכאב. ישנם הסובלים מתופעות לוואי גם לאחר סיום ההתקף: צוואר תפוס, קושי בראייה, חוסר יכולת לשמוע קולות רמים ולהימצא בקרבת אורות בהירים. כמו כן, לעיתים הגוף עצמו מותש מההתמודדות ועייף ולוקח לו זמן להתאושש.

לסיכום: מיגרנה היא אמנם תופעה שלא נראית כלפי חוץ, אבל בכל זאת מדובר במחלה. רבים בוחרים שלא לשתף בסבלם, מחביאים את הסימנים ומתמודדים עם הכאב. אך הדרך הנכונה להתמודד עם מיגרנה היא כמו עם כל מחלה אחרת – אבחון וטיפול מתאים. ואל תשכחו: בפעם הבאה שתיתקלו במישהו שסובל מהתקף מיגרנה, אין טעם להציע לו כוס מים.

ד"ר רוני שרון, נוירולוג מומחה לכאב, מנהל המרכז לכאבי ראש ופנים, ביה"ח שיבא.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום