לרגל יום תורם הדם הבינ"ל: 7 דברים שחשוב לדעת על תרומת דם

(56)
לדרג

3 אחוזים מהאוכלוסייה בישראל תורמים דם; כל מנה מכילה כחצי ליטר נוזל; שליש מהתרומות ניתנות בעירוי לחולים המטו – אונקולוגיים, ולמרות הטכנולוגיה המתקדמת, עד היום אף אחד לא הצליח לייצר דם באופן מלאכותי: הנה 7 דברים שכדאי לדעת על אחת הפעולות החשובות שבזכותן ניתן להציל חיים

מאת: פרופ' אילת שנער

יום תורם הדם הבינ"ל מצוין ברחבי העולם ב - 14 ביוני. מועד זה הוא למעשה יום הולדתו של ד"ר קארל לנדשטיינר, ביולוג ורופא אוסטרי, שבזכותו מתאפשרת לקיחת תרומות דם רבות, לטובת הצלת חיי אדם בכל רגע נתון. הגילוי המדהים הזה התחיל כאשר ד"ר לנדשטיינר ערך ניסוי מעבדה, והבחין כי ערבוב מנות דם שונות שנלקחות מאנשים שונים, יצר תגובה כימית שונה. הבנה זו עודדה אותו לחקור את העניין, וכך גילה שלבני אדם יש סוגי דם שונים: A, B ו O. כל אחד מסוגי הדם שונה במבנהו מהאחר. לימים, לנדשטיינר קיבל פרס נובל אודות הגילוי, ששינה את פני ההיסטוריה הרפואית ואפשר להציל חיי אדם רבים.

כמות בטוחה שאינה פוגעת בתפקוד הגוף או מסכנת את חיי התורם. צילום: שאטרסטוק

הנה כמה דברים נוספים שאולי לא ידעתם על תרומת דם:

  1. אי אפשר לייצר דם באופן מלאכותי: על אף שרותי הרפואה המתקדמים, ולמרות הטכנולוגיה שפורצת גבולות בכל יום מחדש, גם בעידן המתקדם לא ניתן לייצר דם באופן סינטטי. התקווה היא שבעתיד, הדבר יתאפשר באמצעות הפיכת תאי גזע שנמצאים במח העצם, לתאי דם.

זוהי למעשה הסיבה לכך, שתרומת דם היא האפשרות היחידה העומדת כיום לרשות הרפואה, באמצעותה ניתן להציל את חייהם של חולים הזקוקים למנות דם.

  1. כל מנת דם תקפה לשימוש במשך 35 – 42 ימים בלבד, וזאת כל עוד היא נשמרת בקירור.

  1. תרומת דם אחת מכילה חצי ליטר נוזל דם: נפח הדם הממוצע של גבר הוא כ – 6 ליטרים ונפח הדם של אישה כ – 5. אדם בריא יכול לאבד עד 10 אחוזים מכמות הדם הכללית שלו, מבלי שבריאותו תיפגע. לכן, חצי ליטר הינה כמות בטוחה שאינה פוגעת בתפקוד הגוף או מסכנת את חיי התורם.

  1. שליש מתרומות הדם מיועדות לטיפול בחולים במחלות המטולוגיות - אונקולוגיות: היתר מתחלק באופן שווה, כאשר שליש מיועד לנפגעי טראומה, (לרבות נפגעי תאונות דרכים, פעולות טרור וכן דימום מסיבי במהלך לידה), והשליש הנוסף מיועד לחולים כרוניים למשל עבור הסובלים מאי ספיקת כליות, או לאנשים שעברו ניתוחים.

  1. מי שתורם דם באופן קבוע יותר בריא: מחקרים מסוימים הוכיחו, כי אנשים שתורמים דם באופן קבוע נהנים מבריאות טובה יותר, ובין היתר סובלים פחות מהתקפי לב, ופחות מבעיות נוירולוגיות. ההסבר: רמות ברזל גבוהות בדם מעלות את הריכוז הטוקסי (רעיל) בגוף. מאחר שמדד זה מושפע מכמות הדם בגוף (המכיל ברזל באופן טבעי), תרומת דם בהחלט יכולה לתרום לאיזון הנחוץ לשם השגת כמות ברזל טובה יותר. ואולם, ניתן לסייג השערה זו ולומר כי עד היום לא קיימת תמימות דעים בנושא, וכי חלק מהחוקרים מטילים ספק בעניין.

  1. בארץ כל מי שתורם דם עושה זאת בהתנדבות: לעומת מדינות אחרות, שבהן לעיתים תורמי הדם זוכים לתגמול כספי, בארץ, כל מי שתורם דם עושה זאת ללא כל תמורה כספית. מדובר בעקרון בעל חשיבות עליונה, בהבטחת איכות ובטיחות מנות הדם, הנתרמות רק ממתנדבים שבריאותם טובה, ולא מתורמים הרואים בכך מטרה רווחית והצהרת הבריאות שלהם מוטלת בספק.

 

  1. כל מנות הדם עברות בדיקות קפדניות ביותר: באמצעות שיטות טכנולוגיות מתקדמות, כיום ניתן לקבוע את סוג הדם של המנה המיועדת ולשלול מחוללי זיהומים שעלולים לעבור בדם ולסכן את בריאות החולים הנזקקים לתרומה.

זכרו: תרומת דם מצילה חיים! אם גם אתם מעוניינים לקחת חלק ביום התורם הקרוב, תוכלו להיכנס

לאתר ההתרמה הקרוב למקום מגוריכם באמצעות אתר מד"א:

https://www.mdais.org/blood-donation

פרופ' אילת שנער, היא מומחית בהמטולוגיה, סמנכ"ל ומנהלת שרותי הדם במד"א

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

 

 

 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום