האגודה למלחמה בסרטן: "מדי חודש מתגלים בישראל כ-154 חולי מלנומה וכ-17 מתים"

(9)
לדרג

שבוע המודעות למניעת סרטן העור ולגילוי מוקדם: בשנת 2016 אובחנו בישראל 1,846 חולים חדשים עם מלנומה של העור, רובם יהודים ילידי ישראל, אירופה ואמריקה: כך עולה מדו"ח חדש של האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות. מאות תחנות בדיקה יפתחו ברחבי הארץ. מנכ"ל האגודה: "אנו קוראים לציבור, זה פיקוח נפש"

מאת: מערכת zap doctors

מדי חודש מתגלים בישראל כ-154 חולי מלנומה וכ-17 מתים: כך עולה מדו"ח שפורסם היום (שלישי 11.6.2019), מטעם "האגודה למלחמה בסרטן" לרגל פתיחת שבוע המודעות למניעת סרטן העור ולגילויו המוקדם לשנת 2019.

לפי הנתונים שנמסרו על ידי האגודה בשיתוף משרד הבריאות, עולה כי בשנת 2016 אובחנו בישראל 1,846 חולים חדשים עם מלנומה של העור, רובם יהודים ילידי ישראל, אירופה ואמריקה. בשנת 2016 נפטרו בישראל 209  אנשים ממלנומה חודרנית ממאירה של העור. כמו כן, ישראל מדורגת במקום ה-27 בתחלואה העולמית עם שיעור של 8.3 חולים למאה אלף תושבים. אוסטרליה מובילה בתחלואה עם שיעור של 33.6 חולים למאה אלף תושבים.

קרוב למחצית מהחולים אובחנו עם גידול ממוקד. צילום: שאטרסטוק

פרופ' ליטל קינן בוקר, מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות, דיווחה על הממצאים המעודכנים של הרישום הלאומי לסרטן והסבירה כי: "בשנת 2016 אובחנו בישראל 1,846 חולים חדשים עם מלנומה עורית (1,151 עם גידול חודרני  ו-695 עם גידול ממוקד). בשנה זו היוותה מלנומה של העור 8.3% מכלל המקרים החדשים המחייבים דיווח לרישום הסרטן בישראל בקרב גברים יהודים, 5.5% בקרב נשים יהודיות, 0.9% בקרב גברים ערבים, 0.5% בקרב נשים ערביות, 3.9% בקרב גברים "אחרים" ו-4.5% בקרב נשים "אחרות".

"קרוב למחצית מהחולים אובחנו עם גידול ממוקד, שלא חרג משכבת האפידרמיס של העור, מה שמאפשר סיכויי ריפוי גבוהים ביותר. עוד 44% אובחנו עם גידול מקומי, שהוא גידול חודרני (גידול שחורג משכבת האפידרמיס של העור) עם התפשטות מקומית מינימלית. ל-6% מהחולים אובחן גידול חודרני עם התפשטות אזורית, ול-3% נוספים, גידול גרורתי".

במסגרת שבוע המודעות, יפתחו מאות תחנות בכל רחבי הארץ לבדיקה ללא תשלום בין התאריכים 17 עד 23 ביוני בשיתוף שירותי בריאות כללית, מכבי שירותי בריאות, מאוחדת ולאומית שירותי בריאות.

מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן: "בכל חודש מתגלים בישראל כ-154 חולי מלנומה חדשים וכ-17 איש נפטרים מהמחלה. אנו קוראים לציבור, זה פיקוח נפש. היו חכמים בשמש באופן קבוע למשך כל השנה כדי להפחית את הסיכון לחלות. הזמינו תור והיבדקו במסגרת המבצע או במהלך השנה. אנשים בעלי שומות מרובות או בעלי סיפור משפחתי של סרטן העור צריכים לשים לב במיוחד ולהיות במעקב. בכל מקרה מומלץ לכל אדם בכל גיל לשים לב לשינויים על העור, ובמקרה שמזהים נקודות חדשות, או שינוי בנקודות קיימות, חשוב לפנות ללא דיחוי לבדיקה אצל הרופא".

תינוקות עד גיל חצי שנה אין לחשוף כלל לשמש. צילום: שאטרסטוק

"אין לחשוף תינוקות עד גיל חצי שנה לשמש"

מומחי האגודה למלחמה בסרטן, מדגישים כי תינוקות עד גיל חצי שנה אין לחשוף כלל לשמש. להגנה על פעוטות ותינוקות מגיל חצי שנה ומעלה מומלץ להשתמש במסנני קרינה רחבי טווח בעלי ומעלה המיועדים לתינוקות וילדים, בעלי מקדם הגנה SPF 30.

כמו כן, האגודה למלחמה בסרטן, האיגוד הישראלי לרפואת עור ומין והאיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית, מזכירים ומדגישים כי גם בהסרת נקודת חן או שומה מסיבות אסתטיות, יש לשלוח את הרקמה שהוסרה לאבחון פתולוגי. "היזהרו ממכונים המציעים שיטות הסרה מהירות ללא בדיקה פתולוגית".

זיו: "אנו קוראים לציבור להיות חכמים בשמש בכל ימות השנה על מנת להפחית את הסיכון לחלות. אבחון מוקדם מציל חיים ובכל מקרה של ספק מומלץ לגשת ולהיבדק, לא רק במסגרת המבצע, אלא בכל השנה".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום