כירורגיה מורכבת בשתלים דנטליים: כן, זה אפשרי

(3)
לדרג
תוכן מקודם

סובלים מאובדן שיניים? עד היום שמעתם שמצבכם אינו מאפשר לכם לעשות שתלים דנטליים? יש לנו חדשות טובות: הליכים כירורגיים מתקדמים מאפשרים ביצוע שתלים דנטליים גם במקרים מורכבים

טיפולי שיניים
077-9968471 (מספר מקשר)

חוסר שיניים או אובדן שיניים נוצר מסיבות רבות, הקשורות בהיגיינת הפה, במצב הבריאותי של המטופל ואף בגילו. האמצעי היעיל לטיפול בחוסר שיניים הוא השתלה של שתלים דנטליים, אך במקרים מסויימים נדרשים הליכים כירורגיים מורכבים יותר, לשם ביצוע השתלים.

כאשר נפח העצם אינו גדול מספיק, אין מספיק תמיכה להחדרת השתלים הדנטליים. צילום: שאטרסטוק

מתי יש צורך בהליכים כירורגיים מורכבים לפני התקנת שתלים דנטליים?

הצורך בביצוע הליכים כירורגיים מורכבים, לפני התקנת שתלים דנטליים, עולה במצבים בהם אין אפשרות אנטומית או דנטלית להתקנת השתלים בהצלחה, עקב שתי סיבות עיקריות: חוסר עצם או סיבות הקשורות בבריאות או באורח החיים של המטופל.

חוסר עצם או אובדן של עצם הלסת הוא תופעה המתרחשת פעמים רבות מאותן הסיבות הגורמות לאובדן שיניים. לעיתים, אובדן השיניים כשלעצמו עלול להוביל לחוסר עצם. כאשר נפח העצם אינו גדול מספיק, אין מספיק תמיכה להחדרת השתלים הדנטליים, ולא ניתן יהיה להשתילם, אלא אם יבוצעו הליכים כירורגיים מקדימים.

בנוסף, מטופלים הסובלים מסוכרת, מעשנים כבדים או בעלי בעיות בריאותיות אחרות, עלולים להיתקל בתשובה שלילית, בבואם להשתיל שתלים דנטליים. זאת, מכיוון שהסוכרת והעישון הכבד, לצד בעיות בריאותיות נוספות, מקשים על קליטת השתלים הדנטליים ואינם מאפשרים השתלה מוצלחת.

אילו הליכים כירורגיים ניתן לבצע כדי להבטיח את הצלחת השתלים?

ישנם מספר סוגים של הליכים כירורגיים, שניתן לבצע כדי לאפשר את ביצוע השתלים הדנטליים. ההליך המתאים ייבחר בהתאם למקרה:

השתלת עצם: השתלת עצם תתבצע במקרים של חוסר עצם בלסת תחתונה או עליונה, כדי לעבות את נפח העצם הקיים, לקראת התקנת השתלים הדנטליים. העצם המושתלת יכולה להילקח מגופו של המטופל עצמו, לרוב מאזור הסנטר, בו יש שפע עצם, או מעצם חלופית המיוצרת על ידי חברות שונות ומותאמת לכל מטופל, על פי נתוניו וצרכיו.

העצם המושתלת תחובר אל העצם הקיימת, באמצעות סיכות מיוחדות, ולאחר ההשתלה יידרש זמן ריפוי הנמשך כתשעה חודשים. לאחר תשעה חודשים אלה, תהיה העצם בעלת נפח מספיק וניתן יהיה לבצע שתלים.

הרמת סינוס: ניתוח הרמת סינוס מתבצע בלסת העליונה. בשני הצדדים שמעל הלסת העליונה ומתחת לעיניים, נמצאים שני חללים ריקים, הנקראים סינוסים. במקרים מסוימים, אין מספיק מקום להחדרת השתל הדנטלי, וניתן לפתור זאת על ידי הרמת ה"רצפה" של אותו חלל, לגובה שיאפשר את החדרת השתל. ההליך יכלול הרמת רצפת הסינוס ומילוי החלל שנוצר עקב ההרמה, באמצעות עצם מלאכותית (כאן לא ייעשה שימוש בעצם של המטופל).

בחלק מהמקרים, ניתן יהיה להתקין את השתלים באופן מיידי, ובמקרים אחרים, בהם יש חוסר עצם מוחלט, תידרש פעולה מורכבת יותר של הרמת סינוס, שתחייב חצי שנה של ריפוי לפני התקנת השתלים.

שתלים למקרים מיוחדים: כאמור, חולי סוכרת ומעשנים כבדים נמצאים בסיכון גבוה לכישלון של השתלים. ברוב המקרים, ייתקלו מטופלים אלה בסירוב לביצוע השתלים, אך חשוב לדעת כי קיים פתרון: שתלים מיוחדים, המיוצרים בטכנולוגיה שונה לחלוטין מהשתלים הסטנדרטיים. שימוש בשתלים אלה מאפשר קליטה קלה יותר בגוף, ואינו דורש מאמצי הסתגלות, העלולים להיות כמעט בלתי אפשריים במצבי סוכרת, עישון כבד או בעיות בריאותיות אחרות.

הליכים כירורגיים מורכבים יכולים להתבצע רק באמצעות רופאי שיניים מומחים. מומלץ לבחור במרפאת שיניים שרופאיה מוסמכים גם ברפואה כללית ויכולים לתת מענה בכל מצב קיים או במצבים העלולים להתעורר.

מומלץ להגיע למרפאה שרופאיה מוסמכים בביצוע טיפולים תחת סדציה (טשטוש קל). כך ניתן לבצע במפגש אחד גם טיפולים מורכבים וסבוכים במיוחד, ללא כאבים או אי נוחות של המטופל.

האם ייתכנו סיבוכים?

כמו כל הליך כירורגי, גם פעולות אלה כרוכות בסיכון לסיבוכים, כגון: זיהומים או פגיעה בעצב המנדיבולרי, העלולה לגרום לאובדן תחושה בלסת התחתונה. הסיכון לסיבוכים מעין אלה נמוך, בעיקר כאשר ההליכים נעשים על ידי רופאים מוסמכים שהוכשרו והתמחו בתחומים אלה.

הליכים כירורגיים מורכבים יתבצעו אך ורק כאשר חלל הפה בריא ותקין. צילום: שאטרסטוק

האם יש הכנות מיוחדות שעל המטופל לבצע לפני הליכים אלה?

הליכים כירורגיים מורכבים יתבצעו אך ורק כאשר חלל הפה בריא ותקין, ללא עששת או מצבים דלקתיים למיניהם. לקראת ביצוע הליכים מעין אלה, יעבור המטופל בדיקת רופא ושיננית. במידת הצורך, המטופל יקבל טיפול מתאים, ורק לאחריו יוכל לגשת לביצוע ההליך.

לקראת ההליך הכירורגי המתוכנן, יקבל המטופל הכנה תרופתית, על פי פרוטוקול שיותאם למצבו הבריאותי, ובאמצעותו תושג הפחתה משמעותית בתופעות הלוואי הצפויות, כגון: נפיחות, שטפי דם וכו'.

האם ישנן מגבלות מסוימות לאחר ביצוע הליכים אלה?

לקראת כל אחד מההליכים, יקבל המטופל הסבר על הטיפול הצפוי לו, על ההכנות ועל משך ההחלמה, ופירוט של הדברים עליהם יצטרך להקפיד בתקופה שלאחר הניתוח.

החודש הראשון לאחר ביצוע ההליך נחשב חודש קריטי להצלחת הטיפול, ולכן יקבל כל מטופל הדרכה מדויקת, הנוגעת לאורח החיים הספציפי המומלץ עבורו, תוך שקלול נתונים כגון: מקום העבודה שלו ותחביביו. המטופל יבין מהי ההתנהלות הדרושה ממנו בחודש זה. כך, למשל: מטופלים הנוהגים לצלול באורח קבע, יגלו כי בחודש הראשון לאחר הליכים כירורגיים מורכבים, הם ייאלצו להימנע מצלילה.

בנוסף, יש מגבלות מסוימות, המשותפות לכל ההליכים ולכל המטופלים, כגון: הימנעות מפעילות גופנית ומאמץ בשבוע הראשון שלאחר הניתוח, ושמירה על תפריט מיוחד, הכולל מאכלים רכים ופושרים, כדי שלא לפגוע באזור שנותח.

לסיכום: במקרים מסוימים, לא ניתן להשתיל שתלים דנטליים, ללא ביצוע מקדים של הליכים כירורגיים מורכבים, כגון: השתלת עצם, הרמת סינוס או שימוש בשתלים מיוחדים. בחלק מהמקרים, ניתן יהיה להמשיך לביצוע השתלים באופן מיידי. במקרים אחרים, תידרש תקופת ריפוי והחלמה. לכל מטופל תיעשה הכנה תרופתית, שתבטיח מינימום תופעות לוואי, ותינתן הדרכה מפורטת לגבי ההתנהלות לאחר הניתוח.

ד"ר אירנה זילברשר היא בעלת נסיון רב שנים ברפואת שיניים, מקבלת מטופלים במרפאת השיניים ד"ר זילברשר בזכרון יעקב, במרפאה מבצעים טיפולים כירורגים מומחי פה ולסת ומומחה פריודונט(מחלות חניכיים).

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
ד"ר זילברשר - מרפאת שיניים
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום