עונת הקייטנות: איך נבחר נכון?

(11)
לדרג

עם עליית הטמפרטורות, תקופת החגים שכבר מאחורינו ושנת הלימודים שמתקרבת לסיומה - מתחילים להריח את חופשת הקיץ. זה בדיוק הזמן ש"קדחת" הקייטנות מתחילה – אז איך בוחרים קייטנה שגם תתאים לצרכים וליכולת של ההורים וגם תענה על דרישות הילדים? טיפים להורים

מאת: לאה שטרן

כולנו כבר מרגישים את אווירת סוף שנת הלימודים. הכל משוחרר יותר: פחות מבחנים, פחות שיעורי בית ויותר חזרות למסיבת סוף השנה. עם זאת, אנחנו, ההורים, מוצאים את עצמנו מוטרדים לא מעט. אנחנו מבינים פתאום כי לפנינו חודשיים תמימים ללא מסגרת חינוכית ועלינו למצוא לילדים מסגרת חלופית מתאימה. מסתבר שמדובר במשימה שאינה קלה כלל. הסיכוי מאוד קטן למצוא קייטנה שגם הילד שלנו רוצה, גם החברים שלו נרשמו אליה, היא גם במרחק סביר מהבית שלנו וגם בתקציב אפשרי עבורנו.

אז איך בכל זאת אפשר להתמודד עם שפע הקייטנות והרצונות (או אי הרצונות) של הילד?

כמה טיפים להורים מבולבלים:

המסגרת של הקיץ – לפעמים הילד עלול לחשוב שהקייטנה היא בחירה או רשות. עלינו לשוחח איתו ולהסביר לו כי מאחר ואנו, ההורים, עובדים במהלך היום, עליו להיות במסגרת בשעות הבוקר, בדיוק כמו בתקופת הלימודים בהם הוא שהה בגן או בבית הספר. כמובן שחשוב לעדכן אותו האם יישאר בקייטנה רק עד הצהריים או אולי ימשיך לצהרון עם תום הקייטנה.

החופש הגדול זה זמן הפנאי שלו להנאה ולמשחק. צילום: שאטרסטוק

"אבל כולם הולכים לקייטנה ההיא" – לא אחת נעשה דיון, בעיקר בקבוצת הווטסאפ המשותפות להורי הגן או הכיתה, לאן יילכו הילדים בקיץ. לעיתים עלול להיווצר הרושם כי כל הילדים נסחפים עם הזרם לאותה קייטנה, גם אם מחירה יקר מאוד. כאן המקום להפעיל את שיקול הדעת ההורי. להתקשר למספר הורים, לבדוק את המידע ולבחון האם ההשקעה הכספית הגבוהה אכן נחוצה. חשוב לא להיגרר אחרי כולם, אלא לבחון את טובת הילד הפרטי שלכם. אל לנו לשכוח כי בדרך כלל לאחר הקייטנות עוד צפויים לנו ימי חופש משפחתיים, שגם בהם ככל הנראה נשקיע לא מעט כסף. לכן, יש להתייחס לכל תקופת הקיץ, כולל הקייטנה, בראייה כוללת.

"אבל אין לי חברים" – ילדים נהנים לשהות עם חברים מוכרים, יחד עם זאת רוב הילדים מתחברים במהרה גם עם ילדים חדשים. לכן, גם אם הילד שלנו מכיר מעט ילדים בקייטנה שבחרתם, ישנה כאן הזדמנות עבורו להכיר ילדים נוספים מהאיזור הגיאוגרפי, וייתכן שאף יפגוש אותם בעתיד במסגרות חינוכיות, חוגים, גני שעשועים וכו'. לעיתים הקייטנה יכולה להיות אפילו אמצעי "מרכך" למעבר בין מסגרות, במידה והילד פוגש בה ילדים מהמסגרת אליה הוא עתיד להיכנס בשנה הבאה.

קייטנה היא לא בית ספר – עלינו להבין כי מבחינת הילדים הם נמצאים בחופש הגדול, שהוא פסק הזמן מהלימודים. לכן, במידה והילד אינו מעוניין, חשוב שלא נתעקש לרשום אותו לקייטנות לימודיות כדי לשפר את יכולותיו והישגיו. החופש הגדול זה זמן הפנאי שלו להנאה ולמשחק.

כמה קייטנות? – יש לא מעט קייטנות שאליהם ניתן להירשם לכמה מחזורים בני מספר ימים. כך, ישנה אפשרות למלא את תקופת הקיץ במספר קייטנות שונות. במידה והדבר אפשרי, יוכל הילד להתנסות בכמה תחביבים ותחומי עניין שונים ובכך להרחיב את תחומי ההתנסות שלו ואת מעגל החברים אותם יפגוש. מצד שני, יש להיזהר ולא להעמיס על הילד יתר על המידה. חשוב שהילד שלנו באמת ירגיש שהוא גם בחופש מהמסגרות, ובמידת האפשר להתארגן גם על כמה ימים ללא מסגרת.

כללים שימנעו מהילד להיות במצב מאוזן, דבוק למסך, למשך ימים שלמים. צילום: שאטרסטוק

ילדים בוגרים לא הולכים לקייטנות – רוב הילדים הבוגרים, מכיתה ו' לערך, בדרך כלל כבר לא מוכנים ללכת לקייטנות. במידה והם אחראיים ואפשר לסמוך עליהם שיישארו לבד בבית, ניתן לאפשר זאת. עם זאת, חשוב לקבוע, במשותף עם הילד, כמה כללים שימנעו מהילד להיות במצב מאוזן, דבוק למסך, למשך ימים שלמים. בשיחה משותפת נבחן האם הוא יכול לעבוד בעבודה המותאמת לגילו, וכן נקבע זמנים ייעודיים למסך, זמנים המוקדשים למפגש עם חברים, לפעילות ספורטיבית, למטלות בבית וגם סתם להתבטל - כי לא נשכח שגם הוא בחופש הגדול. חשוב שנקבע עם הילד כיצד אנו מוודאים שהוא אכן מתחייב לעמוד בהסכמות אליהן הגענו, ונקבע במשותף איתו מראש מה יקרה, אם תהיינה חריגות. כך למשל אם חרג מזמן המסך, ביום שלמחרת יהיה לו זמן קצר יותר וכו'.

 

לסיכום: בחירת הקייטנות לחופשת הקיץ מעמידה את ההורים בשלל התלבטויות. במידה ויש התלבטויות, כדאי לשוחח עם הילד על הנושא, לבחון את מכלול השיקולים, לתווך את ההחלטה שהתקבלה עם הילד ולעמוד מאחוריה. בהצלחה!

לאה שטרן – מרצה ומנחת הורים, מוסמכת מכון אדלר

 https://www.facebook.com/shternlea/?fref=ts

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום