ניתוח פזילה בגיל מבוגר: אף פעם לא מאוחר

(3)
לדרג
תוכן מקודם

סבלתם מפזילה בילדות, אך לא עברתם ניתוח? הניתוחים שעברתם בעבר לא פתרו את בעיית הפזילה, או הפזילה חזרה ונשנתה? יש לנו חדשות טובות: במקרים רבים, בניתוח תיקון פזילה בגיל מבוגר ניתן להגיע לתוצאה ניתוחית מדויקת יותר מהניתוח בילדות

רופאת עיניים ,מומחית למחלות עיניים
077-2311093 (מספר מקשר)

ניתוחים לתיקון פזילה אמנם נפוצים מאוד בקרב ילדים, אך חשוב להדגיש כי ניתן לבצע אותם בכל גיל, כדי להשיג שיפור ניכר באיכות החיים. בעשור האחרון, ניכרת עלייה משמעותית בשיעור האנשים שבוחרים לתקן את הפזילה בגיל מבוגר, אפילו בקרב סבים לנכדים, שהחליטו לפתור את הבעיה שכל כך הפריעה להם כל החיים, אחרי שנים ארוכות של דחייה והתעלמות. רבים מהפוזלים כלל אינם מודעים לכך שהם יכולים לבצע את הניתוח גם בבגרות. בחלק מהמקרים, אנשים שעברו ניתוח בילדות, אך זקוקים לתיקון נוסף, אומרים לעצמם שאם הניתוח לא הצליח בעבר, אין סיבה שיצליח כיום.

עם זאת, חשוב להבין כי באופן מפתיע, ניתוח בגיל מבוגר דווקא יעיל יותר מניתוח בילדות. בהמשך המאמר, נסביר מדוע. בואו נכיר לעומק את הניתוח לתיקון פזילה. כל מה שחשוב לדעת, לפני שמבצעים את הניתוח: סקירה מקיפה.

 הפזילה פוגעת לא פעם בביטחון העצמי ובהערכה העצמית. צילום: שאטרסטוק

איך פזילה משפיעה על איכות החיים?

בשונה מאנשים שמרכיבים משקפיים, אנשים שחיים עם פזילה בעיניים חווים את ההשפעה של הפזילה כמעט בכל היבט בחיים. מטופלים רבים מדווחים כי הדבר משפיע עליהם מאוד, כשהם הולכים לראיונות עבודה, יוצאים לדייטים, מדברים מול קהל או נפגשים עם עמיתים לעבודה. מטבע הדברים, הפזילה פוגעת לא פעם בביטחון העצמי ובהערכה העצמית.

חשוב להבין כי במקרים מסוימים פזילה אף משבשת את הראייה. אנשים שסובלים מפזילה רואים במקרים רבים תמונה כפולה, ומתקשים לנהוג ולבצע פעולות בסיסיות נוספות, המחייבות ראייה תקינה.

אחרי ניתוח לתיקון פזילה, מטופלים שמשוחחים איתי מספרים על שינוי מדהים באיכות החיים. רבים מהם מספרים שהביטחון העצמי שלהם עלה לאחר הניתוח, וכי הם הצליחו סוף סוף למצוא עבודה שמתאימה להם, אחרי לא מעט סירובים ודחיות. בנוסף, הם מספרים כי קל להם יותר למצוא זוגיות. ובעיקר, הם מספרים שהם אוהבים קצת יותר את מה שהם רואים במראה...

מדוע לעיתים הפזילה שבה וחוזרת בקרב אנשים שעברו ניתוח  פזילה בילדותם?

חלק מהניתוחים שמבוצעים בגוף האדם - כמו ניתוח להסרת תוספתן (אפנדציט) - מבוצעים פעם אחת. ניתן להבטיח כי לא יהיה צורך לחזור עליהם בשלב מאוחר יותר של החיים. עם זאת, ניתוח פזילה  מבוצע בשרירי  העיניים. כמו כל שריר בגוף, גם שרירי העיניים עוברים עם השנים תהליך טבעי של שחיקה והתנוונות. לכן, גם אם עברתם בזמנו ניתוח פזילה, שהיה יעיל ביותר, ייתכן כי עם השנים תחול התדרדרות איטית והדרגתית במצב השרירים האלה. לכן, יידרש תיקון נוסף בהמשך.

מהם אחוזי ההצלחה של ניתוחים לתיקון פזילה?

אחוזי ההצלחה של הניתוחים מסוג זה בקרב כלל האוכלוסייה נעים בין 80% ל-85%. כאמור, חשוב להדגיש כי בניגוד לתפיסה הרווחת בקרב חלק מהאנשים, היעילות של ניתוחים אלה  אינה פחותה ככל שמתבגרים. זאת, מכיוון שכאשר מנתחים אנשים בוגרים, ניתן לכוונן את שרירי העיניים מספר שעות לאחר הניתוח, ובכך להגיע לתוצאה יותר מדויקת. בקרב ילדים קטנים, לא ניתן לבצע את הפעולה הזו, מכיוון שניתן לעשות אותה רק כשההרדמה פגה. התהליך מלווה באי נוחות ובקושי מנטלי. מבוגרים, בשונה מילדים, יכולים להתמודד עם אי הנוחות והקושי. כך, על אף שהתהליך עלול להיות מעט לא נעים, הכיוונון מאפשר  למנתח להגיע לרמת דיוק גבוהה במידה ניכרת, בתום הטיפול.

 חשוב לוודא כי הניתוח יבוצע על ידי מנתח מיומן ומנוסה. צילום: שאטרסטוק

כיצד מתנהל הניתוח?

ניתוחי פזילה מתבצעים בהרדמה מלאה. חשוב לוודא כי הניתוח יבוצע על ידי מנתח מיומן ומנוסה, שמכיר היטב את התחום. במהלך הניתוח, מרפים או מחזקים את השרירים בעיניים, כדי לתקן את הפזילה. לאחר מכן, תופרים את השרירים עם חוט מיוחד. כאמור, בקרב מבוגרים, משאירים את התפרים מעט פתוחים, כדי שניתן יהיה להמשיך לשפר את הדיוק, בשלב מאוחר יותר של היום.

מה צפוי בימים שאחרי הניתוח?

ביממה הראשונה לאחר הניתוח, צפויים כאבים ואי נוחות באזור העיניים. כדי להתגבר על התחושות הבלתי נעימות, ההמלצה היא להשתמש בטיפות עיניים  בתחילה בתדירות  גבוהה ובמשככי כאבים, במידת הצורך. התפרים בעיניים נמסים מעצמם, כעבור 6-8 שבועות. במהלך הזמן הזה, ייתכן כי תהיה אדמומיות בעיניים, אך האדמומיות לא תשפיע יותר מדי על חייכם. רוב המטופלים יכולים לחזור לתפקוד מלא ולעבודה, בתום כשבוע ממועד הניתוח.

בשבועות שלאחר הניתוח, מומלץ להימנע מבילוי בבריכה או בים, מהרמת חפצים כבדים, מהתעמלות בחדר כושר ומריצה אינטנסיבית. עם זאת, ניתן בהחלט לבצע פעילות גופנית מתונה (הליכה או רכיבה על אופניים). חשוב להגיע לביקורות אצל הרופא המנתח, על פי הנחיותיו, כדי לבחון את תקינות התוצאות ובריאות העיניים באופן כללי.

לעיתים, כאשר נותרת שארית של פזילה בעין, ניתן לבצע פיזיותרפיה לחיזוק שרירי העיניים (בשפה מקצועית:תרגול אורטופטי). אורטופיסטים מוסמכים יכולים לבצע  עם המטופל אימונים לשיפור מצב השרירים בעיניים וללמד אתכם תרגילים, שתוכלו לבצע בעצמכם בבית. הטיפולים האלה מאפשרים לתקן מצבי פזילה קלה מאוד, העלולה להישאר בתום ההליך הכירורגי.

לסיכום: ניתוחי פזילה אפשריים בכל גיל ובאופן מפתיע אף נחשבים יעילים יותר בקרב מבוגרים, הודות ליכולת  לתקון  נוסף  של זווית הפזילה גם לאחר הניתוח. הטיפול עשוי לשפר משמעותית את איכות החיים. יש לבצע את הטיפול אצל כירורג מיומן ומנוסה בתחום.

ד"ר רונית פרילינג, רופאת עיניים ילדים בבית החולים "שניידר", מנתחת פזילה בילדים ובמבוגרים.

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום