קרנית פגומה: התאמת עדשות מגע מיוחדות

(3)
לדרג
תוכן מקודם

הראייה שלנו עלולה להיפגע במקרים שבהם הקרנית מאבדת את צורתה העגולה, מסיבות שונות. במקרים אלה, רק התאמת עדשות מגע מיוחדות תאפשר תיקון של הראייה

אופטומטריסט
077-2312980 (מספר מקשר)

הקרנית היא הרקמה הקדמית ביותר של העין. במצב תקין, צורתה עגולה לחלוטין. עם זאת, במקרים שבהם מסיבה כלשהי צורתה של הקרנית נפגעת - העיוות בצורה גורם לעיוות בראייה. במצבים מסוימים, העיוות כבר אינו ניתן לתיקון על ידי שימוש במשקפיים, אלא מצריך התאמה של עדשות מגע מיוחדות, אשר ידמו את צורתה העגולה של הקרנית.

גורמת לקרנית לאבד מעובייה ולהפוך בהדרגה לקרנית דקה. צילום: שאטרסטוק

מה עלול לגרום לקרנית פגומה?

מצבים רבים עלולים לגרום לעיוות בצורת הקרנית: תאונה, פגיעה כלשהי בעין, ניתוח השתלת קרנית (בו הושתלה בעין קרנית זרה) או מחלה.

קרטוקונוס היא מחלת עיניים העלולה לפגוע בקרנית. המחלה גורמת לקרנית לאבד מעובייה ולהפוך בהדרגה לקרנית דקה. במצב טבעי, קיים נוזל בתוך גלגל העין, הלוחץ מעט כלפי חוץ, כדי להחזיק את כל הרקמות במקומן.

כאשר הקרנית מתחילה לאבד מעובייה, הלחץ (התקין) גורם לקרנית להילחץ כלפי חוץ, לאבד את צורתה העגולה ולקבל צורה של מעין קונוס, הגורמת לעיוות בראייה. החל משלב מסוים של המחלה, משקפיים כבר לא יעזרו לתיקון הראייה - ויהיה צורך במציאת פתרון אחר.

כיצד ניתן לתקן את הראייה?

כאמור, קרנית פגומה עלולה להיות בצורת קונוס, בעקבות מחלת הקרטוקונוס. עם זאת, העיוות עשוי להופיע גם בדמות חתך או מבנה טופוגרפי כלשהו שאינו עגול - בליטות או שקעים בחלקים שונים של הקרנית.

התאמת עדשות מגע מיוחדות וקשיחות היא למעשה הדרך היחידה להתמודד עם עיוותים אלה. באמצעות העדשות, נעשית "בנייה מחדש" של הקרנית. העין כולה מתאימה את עצמה אל העדשה.

אם מדובר בקרטוקונוס, העדשה הקשיחה משמשת כתומכת לקרנית, מחזיקה את הקרנית ואינה מאפשרת ללחץ של נוזל העין לדחוק אותה כלפי חוץ. אם יש עיוותים אחרים של הקרנית, העדשה הקשיחה "סוגרת" את העין למבנה העגול הדרוש לה.

השימוש בעדשת המגע גורם לעין להתאים את עצמה: הדמעות ממלאות את הפערים הקיימים, בין צורתה העגולה של עדשת המגע, לבין צורת הקרנית הפגומה. כך, נוצר מערך אופטי שלם בצורת עיגול מושלם, המאפשר למטופל לראות טוב יותר.

באילו סוגי עדשות ניתן להשתמש כאשר מדובר בקרנית פגומה?

יש שלושה סוגים עיקריים של עדשות מגע, המתאימות לתיקון הראייה, כאשר הקרנית פגומה:

עדשות מגע קשות נושמות: עדשות המגע הקשות קיימות בשוק כבר 30 שנה (ואף יותר). עם השנים, חל שיפור בתהליך ייצורן. כיום, רמת עבירות החמצן דרך העדשה לקרנית, שהיתה אחת מנקודות התורפה של עדשות אלה בעבר, השתפרה מאוד. לכן, עדשות אלה עשויות להיות פתרון מצוין למצבי קרנית פגומה. עם זאת, החיסרון של עדשות אלה הוא כי העדשות מאוד מורגשות בעין, במיוחד בזמן מצמוץ.

עדשה היברידית: עדשה זו מורכבת משילוב בין עדשה קשה לעדשה רכה. מרכז העדשה הוא עדשה קשה. השוליים שסביבה הם עדשה רכה. היתרון של העדשה ההיברידית טמון בכך שהשוליים שלה רכים. העדשה פחות מורגשת בזמן המצמוץ ולכן מפריעה פחות.

עדשה סקלרלית: עדשה זו קשיחה, אך גדולה יותר משני הסוגים הקודמים, כך שהשוליים שלה נמצאים מתחת לעפעפיים. לכן, העדשה מורגשת הרבה פחות בזמן המצמוץ.

כיצד מתבצעת ההתאמה של עדשות המגע למטופל?

התאמת העדשות נעשית באופן מדויק, על פי מבנה הקרנית הספציפי של כל מטופל. לצורך ההתאמה, נעשה שימוש במכשיר מיוחד הנקרא מודד טופוגרפיה של הקרנית.

באמצעות המכשיר, יכול האופטומטריסט לקבל תמונה מדויקת של התבנית הטופוגרפית של הקרנית: היכן יש בליטה, היכן יש שקע וכו'. בהתאם לתבנית המתקבלת, ניתן לבנות את העדשה המדויקת שתתאים למטופל.

הדרכה לגבי אופן הכנסת והוצאת העדשות מהעיניים. צילום: שאטרסטוק

על מה צריך המטופל להקפיד, לאחר שהותאמו לו עדשות מגע מיוחדות?

לאחר שהמטופל מקבל את עדשות המגע, הוא יעבור הדרכה לגבי אופן הכנסת והוצאת העדשות מהעיניים, ולגבי הניקיון והתחזוקה הנדרשים. אחת לחצי שנה, יש להגיע לביקורת, כדי לוודא שהכל תקין וכי ההתאמה בין העין לעדשת המגע אכן טובה, וכי אין שפשוף של העדשה כנגד הקרנית, אין דלקות והעין נראית בריאה. יש להקפיד על ביצוע התהליך כולו אצל אופטומטריסט מוסמך, בעל ניסיון, אשר יבטיח התאמה מיטבית של העדשות לעיניים של המטופל.

לסיכום: גורמים כגון תאונה, פגיעה בעין, השתלת קרנית זרה או מחלות עיניים שונות (כדוגמת קרטוקונוס) - עלולים להוביל לעיוותים בקרנית, ובעקבותיהם לפגיעה באיכות הראייה. במקרים מסוימים, לא ניתן לתקן את איכות הראייה באמצעות משקפיים, אלא רק על ידי עדשות מגע מיוחדות, קשיחות, אשר מדמות את המבנה התקין של הקרנית, ומאפשרות למטופל לראות שוב באיכות טובה.

ד"ר יאיר שרמן הוא אופטומטריסט מוסמך במכון האופטיקה "ד"ר יהודה ויאיר שרמן - אופטומטריסטים" בחדרה.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
ד"ר יהודה ויאיר שרמן
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום