המדריך: כל מה שחשוב לדעת לפני שמבצעים השתלת שיניים

(1)
לדרג
תוכן מקודם

כיום, מי שסובל מאיבוד שיניים מלא או חלקי יכול לזכות בחזרה בחיוך יפה ומלא, בזכות טכנולוגיות מתקדמות להחדרת שתלים. החדשות הטובות: בניגוד לתהליכים מורכבים וישנים יותר שעלולים להמשך שנים, כיום ניתן לבצע השתלה כזאת בתוך 5 ימים בלבד.

טיפולי שיניים ,מומחה לרפואת שיניים ציבורית
053-4450058 (מספר מקשר)

העובדה שהשיניים שלנו מצליחות להחזיק מעמד שנים בחלל הפה, היא בזכות השרש שלהן, המחבר אותן לעצם ומאפשר את יציבותן. שתלי השיניים, נועדו להוות תחליף לשרש זה, ובזכותם ניתן להרכיב שיניים מלאכותיים, המשמשות עבור אנשים שסובלים מאיבוד מלא או חלקי של השיניים.

השתלים מוחדרים לתוך העצם דרך החניכיים. צילום: שאטרסטוק

מה כולל תהליך הרכבת השתל?

באופן כללי, השתלים מוחדרים לתוך העצם דרך החניכיים, בתהליך הכרוך במספר שלבים: ראשית מתבצע חתך בחניכיים, דרכו מוחדר השתל לעצם. אזור השתל הפנימי כולל חלל, שלתוכו מחדירים "פקק", המאפשר את היצמדותו לחניכיים.

השתל הקלאסי מורכב מ"טיטניום" – חומר קשיח המבטיח את עמידותו גבוהה, ומונע תהליך של החלדה. בשלב הבא, נדרשת המתנה של מספר חודשים על מנת לאפשר לשתל להיקלט.

לאחר מכן, מתבצע צילום, המאפשר לוודא שהתהליך עבר בהצלחה. בשלב זה, נעשה חתך קטן בחניכיים במטרה לשלוף את ה"פקק" שסיים את תפקידו וכדי להבריק את כיפת הריפוי, שהיא למעשה פקק שנמצא מעל לחניכיים המכינה את האזור לשיניים החדשות. בשלב האחרון, נקבעות המידות הרלוונטיות המאפשרות להרכיב את מבנה השן החדשה ואת ה"כתר". מבנה השן יורכב בתוך השתל והכתר יוצמד למבנה. בסופו של התהליך, המטופל זוכה ליהנות משיניים חדשות ויציבות.

אילו סוגי שתלים נוספים קיימים?

במקרים שבהם קיים צורך בהשתלה בלסת העליונה האחורית, התהליך יהיה שונה ומורכב יותר. הסיבה היא שבאזורים אלה, יש מחסור בכמות העצם הנדרשת לצורך תמיכה בשיניים, בשל הסינוס - חלל טבעי בתוך העצם, שקיים באזורים אלה.

תהליך זה, המכונה "הרמת סינוס", כרוך ביצירת מעין "חלון" בתוך הסינוס, לתוכו מוחדרת עצם חלופית וממברנה. לאחר החדרתה, נדרשת תקופת המתנה של 4 חודשים, המאפשרת לעצם להתחזק ולהתבסס בחלל הסינוס.

לאחר שהעצם התמזגה, ניתן לבצע את ההשתלה, בהתאם לשיטה הקלאסית המקובלת שהוזכרה לעיל. אחרי ביצוע ההשתלה, נדרשת תקופת המתנה נוספת של כחצי שנה, ולאחריה ניתן להתאים למטופל מבנה וכתר. בסה"כ התהליך כולו עשוי לארוך כשנה.

כשמדובר בשיניים הממוקמות בלסת התחתונה, ובמקרים המאלצים את עקירתן, נדרשת השתלת עצם. תהליך זה דומה ל"הרמת סינוס", אך מאחר שאין סינוס באזור התחתון של השיניים, נוצר מצב של מחסור בעצם ולכן מתבצעת השתלת עצם, במהלכה משתמשים גם בעצם חלופית וגם בממברנה.

ישנם סוגי עצם וממברנות שונים המותאמים לכל מטופל בהתאם לצרכיו. לאחר 3-4 חודשים נוצרת עצם חדשה וניתן לבצע את ההשתלה.

מה ניתן לעשות בזמן ההמתנה לשיניים החדשות?

בזמן שהמטופל ממתין לקבלת השיניים החדשות, עומדת בפניו האפשרות להרכיב שיניים תותבות, שיכולות להוות תחליף עבורן. אולם, הרכבתן של אלה כרוכה בבעיות רבות – החל מפגיעה בביטחון העצמי ועד לקשי בעת השימוש.

החדשות הטובות הן, שכיום ניתן לבצע "העמסה מיידית": טכניקה המאפשרת להבריג מבנה על גבי השתל באופן זמני. על המבנה ניתן להרכיב כתר זמני שיוכל לשמש כפתרון במשך חצי שנה, עד להרכבת כתר קבוע בפה. אופציה זו מהווה פתרון מצוין עבור אנשים הנמצאים באמצע התהליך, שאינם מעוניינים להשתמש בשיניים תותבות.

פתרון נוסף, מהיר וידידותי יותר, הוא להשתמש ב"שתלים בזאליים". מדובר בשתלים המוחדרים עמוק יותר לתוך העצם, אשר עליהם ניתן להרכיב כתרים קבועים מבלי להמתין במשך חודשים. לעומת שתלים אחרים, הרכבת שתלים אלה אורכת 5 ימים בלבד (!), והם מורכבים מיחידה אחת הכוללת שתל ומבנה ביחידה אחת.

למי מתאים תהליך הרכבת שתלים בזאליים?

התהליך יכול להיות רלוונטי עבור אנשים הסובלים מאיבוד שיניים קל ומאיבוד עצם, שבהם לא ניתן להשתמש בשתלים קלאסיים, וכן למי שסובל מאיבוד שיניים באזור הסינוסים, ובלסת התחתונה באזור האחורי. כמו כן, תהליך זה מתאים למעשנים ולסובלים מבעיות בריאות שונות כמו סוכרת למשל, מאחר שאוכלוסיות אלה לרוב סובלות מבעיות כלי דם, שלא מאפשרות לשתל רגיל להיקלט היטב.

רופא מיומן ומנוסה. צילום: שאטרסטוק

על מה חשוב להקפיד בטרם ביצוע השתלת שיניים?

כדי להתאים את השתל האידאלי, יש להתחשב במספר גורמים, ביניהם: אזור המיקום הפגוע, סוג הנזק והיקפו. רופא מיומן ומנוסה, ידע לבצע השתלה גם במיקום מאתגר, תוך שמירה על בטיחות והבטחת נוחות מקסימלית עבור המטופל, לצד פגיעה מינימלית באורח חייו.

לסיכום: השתלת שיניים היא לרוב תהליך מורכב יחסית, שנועד לאפשר הרכבת שיניים מלאכותיות במקום שבו לא קיימות שיניים באופן טבעי. בזכות ידע, טכנולוגיה ובחירת רופא מטפל מקצועי ומיומן, כיום ניתן ליהנות מתהליך קצר, פשוט, ידידותי, שלעיתים דורש מספר ימים בודדים בלבד.

ד"ר אלכס זגולייב, רופא שיניים ברשת מרפאות שיניים "דנטל קליניק"

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors

 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום