עישון בהריון: מהו המחיר הבריאותי של התינוק?

(0)
לדרג

עישון במהלך ההריון כבר מזמן ידוע כמסוכן ומזיק לאם ולעובר, אך עם זאת נשים רבות ממשיכות לעשן בעודן בהריון. מחקר חדש ביקש לבדוק את הסיכון לתמותה פתאומית כתוצאה מעישון אימהי לפני ובמהלך ההריון. התוצאות בפנים

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

עישון במהלך ההריון הוא מסוכן לבריאות האם והעובר וגם מגביר את הסיכון להתפתחות מומים מולדים, ולמרות הסיכונים מדובר בתופעה קיימת ונפוצה.

מחקר שנערך לאחרונה בארה"ב ביקש לבחון את ההשפעות של עישון אימהי לפני ההיריון, הפחתת עישון במהלך ההיריון ועישון במהלך ההיריון על שיעורי תמותה בלתי-צפויה ובלתי-מוסברת בתינוקות. תוצאות המחקר פורסמו בכתב העת Pediatrics.

מה כלל המחקר?

החוקרים בחנו את הנתונים ממדגם Birth Cohort Linked Birth/Infant Death Data Set, שכלל למעלה מ-20 מיליון לידות ו-19,127 מקרים של מוות פתאומי, בלתי-צפוי ובלתי-מוסבר של תינוקות (Sudden Unexpected Infant Death, או SUID). על פי ההגדרה, מקרה של SUID נקבע כאשר מדובר במוות לפני גיל שנה (תסמונת מוות פתאומי של היילוד, סיבה לא-ידועה או שאינה מוגדרת היטב, השתנקות פתאומית או חנק במיטה).

מספיקה סיגריה אחת ביום כדי להכפיל את הסיכון. צילום: שאטרסטוק

מה עולה מתוצאות המחקר?

מהנתונים עולה כי הסיכון למוות בלתי-צפוי ובלתי-מוסבר בתינוקות היה גבוה פי 2.4 עם עישון אימהי בכל דרגה במהלך ההיריון, כאשר עישון סיגריה אחת ביום במהלך ההיריון לווה בסיכון גבוה כפליים, בהשוואה ליילודים לאימהות שלא עישנו כלל.

עוד מדווחים החוקרים, כי כאשר מדובר בעישון של 1-20 סיגריות ביום, הסיכוי ל-SUID עלה באופן לינארי - כאשר מעבר ל-20 סיגריות, לא נרשמה עוד עלייה בסיכון הנ"ל.

בקרב אימהות שהפסיקו או הפחיתו את היקף הסיגריות שעישנו, נרשמה ירידה בסיכויים ל-SUID, בהשוואה לאלו שהמשיכו לעשן. הירידה בסיכון למוות בלתי-צפוי ובלתי-מוסבר של תינוקות עמדה על 12% בקרב אלו שהפחיתו לעשן ועל 23% באלו שהפסיקו לעשן.

מהי השורה התחתונה?
ממצאי המחקר מוכיחים כי עישון בזמן ההריון, אפילו של סיגריה אחת ביום, מכפיל את הסיכון למוות בלתי צפוי של התינוק. יתרה מזאת, הסיכון עולה עם כל סיגריה נוספת שהאם מעשנת - וכאשר האם מפחיתה את היקף העישון או מפסיקה לעשן, הסיכון יורד.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום