נגישות
נגישות

מנגל עצמאות: איך נשמור על הבריאות?

(0)
לדרג

יום העצמאות ה-71 למדינת ישראל בפתח ואיתו גם ארוחות ה"על האש" המסורתיות. האגודה למלחמה בסרטן יוצאת בכמה המלצות לציבור החוגגים המנפנפים

מאת: מערכת zap doctors

רבים מאיתנו נוהגים לחגוג את יום העצמאות בארוחות "על האש" עם בני משפחה וחברים. האגודה למלחמה בסרטן ממליצה להפחית, ואף להימנע, מאכילת בשר ומוצרי מזון העשויים על גחלים ולהרבות באכילת ירקות ופירות. מומחי האגודה מסבירים כי בתהליך צליית הבשר בטמפרטורה גבוהה מאוד, עלולים להיווצר חומרים מסרטנים.

ואם בכל זאת לא מתחשק לכם לוותר על החגיגות, כדאי להקפיד ולהכין את הבשר רק על גחלים שכבר האפירו ולא בתוך להבות האש הגלויה, אשר גורמות ליצירת החומרים המסרטנים. אם הבשר נחרך והפך שחור, יש להסיר חלקים אלו ולא לאכול אותם.

כדאי להשרות את הבשר במרינדה לפחות שעה לפני הצלייה. צילום: שאטרסטוק

עוד המלצות שכדאי לזכור ביום העצמאות (וגם בשאר ימות השנה):

 

  • אכלו יותר ירקות ופירות - אפשר להפחית את הסיכונים מאכילת בשר אדום על ידי אכילה מרובה יותר של ירקות ופירות לעומת הבשר. כמו כן, מומלץ לצרוך אותם יחד. בתחילת הארוחה מלאו את הצלחת עד חציה בירקות חתוכים במגוון צבעים או בסלט, ורק אחר כך הוסיפו את הבשר לצלחת. חשוב לזכור, כי צריכת ירקות ופירות באופן קבוע מפחיתה סיכון לסרטן המעי הגס וסוגי סרטן אחרים.

  • הימנעו או המעיטו ככל הניתן מאכילת מזונות משומרים, מעושנים, כבושים ומומלחים - מוצרים אלה עשויים להכיל ניטרטים, שהם חומרים אשר עלולים להגביר את הסיכון לחלות בסוגי סרטן שונים.

  • הימנעו או המעיטו ככל הניתן באכילת מאכלים מטוגנים - הכוונה למאכלים כמו צ'יפס או שניצל, ואם כבר החלטתם להכין או לאכול אותם - מומלץ להעדיף אותם מטוגנים קלות ולא מושחמים.

  • עדיף להשרות את הבשר במרינדה עם תבלינים ועשבי תיבול - השריית בשר במרינדות שונות, למשך שעה לפחות, יכולה לסייע בהפחתת רמת התרכובות המסרטנות בבשר באופן משמעותי. המרינדות מכילות תבלינים ועשבי תיבול בעלי נוגדי חמצון, ואלה עוזרים להפחתה בהיווצרות התרכובות המסרטנות במהלך הצלייה, לדילולן ולנטרול השפעתן בגוף.

  • הגבילו את צריכת האלכוהול - אם שותים אלכוהול יש להגביל את הכמות למנה אחת ליום לאישה ושתי מנות לגבר (מנה = בקבוק בירה/כוס יין/כוסית ליקר). הסיכון להתפתחות סוגי סרטן שונים, כגון סרטן הפה, הלוע והשד, עולה עם כל כמות של אלכוהול הנצרכת על בסיס קבוע.

  • העדיפו פרי כמנה אחרונה - למשל, פרי הדר עתיר בסיבים ובוויטמין c, במקום עוגה או חטיף.

  • שלבו בארוחה שתייה מרובה - העדיפו שתיית מים על פני משקאות ממותקים. מחקרים רבים מצביעים על כך שבנוסף לפגיעה בשיניים ולהשמנה לא רצויה, משקאות ממותקים גם מעלים את הסיכון לחלות בסרטן.

  • היו 'חכמים בשמש'® - הקיץ בפתח, ובמהלך יום העצמאות צפוי להיות מזג אוויר חם. בנוסף לשתיית מים מרובה, הקפידו על שהייה בצל, לבוש מתאים, חבישת כובע, הרכבת משקפי שמש ומריחת העור במסנן קרינה על פי ההמלצות. זכרו - אין לחשוף לשמש תינוקות עד גיל חצי שנה.


  • אל תעשנו – המלצה זו תקפה לכל ימות השנה כמובן, אבל מתייחסת גם לאנשים שנוהגים לעשן רק באירועים מיוחדים. הימנעות מעישון תפחית את הסיכון לתחלואה מסרטן ומחלות נוספות. מחקרים הוכיחו כי עישון מקצר את תוחלת החיים בכ-10 שנים! בעישון אין "רמת צריכה בטוחה" - גם עישון של סיגריה אחת ביום, או "רק" באירועים, עלול להוביל למוות מוקדם.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום