ALS: האם שחקני כדורגל בסיכון?

(0)
לדרג

מחקר חדש בדק האם שחקני כדורגל נמצאים בסיכון מוגבר לחלות ב-ALS, מחלה ניוונית חשוכת מרפא. הממצאים בפנים

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

מחלת ALS (Amyotrophic Lateral Sclerosis) היא מחלה נוירולוגית ניוונית קשה, שנכון להיום אין לה מרפא. המחלה תוקפת על פי רוב אנשים מבוגרים, אך עלולה להופיע גם בגיל צעיר. החולים

במחלה סובלים מניוון הדרגתי של תאי העצב המוטורים ההיקפיים, דהיינו העצבים שמפעילים את השרירים – דבר הגורם להיחלשותם, עד לשיתוקם המוחלט. כך, נפגעים בהדרגה השרירים האחראיים על פעילות הגפיים, הבליעה הדיבור והנשימה.

עד היום לא ידועה הסיבה למחלה. בקרב אחוז קטן מהחולים מדובר במחלה עם מרכיב תורשתי, אך במרבית המקרים מופיעה המחלה באופן אקראי.

מה כלל המחקר?

לצורך המחקר, איתרו החוקרים  23,875 שחקני כדורגל מקצועניים ששיחקו בין 1959-2000 ותיעדו את תאריך הלידה, מקום הלידה והעמדה בקבוצה של כל אחד מהם. החוקרים חישבו את שיעורי ההיארעות של המחלה (מספר המקרים לכל 100,000 שנות-אדם) במדגם שחקני הכדורגל והתבססו על מאגר איטלקי מוגדר בכדי לקבוע את השיעור הצפוי באוכלוסיה הכללית. בנוסף, הם חישבו את ההיארעות הצפויה מול ההיארעות בפועל של ALS, בקבוצות הגיל השונות.

סיכון כפול לחלות ב-ALS. צילום: שאטרסטוק

אילו תוצאות עלו במחקר?

מנתוני המחקר, שהוצגו במהלך כנס ה-American Academy of Neurology, עולה כי 33 שחקנים חלו במחלה (3.2 מקרים ל-100,000 בשנה), כאשר מספר המקרים הצפוי באוכלוסיה הכללית עמד על 17.6 (1.7 מקרים ל-100,000 בשנה). בנוסף, חציון הגיל בעת אבחנת ALS בקרב השחקנים עמד על 43.3 שנים, בהשוואה ל-62.5 שנים באוכלוסייה הכללית.

כאשר החוקרים בחנו את הנתונים לפי קבוצות גיל, הם מצאו סיכון גבוה כמעט פי חמש ל-ALS בקרב שחקני כדורגל לשעבר, כאשר התמקדו באלו שאובחנו עם ALS לפני גיל 45 שנים. המשמעות היא כי בקרב שחקני כדורגל לשעבר, יש נטייה להתפתחות ALS בגיל צעיר יותר משמעותית, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית.

עוד נמצא כי יש משמעות לעמדה של השחקן בקבוצת הכדורגל. מהמחקר עלה כי שיעור גבוה יותר של קשרים פיתחו את מחלת ה-ALS, בהשוואה לחלוצים, מגנים, או שוערים. עמדת הקישור היא העמדה הנפוצה בקבוצת כדורגל, לכן ממצא זה אינו בהכרח בעל משמעות רבה.

כעת, מתכננים החוקרים לבחון את הופעת דמנציה ומחלת פרקינסון בקרב שחקני כדורגל לשעבר.

מהי השורה התחתונה?

שחקני כדורגל מקצועניים מצויים בסיכון גבוה כפליים להופעת מחלת ALS, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. כמו כן, שחקנים אלה עלולים לפתח את המחלה כעשרים שנים מוקדם יותר מאשר באוכלוסייה הכללית.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום