מיוחד לאביב: כיצד הרפואה המשלימה נלחמת באלרגיות?

(4)
לדרג

נזלת, עיניים דומעות, גרד וגירוי בעור, הם חלק מהתסמינים של הסובלים מאלרגיה עונתית. אז מה אפשר לעשות? האם חייבים לקחת תרופות כדי להיפטר מהמטרד? תכירו: 5 שיטות אלטרנטיביות שמטפלות בשורש הבעיה ולא רק בתסמינים. מדריך לאביב בריא

מאת: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors

חג הפסח, הפריחה ומזג האוויר הנעים מבשרים על בוא האביב. עם זאת, תקופה זו של תחילת האביב היא גם הזמן שבו מתעוררות האלרגיות העונתיות שמטרידות רבים מאיתנו.

"למעלה מחמישית מהאוכלוסייה בישראל סובלים מאלרגיות במהלך עונת האביב", קובע ד"ר מוטי לוי, הרופא הראשי של 'כללית רפואה משלימה', "הסימפטומים לרוב כוללים נזלת, עיטוש, עיניים דומעות, גרד וגירוי בעור. לעיתים מדובר בתסמינים אסתמטיים, כמו שיעול, קוצר נשימה וצפצופים".

מה גורם לאלרגיה?

"אלרגיה היא בעצם מחלה כרונית, ששבה ונשנית. היא באה לידי ביטוי בתגובת יתר של מערכת החיסון, עקב חשיפה לאלרגנים, אשר ביכולתם לגרום למערכת זו להגיב אליהם כאל פולשים זרים המסכנים את הגוף. במהלך התגובה האלרגית משתחררים בגוף חומרים שונים, כמו תרכובת אורגנית חד-אמינית שנקראת 'היסטמין', העלול לגרום לסימפטומים שונים. היא יכולה להתפרץ עקב מגע עם העור, עם מערכת העיכול או עם מערכת הנשימה", מסביר ד"ר לוי.

למעלה מחמישית מהאוכלוסייה בישראל סובלים מאלרגיות במהלך עונת האביב. צילום: שאטרסטוק

כיצד נהוג לטפל בבעיה? 

הטיפול התרופתי הקונבנציונלי במקרים כאלה הוא לרוב זהה, וכולל בעיקר שימוש באמצעים שיכולים להקל על הסימפטומים של האלרגיה. אנטי-היסטמיניים, ספריי לאף וטיפות עיניים, למשל, ידועים כעזרים תרופתיים שבהחלט עשויים לשפר מעט את התחושות הלא נעימות המלוות לתופעה.

"הטיפול התרופתי הוא מעט בעייתי", אומר ד"ר אריעם אליעזר, רופא אף אוזן גרון קונבנציונלי המתמחה גם בטיפולים אלטרנטיביים. "כיוון שהוא יכול להקל מעט על הסימפטומים, אך לרוב הוא אינו פותר את הבעיה מהשורש. בנוסף, פעמים רבות המטופל יונחה לאוורר את הבית והסדינים, אך ברגע שיצא מהבית הוא שוב יהיה חשוף לגורמים שעלולים לגרום להופעת האלרגיה. לכן, חשוב לאתר את הגורם האינדיבידואלי במערכת החיסון של האדם, שגורם לו לסבול מלכתחילה מאלרגיה. רק אחרי שמשימה זו תושלם ניתן יהיה לטפל בבעיה מהשורש".

ד"ר מוטי לוי מוסיף כי: "כיום קיימים מגוון פתרונות טבעיים שעשויים לסייע בהפחתת הסימפטומים של האלרגיה, ואף לחזק את הגוף, במטרה למנוע את הופעת האלרגיה מראש".

להלן מספר שיטות טבעיות שמכוונות לטיפול ולמניעת אלרגיה - כולן שייכות לתחום הרפואה המשלימה:

השיטה: טכניקת האלימינציה

ד"ר אריעם אליעזר: "הרעיון הכללי העומד מאחורי השיטה מתבסס על ההנחה היסודית כי בני האדם הם חלק ממערך אנרגטי. המטרה היא להשיג אינפורמציה אודות הבעיה במערכת החיסון שעוררה את האלרגיה, באמצעות הסרת החסימה האנרגטית הרלוונטית בגוף. שיטה זו מתאימה למי שניסה טיפול קונבנציונלי שלא צלח, וכן למי שאינו מצליח לאתר את הגורם לתופעה האלרגית."

 

כיצד הטיפול מתבצע?

"הטיפול נעשה באמצעות מבחן 'כוח השריר', המתבצע בעזרת מבחנות המכילות אלרגנים שונים - חומרים שכיחים שעלולים לגרום לאלרגיה: החל מרכיבים עונתיים כלליים ועד לרכיבים שאינם שכיחים דווקא בעונות המעבר. הכוונה היא לתת למטופל להחזיק בידיו מספר מבחנות כאלה. כאשר המבחנה הנושאת את הרכיב הבעייתי תגיע לידיו, הוא לרוב יחוש בחולשה שרירית של היד, המבטאת למעשה את החסימה האנרגטית לאותו הרכיב.

בשלב השני, לאחר שיאותר המקור האנרגטי שגורם לבעיה, המטופל יופנה לטיפול כירופרקטי, הכולל לחיצות על גבי אזורים רלוונטיים לאורך הגב, במטרה 'לפתוח את המרידיאנים' - כלומר לשחרר את ערוצי האנרגיה בגוף המשפיעים על התגובה החיסונית. כמו כן, יומלץ למטופל להימנע מלגעת או לאכול את הרכיב האלרגני שאותר."

השיטה: דיקור סיני

ד"ר מוטי לוי: "טיפול בדיקור מאזן ומשפר את זרימת הצ'י - כלומר את זרימת האנרגיה בגוף, השולטת בכל תהליך פיזיולוגי המתרחש בו. טיפול זה משפר את תפקוד מערכת החיסון, מה שמאפשר לה 'לזהות' באופן מדויק יותר את החומרים העלולים לגרום לנזק בגוף, וכך גם לפעול נגדם בעוצמה רבה. ולעניינינו - את האלרגן הבעייתי שגורם לאלרגיה."

כיצד הטיפול מתבצע?

"במהלך הטיפול יוחדרו מספר מחטים למסלולים לאורך הגוף, המכונים 'מרידיאנים', שלאורכם פזורות נקודות ספציפיות אשר מפעילות תהליכי ריפוי, באמצעות טכניקה זו."

דיקור סיני משפר את תפקוד מערכת החיסון. צילום: שאטרסטוק

השיטה: נטורופתיה

ד"ר אסתר מנחם, ביולוגית נטורופתית ומטפלת ברפואה סינית, מציינת כי: "לפי שיטה זו אלרגיה היא למעשה תגובה דלקתית של מערכת החיסון. לפיכך, המטופל מונחה להמעיט במזונות 'מעוררי דלקת' ולהרבות במזונות אנטי-דלקתיים."

כיצד הטיפול מתבצע?

"התהליך כולל שינוי תזונתי, שנועד להפחית את השימוש במאכלים שעלולים לעודד אלרגיות, כגון: חצילים, עגבניות ופירות הדר. מנגד, יומלץ להרבות במזונות שידועים כאנטי-דלקתיים, כגון: כורכום, דגים מן הים הצפוני, עלים ירוקים וג'ינג'ר. במקביל, יומלץ על נטילת תוספי מזון, כגון פרוביוטיקה וויטמין C, שמטרתם לחזק את המערכת החיסונית."

השיטה: טיפול הומאופתי

ד"ר מוטי לוי: "ההומאופתיה הינה שיטת טיפול המתבססת על עיקרון 'הדומה בדומה ירפא', כלומר - כדי לטפל באלרגיות נדרש להשתמש בחומר שגורם לתופעות דומות לתופעות האלרגיה שמתרחשות בקרב אנשים בריאים."

כיצד הטיפול מתבצע?

"הטיפול מתבצע באמצעות תרופות הומאופתיות, המבוססות על צמחים ורכיבים טבעיים, כמו בצל או צמחים שונים שלהם סגולות ריפוי. כך למשל, בד"כ כאשר אדם בריא חותך בצל הוא מתחיל לדמוע ולטפטף מהאף. ההנחה היא שכאשר ניתן למי שסובל מאלרגיה תרופה על בסיס בצל, הוא יפסיק לדמוע ולטפטף מהאף."

טיפול הומאופתי פועל על עיקרון 'הדומה בדומה ירפא'. צילום: שאטרסטוק

השיטה: טיפול הומוטוקסיקולוגי

ד"ר מוטי לוי: "שיטת טיפול זו מתבססת על ניקוי הגוף מ'רעלנים' או ניקוזם החוצה ממנו, באמצעות תרופות הומאופתיות שונות המעודדות את עבודתן של מערכות ההפרשה בגוף. מטרת הטיפול היא להביא לשינוי בהרגלי החיים, כגון: תזונה בריאה, פעילות גופנית, הימנעות מגורמי לחץ ועוד.

ההנחה העומדת מאחורי השיטה היא שבמצבי מחלה שונים, כמו אלרגיות, יש צורך בשיפור פעילות האיברים הרלוונטיים, כדי לאפשר ניקוי פסולת שהצטברה - מה שמאפשר החלמה מהירה יותר."

 

כיצד הטיפול מתבצע?

"הטיפול כולל מתן תרופות ספציפיות המתבססות על צמחים ומינרלים, המאזנות את מערכות הניקוז בגוף."

לסיכום: אם אתם סובלים מאלרגיה עונתית וכבר ניסיתם טיפול קונבנציונלי שלא הטיב עמכם, כדאי לנסות גישה טיפולית שונה מתחום הרפואה המשלימה. טיפול כזה נועד לפתור את שורש הבעיה ואף למנוע את הופעת האלרגיה מראש. שיהיה אביב נעים ובריא!

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום