הגבהת מנשך: בסיס לכל טיפולי שיקום הפה

(2)
לדרג
תוכן מקודם

בכל תנועת לעיסה, הלסתות נסגרות זו על זו. במקרים בהם מנשך הלסתות אינו תקין, יהיה קושי בביצוע טיפולי שיקום הפה. הגבהת מנשך מחייבת מיומנות וזהירות של רופא השיניים ונעשית בתהליך ממושך ועדין

רופאת שיניים
077-2311077 (מספר מקשר)

החשיבות הרבה של הדרך בה אנו "סוגרים שיניים", או (ליתר דיוק) חשיבות המנשך - האופן בו הלסתות נסגרות זו על זו, נגזרת מעצם היות השיניים חלק אינטגרלי משלד האדם. בהתאם לכך, כאשר לסתותינו אינן נסגרות בצורה נכונה ומיטבית, יש לצפות להשלכות שליליות נרחבות - לא רק על מצב השיניים, אלא על התפקוד של כלל מפרקי השלד, בפעולות יומיומיות כגון: אכילה, הליכה, יציבה ועוד.

כיום, בניגוד לתפיסה שרווחה בעבר, לפיה אין לייחס חשיבות רבה למנשך פיו של האדם, כיום ברור כי אבחון המנשך הוא נקודת מוצא לכלל טיפולי שיקום הפה: החל בהשתלת שתלים, דרך יישור שיניים וכלה בטיפולי שיניים אסתטיים מתקדמים.

נקבע על פי האופן בו הלסתות נסגרות זו על זו. צילום: שאטרסטוק

אם כך, מהו מנשך תקין?

כאמור לעיל, מנשך הוא הסגר של שתי הלסתות, העליונה על התחתונה. סוג המנשך נקבע על פי האופן בו הלסתות נסגרות זו על זו. אם כל 32 השיניים החיוניות נמצאות בפה ושיני הלסת התחתונה מצויות מתחת לשיניים של הלסת העליונה ומצויות במגע איתן - המנשך תקין.

מהם הגורמים למנשך לא תקין?

באופן כללי, מנשך לא תקין הוא מצב בו מופר האיזון הנדרש בין שני צדי הלסת. חוסר איזון עלול להיווצר מגורמים רבים. גורם מוביל הוא חוסר בשיניים טוחנות, שגורר אחריו שרשרת של בעיות, בשל הנטייה להזניח או להתעלם מחסרון של שיניים אחוריות, משום שאינן בקדמת הפנים.

במקרים אלה, באופן טבעי, על אף חסרון השיניים, ממשיכות להתקיים תנועות לעיסה בחלק האחורי, גם כאשר האכילה מתבצעת עם השיניים הקדמיות בלבד.

דוגמה נוספת היא מצב הנקרא קרוס בייט (cross bite): שן מהלסת התחתונה חורגת ממקומה, בולטת החוצה ולמעשה עולה מעל לשן בלסת העליונה; וכן תופעות כגון שחיקת שיניים או לסת תחתונה אחורית.

מתי יש צורך לבצע הגבהת מנשך?

הגבהת מנשך נדרשת כחלק מפעולות השיקום של הפה, ומבוצעת לרוב בחלק האחורי של הלסת העליונה ו/או התחתונה. על פי רוב, תבוצע הגבהת מנשך לצרכים הבאים:

  1. יצירת מקום לשתלים דנטליים. למשל: במקרים בהם מתגלה חוסר במקום לשיניים, שגרר הטיה של השיניים הסמוכות לסגירת "החור" במצב זה, יהיה צורך בפינוי מקום לשתלים.
  2. טיפולים אורתודונטים שונים ליישור שיניים.
  3. טיפולי שיניים אסתטיים. למשל: יישום למינייט (סוג של ציפוי חרסינה) על השיניים הקדמיות, במקרים בהם מדובר במנשך עמוק או מצב "טאט טו טאט", כשהלסת העליונה נסגרת בדיוק על הלסת התחתונה, נוצרת שחיקה. במצב כזה, ברור מראש כי ציפויי החרסינה על השיניים לא יחזיקו מעמד.

כיצד מתבצע האבחון לקביעת הצורך בפעולה זו?

למעשה, האבחון נעשה בשלב הבדיקה הקלינית של מצב השיניים של המטופל. רופא השיניים סוקר את מבנה הפנים והלסתות ומאבחן את הצורך, על ידי קביעת סוג המנשך של המטופל, ובהתאם לתוכנית השיקום שמתאימה למטופל.

כיצד מבוצעת בפועל פעולת הגבהת המנשך?

פעולת הגבהת המנשך מחייבת מיומנות וניסיון רב, מאחר שהפעולה חייבת להתבצע באופן הדרגתי וזהיר. יש יותר מדרך אחת לבצע את ההגבהה:

  1. הדבקת פלטה מיוחדת, המיוצרת על פי מידת המטופל, במעבדה המתמחה בכך.
  2. הדבקת כתרים זמניים.
  3. יישום קומפוזיט, המשמש בדרך כלל לסתימות לבנות (Composite), על השולחן האוקלוזלי של השיניים הטוחנות. זאת, לשם יצירת גובה המוביל לשינוי המנשך. הדרך נבחרת בהתאם לצורך ומותאמת אישית למטופל.

האם פעולת הגבהת המנשך עלולה להיכשל?

לא, מאחר שאם פעולת ההגבהה מבוצעת באופן הדרגתי ואחראי - הרי שהטיפול יצליח, משום שללסתות "אין ברירה", אלא להיסגר כפי שאולצו להיסגר באמצעות ההגבהה המלאכותית שיושמה בחלל הפה.

האם הגבהת המנשך כרוכה בכאב ו/או בסיכונים כלשהם?

כאמור, מדובר בתהליך הדרגתי, הנמשך מספר חודשים. אם ההגבהה אכן מבוצעת במיומנות ובעדינות הנדרשות, הרי שמבחינת המטופל, מדובר באי נוחות בימים הראשונים, עד שהוא מתרגל לתחושה.

חשוב להבין כי בפעולת ההגבהה, מבוצעת מתיחה של שרירי הלסת (העליונה או התחתונה), המאלצת את הלסת להיסגר באופן הדרגתי, באופן שפעולת ההגבהה מתווה לו, עד לתיקון האופטימלי.

חשוב מאוד להקפיד על ביצוע הדרגתי ועדין, שימנע נזקים וסדקים בפרקים, כך שהמטופל אינו אמור להרגיש כאב.

הטיפול יכול להיות מבוצע גם בנערות ובנערים. צילום: שאטרסטוק

האם הגבהת המנשך מתאימה גם לילדים?

הגבהת המנשך רלוונטית רק מהרגע בו מסתיים תהליך נשירת כלל שיני החלב וצמיחת שיני הקבע של המטופל. כך שההתאמה לטיפול במקרה זה, אינה נקבעת על פי גיל. הטיפול בהחלט יכול להיות מבוצע גם בנערות ובנערים, לאחר שכל שיני החלב שלהן/ם נשרו.

לסיכום: מנשך לסתות תקין ומאוזן מהווה גורם חיוני - לא רק לתפקוד המיטבי של השיניים,  אלא לכלל הפעולות המושפעות משלד האדם. כאשר נדרשת הגבהת המנשך, באמצעות פלטה, כתרים זמניים או יישום קומפוזיט - יש להקפיד על ביצוע מיומן והדרגתי, שימנע מן המטופל כאב ונזקים מיותרים ויאפשר שיקום מוצלח של הפה, עבור מטופלים המעוניינים בהשלמת שיניים חסרות, ביישור שיניים או בטיפולי שיניים אסתטיים מתקדמים.

ד"ר אנה קבקוב אסטליין היא רופאת שיניים בעלת ניסיון עשיר, בן מעל 20 שנה; בעלת מרפאת Ramdeks Dental Clinic  בפתח תקווה.

סייעה בהכנת הכתבה: מארי-רוז גוטמן, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום