לגזור ולשמור: מאכלים שפוגעים בשיניים

(14)
לדרג
תוכן מקודם

מאכלים קשים מידי, מאכלים רכים מידי ואפילו מסטיק: שימו לב לרשימה הבאה. צריכה מוגברת של המזונות המפורטים בה, עלולה לעלות לכם בבעיות שיניים. מה ההסבר לכך ומה אפשר לעשות כדי להימנע מהנזק? התשובות לפניכם

רופא שיניים
077-2312960 (מספר מקשר)

השיניים שלנו הן החומר הקשה ביותר בגוף, ולהן מספר תפקידים משמעותיים: הן אחראיות על חיתוך ולעיסת המזון בטרם כניסתו למערכת העיכול, משפיעות על אופן הדיבור שלנו וכמובן גם על המראה. אף שמזון הוא תנאי חיוני לקיומנו, מאכלים מסוימים שבאים במגע עם השיניים עלולים לפגוע בהן.

הפגיעה עשויה להתבטא במובן הזיהומי, כלומר בחיידקים שעלולים להוביל לעששת, או במובן המכני, העלולה להתבטא בהרס או בסדק בשיניים.

נחשי גומי ושאר מתוקים צבעוניים ודביקים בהחלט אינם מומלצים. צילום: שאטרסטוק

אילו מאכלים עלולים לפגוע בשיניים?

להלן מספר מאכלים הידועים בהשפעתם השלילית על השיניים. כל אחד מהם עלול לפגוע בהן באופן שונה, ולכן מומלץ לצמצם בצריכתם.

ממתקים: מזינים את החיידקים בסוכר

זה לא סוד גדול, שממתקים מזיקים לשיניים. למעשה, כמות הסוכר הרבה שאלה מכילים, היא בפירוש סיבה למסיבה עבור החיידקים אשר ניזונים מהם, ובדרך גם הורסים לכם את השיניים. אם בכל זאת החלטתם ליהנות מדברי מתיקה, כדאי שתעדיפו את הפחות דביקים שביניהם וגם את אלה שאינם כרוכים בשהות ממושכת בחלל הפה. ליתר דיוק: סוכריות על מקל, נחשי גומי ושאר מתוקים צבעוניים ודביקים בהחלט אינם מומלצים למי שמעוניין לשמור על בריאות השיניים לאורך זמן. כך גם ריבות למיניהן ואפילו דגני בוקר שלרוב עמוסים בסוכר ונדבקים לשיניים.(לדוגמא כריות)

שתיה ממותקת: מוגזת מזיקה יותר

לעומת נוזלים בריאים אחרים כמו מים, הדרושים לגוף, משקאות ממותקים ובייחוד המוגזים שביניהם, עלולים לגרום להרס השן. הסיבה לכך היא שמעבר לסוכר שהוזכר, חלקם מכילים גזים המייצרים בפה סביבה חומצית שאינה מטיבה עם השיניים.

אגוזים: גורמים להרס "טכני"

בניגוד למאכלים מתוקים שכאמור מזינים את חיידקי הפה בסוכר, וכך עלולים לגרום לעששת וחורים, מאכלים קשים כמו אגוזים או פירות יבשים מוקשים, עלולים לגרום להרס מסוג אחר – שחיקת האמייל של השן. הסיבה לכך היא פעולת הלעיסה והפיצוח הנדרשים לשם אכילתם. פעולות אלה כרוכות בהפעלת לחץ רב על השיניים, ועלולות לגרום לשחיקת השכבה החיצונית של השן - האמייל.

אגב, פקאן "סיני" למשל, הוא אחד המאכלים הידועים ביותר לשמצה בהקשר הזה. זאת מאחר שמעבר לעובדה שמדובר במאכל קשה יחסית, הוא מכיל כמות גדולה של סירופ סוכר, וכך גם עלול להידבק לשיניים.

בקיצור, מומלץ להימנע מכל פעולה הדורשת פיצוח מאכלים קשים, וכן לצמצם בצריכת מאכלים אלה.

פופקורן: היזהרו בייחוד מהגרעין

גם פופקורן הוא מאכל העלול להדבק לשיניים ולהישאר עליהן במשך שעות ארוכות. יתרה מכך, הגרעין שבו מסוכן ביותר לשיניים, שכן על מנת לאכול אותו נדרשת פעולה אגרסיבית יחסית של לעיסה, שכאמור עלולה לשחוק את שכבת האמייל החיונית. מומלץ להימנע מאכילתו.

מסטיק: צריכה מוגזמת שלו עלולה לשחוק את האמייל

נתחיל בחדשות הטובות: לעיסה קצרה של מסטיק ללא סוכר עשויה לסייע באיזון רמת החומציות בפה וברעננו לאחר האכילה, ולכן היא בהחלט מומלצת. החדשות הפחות טובות הן שלעיסה מופרזת של מסטיק לאורך שעות היום עלולה לשחוק את האמייל, ויתרה מכך אף לגרום לנזק מצטבר למפרק הלסת. בקיצור, מומלץ אבל במינון.

משקאות אלכוהוליים: חומציות וסוכר מזיקים

אמנם צריכת אלכוהול מתונה לרוב לא תזיק לבריאות השן. אך, מאחר שמדובר בסוג מזון בעל אחוז חומציות גבוה יחסית ,שלרוב מכיל גם כמות סוכר נאה, צריכה מרובה שלו עלולה לפגוע בשיניים ולכן לא מומלץ להרבות בו.

דייסות: מונעות מאתנו לבצע פעולה חשובה

באופן טבעי, השיניים שלנו נועדו ללעוס. וממש בדומה לעצמות הגוף שלנו הזקוקות לפעילות גופנית לצורך תחזוקתן, כך גם העצמות התומכות בשיניים זקוקות ל"גירוי" שישמור על חוזקן לאורך זמן. לכן, בהחלט לא מומלץ לבסס את התפריט רק על מאכלים רכים כמו דייסות ומרקים, כיוון שאלה כידוע, כמעט אינם דורשים כל פעולת לעיסה.

להקפיד על צחצוח שיניים פעמיים ביום, למשך 2 דקות. צילום: שאטרסטוק

מה עושים כדי למזער נזקים?

ראשית, חשוב להקפיד על צחצוח שיניים פעמיים ביום, למשך 2 דקות ומוטב לאחר האכילה. מעבר לכך, חשוב לזכור שמילת המפתח היא מינון. בעוד שצריכה מרובה של המזונות שצוינו תעלה את הסיכוי לסבול מנזקים שונים לשיניים, צריכה מתונה ומאוזנת שלהם לרוב לא תשפיע.

לסיכום: כדי לשמור על בריאות השיניים לאורך זמן, מומלץ לצמצם בצריכת: מאכלים מתוקים, מאכלים קשים מידי, מאכלים רכים מידי, מסטיקים, משקאות אלכוהול ומשקאות מתוקים. הקפדה על תפריט נכון בשילוב שמירה על היגיינת פה מרבית יסייעו לכם במשימה.

ד"ר ירון הוא רופא שיניים במרפאת "ד"ר יואב ירון"

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors

 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום