מתכוננים לפסח: זהירות מהרעלות

(20)
לדרג

כ-46% מהחשיפות לרעלים מתרחשות מדי שנה בילדים עד גיל 6. בשנה שעברה, בשבוע שלפני חג הפסח הייתה עלייה של כ-28% בחשיפות לרעלים בקרב כלל האוכלוסייה ובילדים קטנים עלייה של 29%

מאת: מערכת zap doctros

כבכל שנה לקראת חג הפסח, כאשר ניקיונות החג בעיצומן ורוב הילדים נמצאים בחופשה בבית – מתרחשות לא מעט תאונות בתוך הבית ובעיקר הרעלות, כתוצאה משימוש יתר בחומרי ניקוי ובכימיקלים, צבעים, חומרי הדברה וכד'.

מנתוני המרכז הארצי להרעלות במרכז רפואי רמב"ם עולה כי מדי שנה בשבוע שלפני החג עולה מספר החשיפות לרעלים בעשרות אחוזים. בשנת 2018 מספר הנפגעים מהרעלות היה 985 איש, כמחציתם ילדים עד גיל 6 שנים. עוד מראים הנתונים כי: 51% מהחשיפות לרעלים בשבוע שלפני חג הפסח עירבו כימיקלים ו-42% תרופות.

החשיפות לכימיקלים בתקופה שלפני חג הפסח נגרמות לרוב כתוצאה מעלייה בשימוש בחומרי ניקוי והדברה ביתיים, בהם: אקונומיקה, דטרגנטים, גזים מגרים, בסיסים, מסירי אבנית, קוטלי חרקים, חומצות ותזקיקי נפט. לעומת זאת, בשבוע של החג עצמו חלה ירידה בהיקף החשיפה לרעלים, בעיקר בגלל הירידה בשימוש בכימיקלים ביתיים.

 

יש למקם חומרים מסוכנים הרחק מטווח השגתם של ילדים. צילום: שאטרסטוק

על אילו כללי זהירות כדאי לשמור?

 פרופ' ידידיה בנטור מנהל המרכז הארצי למידע בהרעלות, מרכז רפואי רמב"ם, ואורלי סילבינגר, מנכ"ל ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים, מפרסמים כללי בטיחות בשימוש בחומרי ניקוי וכימיקלים אחרים בבית ובתרופות:

  • חומרי ניקוי: יש למקם חומרים מסוכנים הרחק מטווח השגתם של ילדים - במקום גבוה או נעול. מיד בתום השימוש יש להקפיד להחזירם למקומם ולסגור את המיכל, זאת כדי למנוע בליעה או שאיפה של חומרים רעילים וכוויות. 

  • אריזות קשות-פתיחה: מומלץ לקנות חומרי ניקוי ותרופות באריזות קשות פתיחה לילדים.

  • אין לערבב חומרי ניקוי, ובפרט לא חומצות ומלבינים. תערובות אלה משחררות גזים רעילים ועלולות להיות מסוכנות במקרה של שאיפה.

  • אריזות מקוריות: יש להקפיד על השארת חומרי הניקוי והתרופות באריזתם המקורית תוך סגירת המיכל. אין לאחסן חומרי ניקוי בבקבוקי שתייה, גם אם מצוין על הבקבוק "חומר רעיל" – כאמור, פעוטות אינם יודעים לקרוא.

  • אחסון נכון: אין לאחסן חומרי ניקוי בסמוך למוצרי מזון ולא בכוסות שתייה.

  • קריאה קפדנית של הוראות השימוש: יש להקפיד לקרוא את ההוראות על המוצר לפני השימוש, תוך שימת לב מיוחדת לאזהרות.

  • סילוק חומרים שאינם בשימוש: תרופות שאינן בשימוש או שפג תוקפן, חומרי ניקוי והדברה, צבעים ומדללי צבע שאינם בשימוש יש לסלק מן הבית בצורה בטוחה, מבלי שלילדים תהיה גישה אליהם.

בכל חשיפה או חשד לחשיפה לחומר רעיל פנו לסיוע רפואי או למרכז הארצי למידע בהרעלות, מרכז רפואי רמב"ם, בטלפון 04-7771900.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום