יין וכורכום: 9 מאכלים שעלולים להכתים לכם את השיניים

(15)
לדרג
תוכן מקודם

אם אתם מעוניינים בחיוך לבן, כדאי שתצמצמו בצריכת מזונות כגון סלק וממתקים, תעדיפו מים על פני שתיה מוגזת וצבעונית וגם תימנעו מעישון. והנה עוד כמה טיפים שיסייעו לכם לזכות בחיוך צחור במיוחד, והחשוב מכל: מבלי לפגוע בבריאות השן

רופא שיניים
077-2312960 (מספר מקשר)

כורכום, תה ירוק ותבלינים, הם אולי מזונות בריאים וחיוניים, אך אם חיוך לבן הוא משאת נפשכם, כדאי שתצמצמו בצריכתם. אילו מזונות נוספים עלולים להכתים את השיניים ומה אפשר לעשות כדי לזכות בחיוך לבן ונוצץ מבלי לפגוע בהן? מדריך.

 תה וקפה הם משקאות שידועים באפקט השלילי שלהם על צבע השיניים. צילום: שאטרסטוק

אילו מזונות עלולים להכתים את השיניים?

באופן כללי, ניתן לציין מספר מזונות העשויים להשפיע על נראות ועל צבע השן. הכלל הינו פשוט: ככל שהמאכל או השתייה יהיו בעלי צבע דומיננטי יותר, כך הסיכוי לאפקט האסתטי גדול יותר. ואולם, חשוב לציין שצריכה חד פעמית או מועטה של המזונות הבאים, לרוב לא תשפיע על מראה השן, בעוד שצריכה יומיומית וממושכת בהחלט עלולה להשפיע. לכן, ברוב המקרים המפורטים להלן, ההמלצה היא לצרוך במידה וכן להקפיד על צחצוח השיניים לאחר האכילה.

 

תבלינים

כורכום, אבקת קארי ופפריקה למשל, הם תבלינים פופולריים מאוד במטבח, אך מאחר שהם דומיננטיים בצבעם, צריכה רבה שלהם עלולה להשפיע על המראה הלבן של השן.

שתייה מוגזת

מעבר לצבעי המאכל הדומיננטיים העלולים להימצא במשקאות שונים, תוספת הגזים שבהם, מעלה את רמת החומציות בפה. לכן, באופן כללי משקאות קלים מוגזים וצבעוניים, אינם מומלצים לשתייה הן מבחינת ההשפעה על המראה האסתטי של השיניים והן מבחינת האפקט המצטבר על בריאות השן.

משקאות חמים

תה וקפה הם משקאות שידועים באפקט השלילי שלהם על צבע השיניים. התה הירוק אמנם בריא ומחמם, בייחוד בעונת החורף הקרירה, אך אם אתם נוהגים לשתות אותו על בסיס יומי, כדאי שתעדיפו תיונים בהירים על פני הכהים, ובייחוד כדאי שתצמצמו את צריכת התה הירוק, שנחשב לדומיננטי במיוחד בהשפעתו על צבע השן. אופציה נוספת היא להסתפק בחליטת תה ביתית שכוללת כמה עלי מרווה או נענע טריים.

יין אדום

יין בהחלט ישמח לב אנוש, אבל אם אתם שותים אותו באופן קבוע, כדאי שתעדיפו את היין הלבן, שפחות משפיע על צבע השיניים.

ממתקים

כידוע, דברי מתיקה אינם מומלצים לבריאות הכללית ובייחוד לבריאות השיניים. כדאי להיזהר במיוחד מסוכריות מציצה או ממתקים ששוהים זמן רב יחסית בחלל הפה. זאת מאחר שפעולה זו עלולה לגרום להכתמה קלה יחסית של השיניים וגם לנזק מצטבר. בקיצור, אפשר ליהנות ממתקים מידי פעם, אך כדאי להמעיט בשימוש ולבחור בכאלה שצריכתם אינה כרוכה בשהות ממושכת בפה.

סלק

סלק הוא מקור מצוין לוויטמין C ולחומצה פולית. ולעניינינו: אם אתם מכינים ירקות שורש בתנור באופן קבוע, עדיף שתשאירו אותו בצד ותבחרו בכאלה שפחות מכתימים את השיניים, כמו למשל גזר או קולרבי. בכל מקרה, סביר להניח שאם אתם צורכים סלק מידי פעם, לא צפוי לשיניים שלכם נזק אסתטי ומנגד - הבריאות שלכם רק תרוויח מכך.

מה עוד יכול להשפיע על גוון השן?

מעבר למזונות השונים, כדאי לדעת שגם עישון סיגריות עלול להכתים את השיניים ולגרום להן להצהיב. ומאחר שמדובר בהרגל הפוגע בבריאות הפה וכן בבריאות הכללית במובנים רבים, ההמלצה היא פשוט להימנע ממנו כמו כן, לא כולנו נולדים עם שיניים צחות ובהירות. למעשה, כמו בתחומים רבים ושונים, גם בנושא הזה הגנטיקה משחקת תפקיד. באופן כללי, ניתן לומר שגוון השן עלול להיות מושפע מהמוצא העדתי, ואפילו ידוע שגברים לרוב נולדים עם שיניים בגוון מעט כהה יותר מזה של הנשים.

צחצוח נכון פעמיים ביום למשך 2 דקות לפחות. צילום: שאטרסטוק

אז מה עושים?

ראשית, החשוב מכל הוא לשמור על שגרת היגיינת פה טובה. צחצוח נכון פעמיים ביום למשך 2 דקות לפחות, ועדיף אחרי ארוחת הבוקר, יסייע לשמור על שיניים נקיות ובריאות. כמו כן, מומלץ להקפיד על צחצוח מוקפד לפני השינה, על מנת להימנע ממצב של שנת לילה ארוכה כאשר הפה מלא בשאריות מזון, שהצטברו בו לאורך היום. בנוסף, גם לאבנית יש נטייה לספוח שאריות ולכלוך, מה שעלול גם כן לגרום להכתמה. לכן, כדאי להקפיד על ביקור אצל שיננית אחת לחצי שנה או בהתאם להמלצת הרופא.

 

מה לגבי משחות השיניים המלבינות?

מעבר לעובדה שברוב המקרים לא תורגש השפעה חיובית של המשחות על נראות השן, השימוש בהן אינו מומלץ מאחר שמדובר במשחות אגרסיביות יחסית, שלאורך זמן עלולות לגרום לשחיקת השן ולפגיעה. בנוסף, מומלץ להימנע מרכישת משחות שונות שנמכרות ברשת האינטרנט או במקומות ללא פיקוח, שעלולות לגרום נזק לשיניים ולבריאות. לעומת זאת, הלבנת שיניים אצל רופא שיניים מוסמך ומיומן, המבוצעת לאחר צילום שיניים ובדיקה קפדנית, אינה פוגעת בשן והיא אפקטיבית מאוד בהסרת כתמים ובשיפור מראה השן. וכאמור, גם ניקוי השיניים אצל שיננית מומלץ, אך אם המטרה היא להסיר כתמים שחדרו לעומק השן, הפתרון נמצא אצל רופא השיניים.

לסיכום: כדי ליהנות משיניים לבנות ויפות, חשוב להקפיד על מספר כללים: לצמצם בצריכת מזונות שונים כמו יין ותבלינים בעלי צבע דומיננטי, לשמור על בריאות והיגיינת הפה, לבקר אצל השיננית וכמובן – להימנע מעישון. בנוסף, כדאי להימנע משימוש במשחות שיניים שמתיימרות להלבין את השיניים, העלולות לפגוע בציפוי השן וכדאי להעדיף הלבנת שיניים אצל רופא שיניים מוסמך, שנחשבת לבטוחה ואפקטיבית במיוחד. ואחרי כל זה – כדאי מאוד שלא תשכחו לחייך!

ד"ר ירון הוא רופא שיניים במרפאת "ד"ר יואב ירון".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום