שעתיים טלוויזיה ביום – כמה זה מזיק לך?

(1)
לדרג

מכורות למסך הגדול? נשים, שימו לב: מחקר חדש שנערך לאחרונה בדק את הקשר בין צפייה בטלוויזיה לבין הסיכון של נשים לחלות בסרטן המעי הגס לפני גיל 50. התוצאות בפנים

מאת: מערכת zap doctors

רבים מאיתנו אוהבים בזמנם הפנוי להתרווח על ספה נוחה, להדליק את הטלוויזיה ולשקוע לכמה שעות של צפייה בסדרה אהובה – אבל האם חשבתם פעם על ההשלכות הבריאותיות של רביצה זו מול המסך?

מחקר גדול ורחב היקף של אוניברסיטת הרווארד ואוניברסיטת וושינגטון בדק את הקשר בין אורח חיים יושבני ובעיקר צפייה בטלוויזיה לבין הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס בגיל צעיר לפני גיל 50.

מה כלל המחקר?

המחקר כלל איסוף נתונים מ-89,278 נשים בריאות בגילאי 42-25 מרחבי ארצות הברית. המשתתפות נאספו ממחקר עוקבה תצפיתי רטרוספקטיבי רחב היקף שנקרא "מחקר האחיות", העוקב אחר ההשפעות ארוכות הטווח של תזונה, סביבה, סגנון חיים וגורמי סיכון למחלות בקרב נשים.

המשתתפות במחקר התבקשו למלא שאלונים בתחילת המחקר ושוב מדי שנתיים. השאלונים כללו שאלות אודות מצבן הרפואי ובריאותן, נתונים גופניים, כגון מדד מסת גוף באמצעות מדד BMI תקין או גבוה, וכן גורמי סיכון או מניעה הקשורים לאורח חיים, כגון עישון, עיסוק בפעילות גופנית, תזונה וצריכה קלורית כוללת.

בנוסף התבקשו המשתתפות לפרט בשאלונים מידע ונתונים אודות התנהגות יושבנית המאפיינת את סגנון חייהן, כמו עמידה או הליכה ברחבי הבית או במקום העבודה, ובעיקר לגבי צפייה בטלוויזיה, שנמדדה בטווח של 14-7 שעות שבועיות - כלומר שעה או שעתיים ביום.

המעקב אחר המשתתפות במחקר נמשך 22 שנה, במהלכן 118 משתתפות חלו בסרטן העי הגס לפני גיל 50 (בגיל חציוני של 45).

 צפייה של שעה-שעתיים טלוויזיה ביום קשורה בעלייה של 12% בסיכון לחלות בסרטן המעי הגס. צילום: שאטרסטוק

מהם ממצאי המחקר?

  • מבין הפעילויות היושבניות אותן ביצעו המשתתפות במחקר ונקשרו באופן מובהק סטטיסטית כגורם סיכון מוגבר לחלות, היו צפייה ממושכת בטלוויזיה וכן צפייה בתוכן וידאו ברשתות החברתיות.

  • לצפייה בטלוויזיה באופן יושבני הייתה השפעה מוגברת ודרמטית על הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס בקרב נשים מתחת לגיל 50.

  • בקרב נשים בעלות עודף משקל והשמנת יתר אשר עסקו בפעילות גופנית מועטה והיו בעלות היסטוריה של עישון ניכר כי הסיכון גבוה במיוחד.

  • צפייה בטלוויזיה בהיקף של שעה עד שעתיים ביום הייתה קשורה בעלייה של 12% בסיכון לחלות בסרטן המעי הגס ביחס לנשים שצפו פחות משעה ביום.

  • הסיכון לחלות עלה משמעותית אצל נשים שצפו למעלה משעתיים ביום, ועמד על 69% יותר לעומת נשים שצפו פחות משעה ביום.

  • צפייה מרובה בטלוויזיה עמדה בקשר הדוק במיוחד עם סרטן הרקטום והסיכון של נשים שצפו בין שעה לשעתיים ביום לחלות בסרטן זה היה גבוה ב-91% לעומת נשים שצפו פחות משעה ביום. בנוסף, נשים שצפו למעלה משעתיים ביום העלו את הסיכון שלהן לחלות בסרטן הרקטום פי 2.44 לעומת נשים שצפו פחות משעה ביום.

 

מהי השורה התחתונה?

החוקרים קבעו כי על פי תוצאות המחקר, צפייה ממושכת בטלוויזיה קשורה באופן הדוק ומובהק לסיכון מוגבר לחלות בסרטן המעי הגס, ובמיוחד של הרקטום, בקרב נשים צעירות. לדעת החוקרים, הממצאים מספקים הוכחה נוספת ודרמטית לחשיבות הרבה שיש לאימוץ אורח חיים בריא ופעיל  להפחתת הסיכון לחלות בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום