ניתוח הפטוביליארי: כל מה שחשוב לדעת

(1)
לדרג
תוכן מקודם

אם אתם צפויים לעבור ניתוח מורכב בכבד, בלבלב או בדרכי המרה (ניתוח הפטוביליארי) - להסרת גידול ממאיר או גידול טרום ממאיר - יש להניח כי באופן טבעי אתם לחוצים. ריכזנו עבורכם את כל המידע החיוני

בית רופאים
053-7932999 (מספר מקשר)

רוב האנשים אינם מכירים את המושג "כירורגיה הפטוביליארית" - עד שהם נדרשים לעבור הליך כירורגי מסוג זה בעצמם. למעשה, מדובר בכינוי כולל לשורה של ניתוחים המערבים את הכבד, הלבלב ודרכי המרה.

אנשים המגיעים לניתוחים מסוג זה סובלים בדרך כלל מגידולים באיברים החיוניים האלה, גידולים אלו אינם חייבים להיות בהכרח ממאירים. בנוסף קיימות בעיות נוספות באיברים אלו המצריכות לעיתים התערבות ניתוחית כגון: היצרויות בדרכי המרה שאינן פתירות בדרך אחרת, שחזורי דרכי מרה במקרה של פגיעות בדרכי המרה וכיו"ב.

 

ניתוחים בגישה לפרוסקופית ניתן לבצע רק במקרים מסוימים ולא בכל מצב. צילום: שאטרסטוק

איך מבצעים ניתוח הפטוביליארי?

יש להבין כי בדרך כלל ניתוחים בחלל הבטן נחשבים מורכבים יותר מניתוחים באזורים אחרים בגוף. זאת, נוכח הריכוז הגבוה של איברים חיוניים באזור זה. לכן, ניתוחים אלה מחייבים רמה גבוהה של מיומנות מצד הצוות הרפואי.

עם זאת, חשוב להרגיע ולומר כי היכולות הכירורגיות בתחום זה - כמו גם בתחומים רבים נוספים בעולם הרפואה - השתפרו בצורה דרמטית בשנים האחרונות. כיום, יש אמצעים טכנולוגיים חדשניים, המאפשרים לרתום את הקדמה המדעית לעזרת הצוותים הרפואיים, לשפר את התוצאות, להפחית את הסיכון לסיבוכים ולהקל על השיקום מהניתוח.

כך, למשל: בניתוחי לפרוסקופיה, מחדירים לחלל הבטן מצלמה ומכשירים נוספים, המאפשרים לבצע את ההליך הכירורגי בצורה פחות פולשנית, בלי לפתוח את כל הבטן. זאת, במטרה להפחית את הנזק לדופן הבטן ולקצר את תהליך השיקום.

עם זאת, חשוב להדגיש כי את הניתוחים בגישה לפרוסקופית ניתן לבצע רק במקרים מסוימים ולא בכל מצב. לכן, ההחלטה בנושא נתונה בידי הרופא המטפל.

 

כיצד ניתן להחליט איזה ניתוח עשוי להתאים למטופל?

כאמור, ניתוחים הפטוביליארים נחשבים מורכבים יחסית, בעלי השלכות רבות על חייו של המטופל. לכן, החלטה בנוגע לעצם ביצוע הניתוח ובחירה בגישה כירורגית ספציפית - אינה מתקבלת בקלות דעת, אלא לאחר דיון משותף של רופאים מומחים מתחומים שונים.

הדיונים עשויים לכלול מומחים בכירורגיה, באונקולוגיה, בגסטרו ברדיולוגיה ובפתולוגיה. זאת, כדי לוודא שההחלטה שתתקבל תהיה ההחלטה הכי מדויקת ומושכלת ותתואם נקודתית לחולה הספציפי.

הרופאים יבחנו את כלל הנתונים שנאספו על המטופל לאורך הדרך, לרבות צילומים, בדיקות, היסטוריה רפואית והערכה של האופן שבו הניתוח ישפיע על עתידו של המטופל ועל הסיכוי להתגבר על המחלה. חשוב להבין כי ההמלצה שתינתן היא המלצה המתגבשת באחריות ובמקצועיות.

 

האם ניתוחים הפטוביליארים כרוכים בסיכונים?

כל הליך כירורגי טומן בחובו סיכונים, אשר משתנים מניתוח לניתוח. בכל הניתוחים באיברי הבטן, קיים סיכון כלשהו לזיהום, לדימום פנימי ולדליפות מהאיברים שנותחו. בניתוחים גדולים בכבד, קיים סיכון לאי ספיקת כבד. בניתוחי לבלב, קיים סיכון מסוים להתפתחות סוכרת או אי ספיקה של הלבלב. ניתן לטפל בבעיות אלה בעזרת תרופות או טיפולים רפואיים נוספים.

החלטה בנוגע לעצם ביצוע הניתוח מתקבלת לאחר דיון משותף של רופאים מומחים מתחומים שונים. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן להגיע לניתוח ברמת מוכנות טובה יותר?

מטבע הדברים, ניתוחים בחלל הבטן נחשבים אירוע מלחיץ ומורכב, שמזמן לחיי המנותחים התמודדות לא פשוטה. במקרים רבים, אנו רואים כי אנשים שעוברים את ההליך בצורה הטובה ביותר, הם אלה שזוכים לתמיכה ולסיוע של הסביבה הקרובה, ומגיעים עם מוכנות נפשית למה שצפוי להם בהמשך הדרך.

כדי להגיע מוכנים יותר לניתוח, חשוב לקרוא, לשאול שאלות ולחקור - אך גם לא להגזים. אנשים שמבקשים אינספור חוות דעת, קוראים על הניתוח במקורות בלתי מבוססים וחושבים על הניתוח ימים ולילות - עשויים גם להשיג תוצאה הפוכה, להגביר את הלחץ ואת החששות לקראת הניתוח. כך, בסופו של דבר הם עלולים דווקא לפגוע במוכנות להליך - במקום להועיל.

בסופו של יום, הדבר הטוב ביותר שתוכלו לעשות הוא בחירה ברופא שאתם סומכים עליו ומרגישים בטוחים בידיו. עליכם להזכיר לעצמכם שהרופא יידע לקבל את ההחלטות החכמות ביותר עבורכם ולאמץ גישות שיעזרו לכם להירגע ולהגיע ערוכים יותר ליום הגורלי.

בנוסף, שמירה על הבריאות בתקופה שלפני הניתוח ואחרי הניתוח, תעזור לשפר את סיכויי ההצלחה ולהבטיח התאוששות קלה יותר. כדי לעשות זאת, מומלץ להקפיד על תזונה נכונה ומאוזנת, לוודא שאין לכם חסרים תזונתיים ולהשלים במידת הצורך את החסרים. כדאי גם לבצע פעילות גופנית במידת הניתן, מבלי להעמיס על עצמכם יותר מדי. אל תתביישו לבקש סיוע נפשי בתקופה כה מורכבת.

 

לסיכום: ניתוחים בכבד, בלבלב ובדרכי המרה נחשבים מורכבים יחסית, אך טכנולוגיות חדשות מאפשרות כיום לשפר את הדיוק ואת היעילות של הניתוחים. כדי להגיע יותר מוכנים להליך, מומלץ לוודא שיש לכם מעטפת תמיכה ראויה, ללמוד את כל המידע הדרוש לקראת הניתוח (מבלי להפריז ומבלי להיחשף למידע בלתי אמין). וכמובן - חשוב מכל - רופא שאתם יכולים לסמוך עליו.

ד"ר ברק בר-זכאי, מנהל היחידה לניתוחי כבד, לבלב ומרה בבית החולים "קפלן" ברחובות וכירורג בכיר ב"אסיא מדיקל".

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב zap doctors.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום