האם משקל האישה משפיע על טיפולי IVF?

(0)
לדרג

נשים, שימו לב: מחקר חדש שבדק את ההשפעה של משקל האישה על תוצאות טיפולי הפריה חוץ גופית, מצא כי סיכויי ההצלחה נמוכים יותר בקרב נשים הסובלות מעודף משקל ומהשמנת יתר

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

הפריה חוץ גופית (IVF) היא אחד הטיפולים השכיחים לפתרון בעיות פוריות של זוגות המתקשים ללדת. מדינת ישראל היא בין המדינות המובילות בעולם במספר ההפריות החוץ גופיות ואחוזי ההצלחה שלהן עומדים על כ-30 אחוז.

מחקר חדש שנערך בארצות הברית ותוצאותיו פורסמו לאחרונה, ניסה לבחון האם למדד מסת הגוף של האישה יש השפעה על טיפולי הפריה חוץ גופית.

במחקר השתתפו למעלה מ-50,000 נשים שהחלו מחזור ראשון של הפריה חוץ גופית ב-13 מרפאות פוריות בארצות הברית, בין השנים 2009-2015. במסגרת המחקר נבחנה ההשפעה של תת-משקל, עודף-משקל והשמנת-יתר על ארבעה תוצאי מחזור הפריה חוץ גופית (ביטול מחזור, ספירת ביציות ועוברים והריון קליני מתמשך).

תוצאות פחות טובות להפריה חוץ גופית לנשים עם עודף משקל. צילום: שאטרסטוק

מהם ממצאי המחקר?

בנשים עם עודף-משקל או השמנת-יתר תוצאות מחזור ההפריה החוץ-גופית היו פחות טובות, בהשוואה לאלו עם מדד מסת גוף תקין. הבדלים אלו כללו:

  • סיכויים גבוהים יותר לביטול מחזור הטיפול (עלייה של 17% בנוכחות עודף-משקל, עלייה של 28% בנוכחות השמנת-יתר בדרגה I ועלייה של 50% בנוכחות השמנת-יתר בדרגה II/III);

  • איסוף מספר ביציות קטן יותר (ירידה של 2% בנוכחות השמנה בדרגה I, ירידה של 7% בנוכחות השמנה בדרגה II);

  • מספר קטן יותר של עוברים כשירים לשימוש (ירידה של 2% בנוכחות עודף-משקל, ירידה של 3% בנוכחות השמנה בדרגה I וירידה של 5% בנוכחות השמנה בדרגה II/III);

  • סיכויים נמוכים יותר להריון קליני מתמשך (סיכוי נמוך ב-11% בנוכחות השמנה בדרגה I, וסיכוי נמוך ב-14% בנוכחות השמנה בדרגה II/III).

מניתוח לפי תת-קבוצות על-בסיס האבחנה העיקרית להפרעות הפוריות עלה כי מגמות אלו נותרו בזוגות בהם היה מרכיב זכרי להפרעה, או גורם רחמי. ממצאים אלו היו בולטים במיוחד בנשים עם הפרעות ביוץ או תסמונת שחלות פוליציסטיות.

מהי השורה התחתונה?

ממצאי המחקר מעידים כי השמנת-יתר מלווה בספירת ביציות ועוברים נמוכה יותר ושיעור נמוך יותר של הריונות קליניים. ההשפעה השלילית של משקל הגוף היא בולטת יותר בנשים עם השמנת-יתר בדרגה מתקדמת, אלו עם הפרעות ביוץ או תסמונת שחלות פוליציסטיות.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום