כימותרפיה: יתרונות הכדור הדיגיטלי

(0)
לדרג

מחקר חדש שנערך בארצות הברית מחדד את יעילותו של הכדור דיגיטלי לטיפול כימותרפי בסרטן. הטיפול החדשני יכול לסייע באופטימיזציה של הטיפול, תוך שמירה על פרטיות החולה

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

טיפול בסרטן באמצעות כימותרפיה קיים כבר עשרות שנים, למעשה משנות ה-50 של המאה ה-20, במטרה להכחיד את התאים הסרטניים על ידי פגיעה ביכולת החלוקה שלהם. במספר מצומצם של סוגי כימותרפיה יש אפשרות ליטול את הטיפול באופן פומי (בליעת כדורים) ובכך להקל על המטופלים.

מחקר חדש שנערך לאחרונה בארצות הברית בדק את האפשרות של ניטור המחלה עבור חולים הנוטלים כימותרפיה באופן פומי, על ידי שימוש בטכנולוגיית הכדור הדיגיטלי (תרופה עם חיישן דיגיטלי). שימוש בטכנולוגיה זו עשוי לאפשר לרופאים לנטר טוב יותר את ההיענות של חולי סרטן לטיפול הכימותרפי.

 

החיישן מופעל כאשר הכדור מגיע לקיבה ושולח מסר דיגיטלי לאפליקציה במכשיר הנייד של החולה. צילום: שאטרסטוק

כיצד פועלת הטכנולוגיה?

מערכת הכדור הדיגיטלי כוללת חיישן הניתן לבליעה, שהוא בגודל גרגיר חול. החיישן מונח בתוך קפסולת ג'ל, ביחד עם התרופה הפעילה. החולה עונד מדבקת חיישן קטנה על החזה. לאחר נטילת הכדור, החיישן מופעל כאשר הוא מגיע לקיבה ושולח אות למדבקה, אשר מצידה שולחת מסר דיגיטלי לאפליקציה במכשיר הנייד של החולה וגם לענן - כך שניתן לשתף את המידע עם המטפלים.

מה כולל המחקר?

במחקר פיילוט קטן, חולים עם סרטן מעי גס ורקטום קיבלו טיפול בכדור Capeictabine (קסלודה - תרופה כימותרפית בצורת כדור הנלקח דרך הפה), בו שולב חיישן קטן. החיישן יכול להתריע לאונקולוג, לאחות או למטפל כאשר החולה נוטל את התרופה. המוצר יכול לזהות, לתעד ולשתף מידע אודות מועד, מינון וסוג הטיפול הכימותרפי שהחולה נטל, במטרה לסייע באופטימיזציה של משטר הטיפול, תוך שמירה על פרטיות החולה.

המחקר נערך בימים אלו וכולל 7 חולים עם סרטן מעי גס ורקטום בשלב מתקדם. החוקרים מעוניינים להביא לכך שטיפול כימותרפי פומי יהיה בטוח יותר, שכן המערכת הדיגיטלית יכולה גם לאפשר למטפלים ולרופאים לזהות בעיות אפשריות בזמן אמת.

במהלך המחקר, המערכת הודיעה לצוות כי אחת החולות לא נטלה את הטיפול שלה. כאשר יצרו קשר עם המטופלת, התברר כי הידיים שלה כאבו והיא לא יכלה לפתוח את הבקבוק בכדי ליטול את התרופה. באופן זה, ניתן לזהות בקלות בעיות ולמצוא להן פתרון מתאים.

המכשיר אינו רק עוקב אחר ההיענות של המטופל לטיפול, אלא גם מודד את היקף הפעילות והמנוחה של החולים, כמו גם את קצב הלב. דבר זה מאפשר לקבל הערכה טובה יותר של המצב בזמן אמת.

מהי השורה התחתונה?

אמנם מדובר בפעם הראשונה בה נעשה שימוש בכדור דיגיטלי במסגרת מתן טיפול כימותרפי, אך החוקרים מדגישים כי הטכנולוגיה עצמה אינה חדשה. לאור תוצאות המחקר החיוביות, בחברה מתכננים להרחיב את הפעילות הדיגיטלית ולפתח מוצרים נוספים אשר יסייעו לחולי סרטן.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום