קנאביס בהריון: האם מזיק לעובר?

(2)
לדרג

נשים, שימו לב: נתונים חדשים שהוצגו לאחרונה בכנס בנושא רפואת אם ועובר מצביעים על כך שחשיפת העובר לקנאביס מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים רפואיים. הנתונים בפנים

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

היחס לצמח הקנאביס השנוי במחלוקת נמצא בשנים האחרונות במגמת שינוי, כאשר מדינות רבות, כולל ישראל, מתירות שימוש בקנאביס לצרכים רפואיים. בנוסף, בשנת 2012 חלה תפנית חדה במעמדו החוקי של צמח הקנאביס, כאשר מדינת קולורדו בארצות הברית עברה למדיניות של אי הפללה ולגילזציה, ובעקבותיה הצטרפו גם מדינות נוספות בארצות הברית ובעולם. מגמה עולמית זו ביחס לצמח הקנאביס, מעוררת שאלות רבות בקרב הקהילה הרפואיות לגבי התועלת והנזק כתוצאה מהשימוש בצמח ומחקרים מדעיים רבים עוסקים היום בתחום.

נתונים חדשים שהוצגו לאחרונה במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Society for Maternal-Fetal Medicine, מתייחסים למשמעות הרפואית של צריכת קנאביס על ידי נשים בהריון.

נתונים אלה מתבססים על סקירה של רשומות רפואיות של 1,062 יילודים, שנולדו באחד מבין שישה בתי חולים בקולורדו, ארצות הברית, או אחד מחמישה בתי חולים בטנסי ווירג'יניה, בין יולי 2011 ועד יוני 2016.

על מנת לבדוק האם התקיימה חשיפה תוך-רחמית לקנאביס בהיריון מאוחר, נעשתה לנשים המשתתפות במחקר בדיקת שתן לסם בעת הלידה. בדיקת שתן זו נמצאה חיובית בקרב 531 אימהות ליילודים (גיל האימהות הממוצע עמד על 24 שנים). במסגרת המחקר נעשתה השוואה בין יילודים שנחשפו לקנאביס בזמן ההריון למספר דומה של יילודים שלא נחשפו לקנאביס בזמן ההריון.

שיעורים גבוהים משמעותית של סיבוכים רפואיים. צילום: שאטרסטוק

מה עולה מן ההשוואה?

כל תוצאי הלידה שנבחנו היו גרועים יותר משמעותית בקבוצת היילודים שנחשפו לקנאביס, בהשוואה לקבוצת היילודים שלא נחשפו לקנאביס. בביצוע השוואה זו נלקחו בחשבון גם גורמים העשויים להשפיע על תוצאות הלידה, דוגמת: גיל האם, מצב משפחתי, גזע, ולדנות, מצב סוציו-אקונומי וחשיפה תוך-רחמית לטבק, אלכוהול, בנזודיאזפינים ואופיואידים.

  • בקרב יילודים שנחשפו לקנאביס תועדה עלייה של 82% בסיכון למשקל לידה נמוך.
  • בקרב יילודים שנחשפו לקנאביס תועדה עלייה של 79% בסיכון ללידה מוקדמת.
  • בקרב יילודים שנחשפו לקנאביס תועדה עלייה של 43% בסיכון לאשפוז ביחידות טיפול נמרץ ביילודים.

מה עוד נבדק במחקר?

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 2,392 נשים שילדו באוניברסיטת קולורדו, מתוכן 1,165 נשים שילדו לפני אישור השימוש במריחואנה בחוק ו-1,227 שילדו לאחר כניסת החוק.

מבחינת הנתונים עולה כי בקרב נשים הרות תועדה עלייה של 80% בסיכוי להשתמש בקנאביס לאחר העברת חוק אי ההפללה, בהשוואה למצב הקודם.

בנוסף, הפרעה בגדילת עובר הייתה הרבה יותר נפוצה לאחר העברת החוק (עלייה של 90%) וכך גם לידה מוקדמת ספונטנית (עלייה של 50%). לא תועדו הבדלים בתוצאים מיילודתיים אחרים שנבחנו במחקר.

החוקרים מדגישים את העובדה כי התוצאות הגרועות יותר באלו שנחשפו לקנאביס, לא היו תלויות בגורמי סיכון אחרים המשותפים לשימוש בקנאביס, דוגמת חשיפה לתכשירים אחרים ומאפיינים סוציו-דמוגרפיים.

מהי השורה התחתונה?

חשיפה תוך-רחמית לקנאביס עשויה להוביל לשיעורים גבוהים משמעותית של סיבוכים רפואיים, כולל משקל לידה נמוך ולידה מוקדמת.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין. 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום