שתלים ושיקום הפה: חוזרים לחייך בפה מלא

(6)
לדרג
תוכן מקודם

השיניים עלולות להיפגע עם השנים. לעתים אין מנוס מעקירה - ועליכם להתקין שתלים. כיצד לקבל החלטה נכונה? הקפידו לבחור במומחה לטיפול בחניכיים, שיבצע את התהליך על הצד הטוב ביותר

טיפולי שיניים ,מומחה לרפואת שיניים ציבורית
072-3214255 (מספר מקשר)

שמירה על בריאות הפה והשיניים תלויה בגורמים שונים. לגנטיקה יש אמנם השפעה, אך לאחריות האישית שלנו יש משמעות גדולה יותר. נדרשת הקפדה על צחצוח שיניים נכון ותדיר, ניקוי בין השיניים, ניקוי על-ידי שיננית והקפדה על ביקורות אצל רופא השיניים. תחזוקה לקויה של היגיינת הפה והזנחה, לעיתים בצירוף היבטים גנטיים, עלולים להוביל למחלות חניכיים וספיגת העצם התומכת בשיניים, עששת ("חורים"), בעיות תיפקודיות, ליקויים סגריים, הפרעות אסתטיות ועד אובדן שיניים.

טכנולוגיות חדישות ודיגיטציה מאפשרים לבצע שחזורים יותר מדוייקים. צילום: שאטרסטוק

באילו מקרים מבצעים שיקום פה?

שיקום הפה הינו שחזור ושיקום של התיפקוד והאסתטיקה במצבים של חסר שיניים, הרס משנן או סגר לקוי. יכול להתמקד בשן בודדת, או אזור חלקי בפה, ועד שיקום פה מלא.

שיקום הפה מתחיל בשלבי האבחון ותכנון הטיפול ועד שלבי השיקום הסופיים הכוללים שחזורים ישירים - המבוצעים ישירות בפה המתרפא, או שחזורים בלתי-ישירים – המבוצעים מחוץ לפה אחרי הכנה והעתקה של השיניים, בטכניקות של חריטה.

שחזורים- הכוונה ל"סתימות", ציפויי חרסינה, מילואות, כתרים, גשרים ותותבות, ע"ג שיניים או שתלים.

מה התחדש בשיקום הפה?

תחום שיקום הפה לא מפסיק להתעדכן ולהתקדם. טכנולוגיות חדישות ודיגיטציה מאפשרים לנו לבצע שחזורים יותר מדוייקים, יותר חזקים, יותר אסתטיים, בפחות זמן ועם פחות אי-נוחות למטופל. יש מגוון חדש ורחב של חומרי שחזור וסוגי חרסינה, לצד טכנולוגיות דיגיטליות להעתקה וסריקה של השיניים, לעיצוב השיקום ולתכנון מוקדם של מיקום שתלים ושל מראה השיקום הסופי.

השימוש באמלגם ובמתכות הולך ויורד ובמקומם יש יותר ויותר שימוש במגוון חומרים מרוכבים בצבע השן, ובחומרים על בסיס זכוכית וחרסינה.

עדיף לשמר שיניים הרוסות או להיעזר בשתל דנטלי?

הטכנולוגיות והחומרים המתקדמים מגדילים את מגוון השחזורים האפשריים, ולכן גם מאפשרים לנו יותר אפשרויות טיפוליות לשימור שיניים שבעבר היו נעקרות. שתלים מספקים פתרון מצויין לשיקום חסר שיניים, אך כמו לכל שיטה, גם להם יש חסרונות וסיכויי כשלון. נעדיף שן טבעית על פני שתל, כל עוד ניתן לשמר שן טבעית באופן שמאפשר תיפקוד ואסתטיקה למשך זמן סביר.

 

מהו שתל וכיצד משקמים אותו?

במקרים רבים של חסר שיניים, ניתן להתקין שתלים ועליהם להרכיב מגוון שחזורים קבועים כמו כתר בודד, גשר קצר, גשרים נרחבים ועד שיקום לסת שלמה. בנוסף, קיימות שיטות שונות לחיבור תותבת נשלפת ע"ג שתלים.

שתל דנטלי הוא תחליף לשורש עשוי מטיטניום  ומוחדר לעצם הלסת. במרבית המקרים יש להמתין 3 חודשים בלסת התחתונה ו-6 חודשים בלסת העליונה עד שהחיבור בין השתל לעצם יהיה מספיק חזק לצורך תיפקודו הדרוש בפה. לאחר תקופה זו, המומחה  מבצע בעזרת מעבדת השיניים את השיקום, בתהליך שכולל לקיחת מידות או סריקה, ומדידות.

כיצד מתבצעת ההשתלה?

ניתוח להתקנת שתל דנטלי והשתלת עצם יכולים להתבצע בהרדמה מקומית. אורך הניתוח תלוי במספר השתלים ואם דרושה גם השתלת עצם. ככלל, השתלה נחשבת פעולה בטוחה יחסית ועם תופעות לוואי מעטות, שיכולות להיות אי-נוחות או כאב קל עד בינוני, נפיחות, שטפי דם. תופעות אלו, אם קיימות, חולפות לאחר מספר ימים. כמו בכל פרוצדורה כירורגית, גם בזו עלולים להיות סיבוכים וסיכויי כשלון ועל הרופא המנתח ליידע את המטופל אודותם לפני הטיפול. הקפדה על ההוראות שייתן הרופא לפני ואחרי הניתוח יכולה למנוע או לצמצם חלק מהתופעות והסיבוכים.

כשחסרה עצם, יש שיטות שונות להרחיב או להאריך את העצם  בעזרת תחליפים.

יש חשיבות רבה לרופא המבצע. צילום: שאטרסטוק

כיצד נכון לבחור רופא שיניים להשתלה ושיקום?

מומחה לפריודונטיה ומומחה לכירורגית פה ולסת רוכשים במסגרת התמחותם את הידע והנסיון הדרוש להשתלות ולבניית עצם, והמומחה לשיקום הפה הוא שמוכשר בהתמחותו, בין השאר, בסוגי השיקום השונים על שתלים, בתכנון המקדים ובפתרונות לשחזור זמני בתקופת הטיפול. יש חשיבות רבה לרופא המבצע, מומחיותו ונסיונו; לתכנון ולבחירת השתל; להקפדה על שורה ארוכה של סטנדרטים הנחוצים בניתוח ההשתלה; לידע ולנסיון הדרושים לטיפול בסיבוכים אפשריים, לבחירת החומרים המתאימים והאיכותיים לשיקום; ולהקפדה על הדיוק של הכותרת וחלקיה לשתל, לשיניים הסמוכות ולסגר. מכאן ניתן להבין שלטיפול איכותי יותר ובטוח יותר יש גם עלות גבוהה יותר, ושטיפול במחירים נמוכים ו"מפתים" לא תמיד מאפשרים לעמוד בסטנדרטים הגבוהים הרצויים.

לסיכום:

הטכנולוגיה והקידמה משפרים משמעותית את מגוון אפשרויות השיקום ואת איכותן, הן בשיקום שיניים טבעיות והן בשיקום ע"ג שתלים דנטליים. חשוב לבחור במומחה מנוסה ולא לשכוח את האחריות האישית לשמירה על התוצאות לאורך זמן.

ד"ר מירב טופל, מומחית לשיקום הפה במרפאת המומחים בקיבוץ צרעה

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב zap doctors.

  • צור קשר
מרפאת שיניים צרעה-מרפאת מומחים
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום