זהירות: תכשיטי ילדים מסוכנים

(2)
לדרג

הורים, שימו לב: משרד הבריאות מדווח לציבור על הימצאות ריכוזים חריגים של מתכות כבדות ורעילות בתכשיטים המיועדים לילדים. הסכנה נובעת בעיקר מהכנסת התכשיטים לפה וכתוצאה מכך חשיפה לסיכון בריאותי משמעותי. מה חשוב לדעת?

מאת: מערכת zap doctors

במסגרת מחקר שערך משרד הבריאות, בשיתוף חוקרים ממכון התקנים ומאוניברסיטת חיפה ובמימון הקרן לבריאות וסביבה, נבדקו מתכות כבדות בתכשיטי ילדים. מדובר במחקר המשך למחקר קודם שבוצע בשנת 2016, בו התגלתה תכולה גבוהה מאוד של המתכות הרעילות עופרת וקדמיום בתכשיטי ילדים. לאחר פרסום תוצאות המחקר, נציגי משרד הבריאות ונציגי מכון התקנים פעלו להכין תקן ישראלי לתכשיטי ילדים (ת"י 6558). התקן הוכרז על ידי שר הכלכלה והתעשייה כתקן רשמי במאי 2018 ונכנס לתוקף בספטמבר 2018.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבדוק האם לאחר פרסום תקן רשמי לתכשיטי ילדים עדיין נמצאים בשוק מוצרים חריגים. הבדיקות נערכו במעבדה של מכון התקנים הישראלי.

מה היו תוצאות הבדיקה הנוכחית?

תוצאות הבדיקה של 35 תכשיטים שנרכשו בחנויות מעידות על כך שעדיין נמצאים בשוק תכשיטי ילדים עם תכולה גבוהה מאוד של המתכות הרעילות עופרת וקדמיום. במקרים מסוימים, נמצאו ריכוזים הגבוהים עד פי 40 מהמותר לפי התקן עבור עופרת.

על פי תוצאות הסקר נמצא כי ב-17% מהפריטים שנבדקו נמצאה חריגה בתכולת העופרת ובכ-23% מהפריטים נמצא ריכוז גבוה של קדמיום. על אף המדגם הקטן, מתקבל הרושם כי חלה ירידה באחוז המוצרים החריגים לעומת הסקר הקודם, עם זאת הנתונים מלמדים כי בשווקים בישראל עדיין נמכרים תכשיטי ילדים אשר עלולים להוות סכנה לילדים.

מעבר לפריטים אשר נבדקו בסקר זה, אין למשרד הבריאות נתונים נוספים לגבי ריכוזי המתכות בסוגי תכשיטים אחרים המיועדים לילדים והמשווקים בכל החנויות. משרד הבריאות העביר את ממצאי הסקר לידי משרד הכלכלה והתעשייה שישמשו לעזר בפיקוח ובאכיפה של התקן.

מה הנזק בחשיפה למתכות כבדות?

עמדת משרד הבריאות היא שיש סיכון חמור לציבור מתכשיטים עם ריכוזים חריגים של מתכות כבדות. ילדים, ובמיוחד ילדים קטנים, נוטים להכניס חפצים לפה ואף למצוץ חלקי תכשיטים. לפיכך, נוכחות של מתכות כבדות במוצר ייעודי לילדים עלולה לחשוף את קבוצת האוכלוסייה הרגישה הזו לסיכון בריאותי משמעותי.

 

אילו מזהמים נמצאו בתכשיטים ומהן ההשפעות הבריאותיות שלהם?

  • עופרת: חשיפה לעופרת עלולה לגרום למגוון השפעות בריאותיות שליליות, כולל בעיות התנהגות ובעיות למידה. עופרת פוגעת במערכת העצבים ובהתפתחות קוגניטיבית. עוברים וילדים קטנים פגיעים במיוחד להשפעות של עופרת. בספרות הרפואית יש דיווחים על מקרים של תחלואה ואף של תמותה בקרב ילדים עקב בליעה של חלקי תכשיטים עם תכולת עופרת גבוהה.
  • קדמיום: חשיפה לקדמיום עלולה לגרום לפגיעה בתפקוד הכליות ולפגיעה בעצמות. מחקרים מעידים על פגיעה של קדמיום בהתפתחות קוגניטיבית של ילדים.

יש להדגיש כי ענידה בלבד של תכשיטים המכילים ריכוזים חריגים של מתכות כגון עופרת אינה מסכנת את הילד/ה, אך הכנסה של תכשיטים אלו לפה עלולה לסכן את הילד/ה.

 

התכשיטים בהם נמצאו מתכות כבדות. צילום: באדיבות משרד הבריאות

מדוע יש עופרת בתכשיטים לילדים?  

שימוש בעופרת בתכשיטי ילדים היא תופעה מוכרת, בעיקר בתכשיטים זולים המיוצרים במזרח הרחוק. עופרת מוכנסת לתכשיטים העשויים סגסוגות של מתכות, לפלסטיק (למשל PVC), לחלקי זכוכית ואף לציפויים ולצבעים.

האם מתכות כבדות נספגות דרך העור?

חשיפה דרך העור לעופרת ולמתכות אחרות היא נמוכה מאוד, ואין סיכון לילד מעצם הענידה של תכשיט המכיל עופרת או מתכות כבדות מסוגים אחרים. עיקר החשיפה היא כתוצאה מהכנסת הפרטים לפה.

באילו תכשיטים נמצאו התוצאות החריגות?

להלן שמות החברות שבתכשיטיהן נמצאו רמות חריגות של מתכות:
  • חברת TOPTEN
  • חברת אורבניקה
  • קבוצת "גטר-גרופ"
  • גד ליין בע"מ

 

אז מה עושים? 

משרד הבריאות ממליץ לפעול על פי הכללים הבאים:

  • אם יש בידכם פריט בו נמצאה חריגה יש להשליך את הפריט לפח ולא לאפשר לילדיכם לענוד או לשחק אתו.

  • יש לוודא שאין לילדים קטנים גישה לתכשיטים, ובמיוחד לתכשיטים המתפרקים בקלות.

  • מכיוון שעיקר החשיפה למתכות כבדות בתכשיטי ילדים היא בעקבות הכנסה של פריטים או חלקי פריטים לפה, יש לוודא שילדים לא מכניסים תכשיטים לפיהם. 

  • אם הילד/ה ענד את התכשיט, ללא ליקוק או בליעה: אין צורך במעקב רופא או בבדיקות.

  • אם אתה חושש שהילד/ה ליקק/ה את התכשיט באופן אקראי/חד פעמי: אין צורך בפעולה כלשהי, אך ניתן לפנות לרופא המטפל לקבלת חוות דעת.

  • אם אתה חושש שהילד/ה נוהג/ת להכניס את התכשיט לפה ללא בליעתו: יש לפנות לרופא המטפל, אשר יחליט על פי שיקול דעתו האם יש צורך בבדיקת ריכוז העופרת בדם.

  • אם הילד/ה בלע את התכשיט או חלק ממנו: לא לגרום להקאה, לפנות לרופא המטפל בהקדם האפשרי או לגורם רפואי אחר על מנת לשקול ביצוע צילום בטן ובדיקת ריכוז עופרת בדם.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום