עיניים- אתם שואלים, הדוקטורס עונים

(4)
לדרג
תוכן מקודם

מתלבטים בנוגע לניתוח לייזר להסרת משקפיים? ריכזנו עבורכם שאלות ותשובות נפוצות בנושא, מפורום "הסרת משקפיים בלייזר ושיפור הראייה" ב-zap doctors

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

שוקלים לבצע ניתוח לייזר? מתלבטים בנוגע להאם אתם מתאימים ומתי לעבור את הניתוח ואיך? כמובן, חשוב לקבוע תור לבדיקת התאמה אצל רופא עיניים מומחה. עד למועד התור, תוכלו לעיין בשאלות ותשובות נפוצות בנושא , שליקטנו עבורכם מפורום "הסרת משקפיים בלייזר ושיפור הראייה" ב-zap doctors.

רוב האנשים יעברו ניתוח קטרקט בשלב כלשהו בחייהם. צילום: שאטרסטוק

שאלה: נמצאתי מתאימה לניתוח לייזר (לאסק ואינטרלאסק). בבדיקת ההתאמה, נמצא צילינדר (רבע). האופטומטריסט ציין כי לא מדובר בצילינדר משמעותי וכי אוכל לבצע את הניתוח. המספרים בשתי העיניים: 1.5. הניתוח נדחה לעוד מספר חודשים. עתה התברר כי המספר עלה בעין ימין מ-1.5 ל-1.75. הבנתי שתנאי מקדים לניתוח הוא מספר קבוע במשך שנה. האם לא אוכל לבצע ניתוח בגלל העלייה הקלה במספר?

תשובת מומחה, ד"ר אורי מלר:

שינוי רבע מספר בבדיקה אינו מוגדר כשינוי שאינו מאפשר ניתוח. אם יעברו מספר חודשים נוספים, יהיה צורך בכל מקרה בבדיקה חוזרת, בה ניתן להעריך האם אכן היה שינוי. מרבית הסיכויים כי המצב יישאר יציב. לכן, לא נראה כי יש להמתין שנה.

שאלה: אני בן 51, בריא ומעוניין לעשות תיקון ראייה בלייזר. האם בעתיד עלולה להיות בעיה בהתאמת עדשה תוך עינית בניתוח קטרקט?

תשובת מומחה, ד"ר אורי מלר:

רוב האנשים יעברו ניתוח קטרקט בשלב כלשהו בחייהם, לרבות אנשים שעברו בעבר ניתוחי לייזר להסרת המשקפיים. לא אמורה להיות בעייה מיוחדת בניתוח, אך יש להקפיד למסור למנתח הקטרקט מידע על כך שעברת ניתוח לייזר בעבר. מאוד מומלץ להעביר למנתח את הנתונים המספריים של התיקון האופטי שנעשה ונתונים על הקרנית, לפני ניתוח הלייזר. עם זאת, גם אם לא יהיו בידך נתונים אלה, יש למנתח אפשרות לחשב בצורה טובה את מספר העדשה התוך עינית המיועדת.

שאלה: האם יש הגבלת גיל לביצוע ניתוח לייזר? אני בת 57, מרכיבה משקפיים מולטיפוקל עם מספרים לא גבוהים.

תשובת מומחה, ד"ר אורי מלר:

רוב מנתחי הלייזר מעדיפים לנתח עד גיל 60, אם לא התפתח קטרקט. במקרה שלא התפתח אצלך קטרקט והבדיקה תקינה, נראה כי גיל 57 כשלעצמו אינו מהווה בעיה.

שאלה: יש לי קוצר ראייה בשתי העיניים, לקריאה וכתיבה במחשב (עד טווח בינוני). האם ניתן לתקן את הבעיה בניתוח לייזר? מה טווח הזמן האפקטיבי של הניתוח?

תשובת מומחה, ד"ר אורי מלר:

אם הראייה לרחוק טובה ומדובר רק בהפרעה במהלך קריאה, לא הייתי ממליץ לשקול ניתוח. לעומת זאת, אם יש שילוב של קוצר ראייה למרחק, בשילוב צורך במשקפיים (למחשב או לקריאה) - ניתן לשקול ניתוח לייזר, כדי לתקן בעיקר את הראייה למרחק. בכל מקרה, יהיה צורך במשקפי קריאה בשלב כלשהו. בקרב רוב האנשים, יש צורך במשקפי קריאה בגיל 40-50.

שאלה: האם אפשר לטבול במקווה שלושה שבועות ויומיים אחרי הניתוח? ראיתי שההנחיה היא חודש.

תשובת מומחה, ד"ר אורי מלר:

לא צוין באיזה ניתוח מדובר. מומלץ לקבל הנחיות מסוג זה מהמנתח. באופן כללי, אני ממליץ על איסור משך 3 שבועות, בכל הקשור לניתוח אקסימר-לייזר וניתוחי קטרקט.

שאלה: אני בת 22, עשיתי ניתוח אינטרלאסיק בשתי העיניים לפני כחודש. מתי הראייה אמורה להתייצב? כרגע, חדות הראיה משתנה בין שתי העיניים. רוב הזמן, הראייה בעין שמאל פחות טובה מהראייה בעין ימין.

תשובת מומחה, ד"ר אליה לוינגר:

ככל הנראה, השינויים בראייה על רקע יובש. לעיתים היובש חולף עד 3 חודשים מהניתוח. מומלץ להיעזר בתדירות גבוהה בתחליפי דמעות ולהיות במעקב אצל הרופא המטפל.

שאלה: אני מעוניין לעבור ניתוח לייזר לפני הגיוס לצבא. רציתי לדעת האם מסוכן לעשות ניתוח לייזר בגיל 18 לפני הצבא? האם יש סיכונים גבוהים יותר, בגלל השירות הצבאי?

תשובת מומחה, ד"ר אליה לוינגר:

אם המספר יציב לפחות שנה ומבנה הקרנית מתאים - אין סכנה בניתוח.

שאלה: על פי איזה קריטריונים, מתקבלת ההחלטה כמה מתוך הקרנית יש ללטש במהלך הניתוח? האם התיקון נעשה לפי המספר שיצא בבדיקה האופטומטריסטית? האם המכשיר מזהה כמה צריך לתקן? למעשה, החשש שלי הוא מתוצאה לא מדויקת בבדיקה האופטומטריסטית, שתוביל לתוצאות ניתוח לא טובות. האם מצב כזה עלול לקרות?

תשובת מומחה, ד"ר אליה לוינגר:

המספר שיתוקן מחושב ע"פ מספר גורמים: ע"פ בדיקת אופטומטריסט; וע"פ בדיקת מספר מכשירי בדיקה. בסופו של דבר, המנתח משקלל את הנתונים ומחליט כמה לתקן.

האם אסור לעשות ניתוח לייזר במקרה של חשד לקרטוקונוס. צילום: שאטרסטוק 

שאלה: מעוניינת לעשות ניתוח הסרת משקפיים בלייזר, אבל קיים חשד כי אני סובלת מקרטוקונוס בעין ימין. רוב האנשים יעברו ניתוח קטרקט בשלב כלשהו בחייהם. האם אסור לעשות ניתוח לייזר, אם יש לי קרטוקונוס? 

תשובת מומחה, ד"ר אליה לוינגר:

אם יש חשד לקרטוקונוס, אסור לבצע ניתוח לייזר!

שאלה: האם ניתן לבצע ניתוח הסרת משקפיים בכל עין בנפרד? האם הדבר מקובל כיום?

תשובת מומחה, ד"ר אליה לוינגר:

ניתן לנתח כל עין בנפרד, אבל כיום הניתוח מבוצע בו זמנית בשתי העיניים. נשאלת השאלה: למה לסבול פעמיים? 

שאלה: אתמול בקרתי במרפאה ונמצאתי מתאימה לניתוח אינטראלסיק. הבעיה היא שכ-3 ימים לאחר מועד הניתוח אני אמורה לנסוע לבית מלון ולשהות כמובן בשמש ובבריכה. באופן עקרוני נאמר לי שאין בעיה להיות בבריכה רק לוודא שלא נכנסים מים לעיניים . רציתי לשאול האם באמת אין סכנה  שכזאת או שעדיף לדחות הניתוח?

תשובת מומחה, ד"ר אליה לוינגר:

אפשר כ-3 ימים אחרי הניתוח לצאת לנופש. אני לא ממליץ להכנס למים  בשום צורה שהיא אפילו לא עד הצוואר . אפשר להיות חשוף לשמש עם כמובן הגנה של משקפי שמש ולהיות רק על שפת הבריכה ולא להכנס אליה.

 

לסיכום: מתחבטים בנוגע לניתוח עיניים? מעבר לשאלות והתשובות שריכזנו עבורכם, חובה להיוועץ עם רופא עיניים מומחה, בדרך להחלטה מושכלת, שתתאים לכם ולצרכים המדויקים שלכם.

ד"ר אורי מלר הוא רופא עיניים, מנהל מרפאת קטרקט במרכז הרפואי 'עיניים' עזריאלי בתל אביב, מנתח ב'עתידים מדיקל סנטר' ובמחלקת עיניים בביה"ח 'אסף הרופא'.

ד"ר אליה לוינגר הוא רופא עיניים בכיר במרכז הרפואי 'עיניים' בת"א וב'עתידים מדיקל סנטר', מומחה למחלות עיניים, מנהל שירות ניתוחי קטרקט במחלקת העיניים במרכז הרפואי תל-אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב).

 

רוצים לקרוא עוד? לשאלות ותשובות נוספות, היכנסו לפורום "הסרת משקפיים בלייזר ושיפור הראייה" ב-zap doctors, המנוהל על ידי מחברי המאמר.

 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום