פירות יבשים ואגוזים: זהירות מחנק!

(0)
לדרג

לרגל ט"ו בשבט, מחדד ארגון "בטרם" את הסכנה שבמתן אגוזים ופיצוחים לילדים מתחת לגיל 5. כמו כן, יש להיזהר במתן פירות יבשים מתחת לגיל 4. מדוע מאכלים אלו כ"כ מסוכנים לילדים ועל מה חשוב להקפיד?

מאת: מערכת zap doctors

ט"ו בשבט, חג האילנות, מאופיין בזלילת פירות יבשים, אגוזים ופיצוחים שונים, המהווים סכנה של ממש עבור ילדים קטנים.

לפי נתוני ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים, בין השנים 2008-2018 מתו 39 ילדים כתוצאה מחנק ממזון. חנק כתוצאה ממזון הינו הגורם השכיח ביותר למוות בקרב תינוקות ופעוטות עד גיל 5. פיצוחים למיניהם, כמו גרעינים, בוטנים, אגוזים ופיסטוקים, הם סוג המזון השכיח ביותר בגינו ילדים מתאשפזים עקב חנק.

מדוע דווקא מאכלים אלה מסוכנים לילדים?

הסכנה בפיצוחים למיניהם גדולה יותר מאשר במזונות אחרים, מכיוון שיש להם נטייה לספוח נוזלים ולהתנפח במהירות, ולכן כשהם נשאפים לדרכי הנשימה נוצרת חסימת אוויר בפרק זמן קצר מאוד.

פירות יבשים מהווים גם הם גורם סיכון מאחר שהם בעלי מרקם דביק.

פירות יבשים הם דביקים, ולכן מסוכנים לילדים קטנים. צילום: שאטרסטוק

על מה חשוב להקפיד בכדי למנוע חנק בקרב ילדים?

  • אגוזים שקדים, בוטנים, גרעינים ופיצוחים למיניהם – אסורים לילדים עד גיל 5. מותר לתת אגוזים ושקדים רק במידה והם טחונים, במרקם חלק לחלוטין וללא שברים.
  • פירות יבשים הם דביקים, ולכן עד גיל 4 יש להגישם בחתיכות קטנות, לאחר הוצאת הגלעין (אם יש).
  • מאכלים עגולים, כמו עגבניות שרי, ענבים וזיתים, יש לחתוך לאורך.
  • בזמן האכילה יש לשבת ליד שולחן ולא לאכול תוך כדי פעילות נוספת.
  • בזמן האכלת תינוקות, פעוטות וילדים, חובה כי מבוגר אחראי יהיה בהשגחה מלאה, בלי עיסוק נוסף.

אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים, מציינת כי:" ט"ו בשבט יכול להפוך לאסון כאשר ילדים אוכלים מזון שאינו מותאם עבורם. גם אם נדמה לכם שהילד כבר יודע ללעוס היטב, צריך להבין שמבחינה פיזית והתפתחותית ישנם מזונות שילד מתחת לגיל 5 אינו מסוגל להתמודד איתם. חשוב להבין שדרכי הנשימה של הילדים צרות יותר משל המבוגר, ולכן עלולות להיסתם בקלות על ידי מזון שנשאף בטעות לקנה הנשימה במקום לוושט. כמו כן, אין להם שיניים טוחנות בכדי ללעוס היטב את המזון, דבר המגדיל את הסיכון לשאיפה של מזון בשלמותו. על ההורים וצוותי החינוך להכיר את הנחיות הבטיחות ולהקפיד לפעול על פיהם".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום