השינוי מתחיל בתוכנו: מה ההחלטה הרפואית הכי חשובה שלכם השנה?

(1)
לדרג

תזונה מוקפדת, אורח חיים המשלב פעילות גופנית, אימוץ חיית מחמד, התנדבות למען נוער בסיכון – מה עשיתם למען הבריאות שלכם במהלך השנה החולפת? ביקשנו מגולשי עמוד הפייסבוק של זאפ דוקטורס לשתף אותנו בסיפורים האישיים שלהם

מאת: מערכת zap doctors

אם במקרה עוד לא עשיתם לעצמכם את רשימת ההחלטות לשנה החדשה, אנחנו פה כדי לעזור. בעמוד הפייסבוק של זאפ דוקטורס ביקשנו מכם לספר לנו על השינוי הבריאותי הגדול ביותר שעשיתם במהלך השנה החולפת. קבלו 10 סיפורים מעוררי השראה מתוך כל התגובות שלכם:

אימוץ בעל חיים, מתנה לחיים

הרצל זאדה שדה: "השינוי הבריאותי שעשיתי השנה היה לאמץ חיית מחמד :) אני, שכמעט 60 שנה לא הסכמתי להכניס בעלי חיים הביתה, התאהבתי! התאהבתי בכלב קטן, שהכניס לחיי בריאות בכל כך הרבה מובנים. אין יותר להתעצל לקום מהמיטה - 3 פעמים ביום הכלבלב הקטן דורש לצאת לטיול, גורם לי להיות יותר פעיל, ללכת, לשחק איתו וגם לפגוש אנשים. ומעבר לזה - השמחה שהוא גורם, החיוך והצחוק. מה יכול להיות יותר בריא מזה? ושהנכדים באים, אז בכלל יש שמחה והמולה. זו לחלוטין הייתה ההחלטה הבריאותית הטובה ביותר שלקחתי, ואני ממליץ בחום לכולם לגדל בעל חיים. זה מהמם ומשתלם!"

אימוץ בעל חיים - מעודד לפעילות ומסייע לפגוש אנשים. צילום: שאטרסטוק

טיגון - אאוט, אפייה - אין

שני בראבי: "אימצתי את עניין האפייה. יש מעין 'טרנד' של הפיכת מאכלים מטוגנים למאכלים אפויים בתנור: שניצל, פריקסה, צ'יפס, חצילים, בטטה, קציצות ואפילו לביבות! אז השנה החלטנו יחד כמשפחה לאמץ את עניין האפייה באהבה. התחלנו עם מאכלים שאני מטגנת לעיתים קרובות, ואט אט כל המאכלים המטוגנים עברו לאפייה בתנור - הרבה יותר קל, נעים והרבה יותר טעים וכמובן בריא. שינוי מבורך ובגדול."

שינוי אורח חיים במקום ניתוח

רינת סטאטיה דרור: "לפני 9 חודשים קיבלתי הצעת נישואים. שמחתי נורא מהעובדה שאתחתן עם אהבת חיי, אבל הצטערתי נורא שאני עם עודף משקל של 37 קילו. איך לעזאזל אצליח להיכנס לשמלת כלה, כזו של המעצבת הכי גדולה בדיוק כמו בחלומות שלי? ניתוח קיצור קיבה היה הפתרון המהיר והקל שיוכל לעזור לי להגשים את החלום. אז אחרי סדרת בדיקות, פגישות וייעוץ נקבע תאריך לניתוח המיוחל. שבוע לפני ישבתי על קפה עם אחי הגדול לשיחה ארוכה, שגרמה לי לוותר על הניתוח. החלטתי שאשנה את אורח החיים שלי שכלל מסעדות, הרבה שעות מול הטלוויזיה, רגעים מאושרים של המבורגר שמן ופיצה עם אקסטרה גבינה, לילות רוויים באלכוהול ומעט שעות שינה ובמקומם לפנות לדרך חיים בריאה יותר – ובכך להביא לשינוי ולניצחון הסטטיסטיקה שאותה הציג בפניי הרופא. החלטתי לוותר על הניתוח ולפתוח דף חדש בחיים.
את שעות הטלוויזיה החלפתי בהליכון ובמכון, את הפסטה שמנת ופטריות החלפתי בפסטה קישואים, הפחתתי בפחמימות ריקות והכנסתי פחמימות בריאות ומורכבות. הקפה קר והאייס קפה פינו את מקומם לתה ירוק. את השתיה המתוקה החלפתי במים עם חתיכות תפוז תפוח או נענע ולימון. התחלתי להסתכל בערך התזונתי מאחורי המוצרים שאני קונה וירקות ופירות הפכו לחברים הכי שווים שלי. הקפדתי על 8 שעות שינה ביום. וכך, הגעתי לחתונה שלי עם 32 קילו פחות יפה יותר, שמחה יותר, ערנית יותר ובעיקר בריאה יותר. הצלחתי להגשים את החלום של שמלת כלה נסיכותית אצל מעצבת גדולה. וזה השינוי שלי לשנת 2018 אחרי 14 שנה של התמודדות עם עודף משקל. השינוי הוא בראש  - זהו משפט נדוש ששנאתי לשמוע מאלו שהיו כבר אחרי השינוי, אבל הוא נכון, נכון מדי.

חלום ללא משקפיים

מלי אייל: "השינוי הכי משמעותי שעבר עליי הוא מהזמן האחרון – ממש חלום שהתגשם! אני לא רואה טוב מסביבות גיל 15. כיום אני בת 30, ולאחר 4 לידות שהחמירו את מצב עיניי, הגשמתי חלום לפני עשרה ימים ועשיתי ניתוח לייזר להסרת משקפיים. כנגד כל הפחדים שהיו לי והחששות, קיבלתי החלטה ועמדתי בה בגבורה. עכשיו אני מרגישה כמו בן אדם חדש, ב"ה קוראת כתוביות, רואה נופים, שלטים, כיתובים ומזהה אנשים מרחוק. זה גם ממש משפיע על הביטחון העצמי. במשך כמה שנים לא זיהיתי אנשים שנופפו לי לשלום, חשבו אני מסננת אותם. אני כבר עשרה ימים מאושרת מתמיד. אני נשואה עם ילדים, ותמיד עושה הכל למענם, אבל זה דבר שסוף סוף עשיתי נטו באמת למען עצמי ולמען הבריאות שלי."

חקלאות למען הבריאות

בני שוורץ: "בעקבות המלצה של חברה טובה, החלטתי לעשות קורס פרמקלצ'ר - חקלאות ברת קיימא, באוניברסיטה הפתוחה - של הטבע. אני איש תוכנה, שטבע וסביבה היו רחוקים ממנו מאוד והגעתי לקורס מתוך סקרנות בלבד. בדיעבד, הקורס השפיע המון על השקפת עולמי ודרך חייחפצים שאנשים זורקים כזבל, הופכים אצלי לספסל או לפסל סביבתי בגינה. למדתי לחסוך בחשמל ולמחזר מים אפורים וכך גם החשבונות ירדו. הצלחתי לגדל מיני ירקות ואת השאריות להפוך לקומפוסט. התרומה לסביבה והעבודה בחוץ ובגינה שומרת על בריאות פיזית ונפשית ויוצרת איזון מול העבודה הטכנית והתובענית שלי במשרד הסגור."

שלום לסוכר ולקמח הלבן

שרית ליאור דדון: "הורדתי סוכר לבן וקמח לבן, והחלפתי אותם בקמח כוסמין מלא ובסירופ אגבה. אני שומרת על תזונה מאז ההריון הסוכרתי שלי."

שמחה שכולה נתינה

גבלב אפרת: "כשחליתי בסרטן השד הבנתי כי החיים קצרים ושההתמסרות התובענית לעבודה כאחות אינה תורמת לבריאותי. החלטתי להקטין את אחוזי המשרה כאחות ולהתנדב עם נוער בסיכון. האושר והשמחה של בני הנוער כאשר הם מקבלים את פני, גרם לי להבין שזהו ייעודי בחיים - כמאמר השיר: 'תעשי רק מה שאת אוהבת', כי זה פשוט עושה אותי שמחה להעניק למישהו אחר."

קמח כוסמין מחליף את הקמח הלבן. צילום: שאטרסטוק

שעת כושר ואושר

יוסי כהן: "השינוי הבריאותי שעשיתי שהשפיע גם על בני משפחתי הוא לעשות כל יום לפחות שעה אחת של ספורט, אם זה הליכה או ריצה קלה ואימון במתקני ספורט שמפוזרים לנו בעיר עכו, ובנוסף כל יום לאכול ירקות מחמישה סוגי צבעים ולשתות פחות משקאות עם סוכר. אנו שותים יותר מים מינרלים ומרגישים הרבה יותר רגועים ושלווים."

הכי חשוב להקשיב לגוף

אבירם חייט: "הרבה זמן סבלתי מבעיות רציניות במערכת העיכול. כאבים, שלשול ומעי רגיז ללא הפסקה, עד שלא יכולתי לישון בלילות. המצב הפך כרוני וניגשתי לרופאה שאבחנה כי לדעתה מדובר בחיידק הליקובקטר פילורי ונתנה לי המון אנטיביוטיקה. האנטיביוטיקה רק החלישה אותי וגרמה לי לפריחה חמורה. התחלתי לקרוא חומר בנושא והבנתי שתזונה נכונה היא חשובה ומשמעותית במקרה של בעיות בעיכול. הפסקתי עם הכדורים, עברתי לאט לאט לתפריט מלא, צמחוני, עשיר בדגנים אגוזים וקטניות, נרשמתי לחוג תזונה נכונה והיום אני בודק כל דבר שנכנס אליי לפה. למדתי שהייתי מכור להרגלים ומאכלים כי זה מה שמכרו לי חברות המזון והרפואה הרגילה. היום אני קודם כל מקשיב לגוף שלי."

מגנזיום לחיים

מירי קלינגהופר תמיר: "לא מוותרת על מגנזיום, תוסף חשוב שהכנסתי לחיי ויש לו משמעות ענקית."

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום