סרטן צוואר הרחם: הרביעי בשכיחותו בעולם

(20)
לדרג

שיעור סרטן צוואר הרחם בישראל הוא מהנמוכים במדינות המערב; עישון פסיבי ואקטיבי מגביר את הסיכון לחלות במחלה; ישראל מדורגת במקום ה-33 בתחלואה ובמקום ה-19 בתמותה כתוצאה מסרטן צוואר הרחם, בקרב מדינות ה-OECD. ה-22 בינואר הוא יום המודעות לקידום המאבק בסרטן צוואר הרחם

מאת: מערכת zap doctors

יום המודעות לקידום המאבק בסרטן צוואר הרחם יצוין בישראל ב-22 בינואר 2019. לקראת יום זה חושפים האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות את הנתונים המעודכנים על סרטן צוואר הרחם בישראל, נכון לינואר 2019. בשל מורכבות האיסוף, המידע המעודכן ביותר ברישום הלאומי לסרטן מתייחס לנתוני שנת 2015.

להן הנתונים העדכניים אודות סרטן צוואר הרחם בישראל:

  • בשנת 2015 אובחנו 267 נשים ישראליות עם סרטן חודרני של צוואר הרחם: 201 נשים יהודיות (75%), 33 נשים ערביות (12%), 33 נשים "אחרות" (12%). בשנת 2015 היה גיל האבחנה הממוצע של סרטן חודרני בצוואר הרחם 54 שנים בנשים יהודיות, ו-50 שנים בנשים ערביות ובנשים "אחרות".

  • בשנת 2015 נפטרו 78 נשים בישראל מסרטן חודרני של צוואר הרחם: 65 נשים יהודיות (83%), 7 נשים ערביות (9%), ו-6 נשים "אחרות" (8%).

  • על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי שהתפרסמו לאחרונה (Globocan 2018), שיעור ההיארעות של סרטן חודרני בצוואר הרחם בשנת 2018 בישראל הוא מהנמוכים בקרב מדינות ה-OECD: ישראל ממוקמת במקום ה-33 מתוך 36 מדינות, המסודרות לפי סדר יורד של שיעורי ההיארעות (מספר המקרים החדשים).

  • על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, שיעור התמותה מסרטן חודרני בצוואר הרחם בשנת 2018 בישראל הוא נמוך מהשיעור במחצית מדינות ה-OECD וגבוה מהשיעור במחציתן האחרת: ישראל ממוקמת במקום ה-19 מ-36 מדינות המסודרות בסדר יורד של שיעורי התמותה.

  • ההישרדות היחסית מהמחלה יציבה ביהודיות. ההישרדות היחסית הממוצעת לחמש שנים מהמחלה גבוהה בישראל ביחס לממוצע במדינות ה-OECD.

  • שיעורי התמותה מסרטן צוואר הרחם בשנת 2015 דומים בין נשים יהודיות לערביות. בשתי קבוצות האוכלוסייה מדובר בשיעורים נמוכים. גם ביהודיות וגם בערביות שיעור התמותה מסרטן חודרני של צוואר הרחם יציב ונמוך ב-25 השנים האחרונות.

בשנת 2015 אובחנו 267 נשים ישראליות עם סרטן חודרני של צוואר הרחם. צילום: שאטרסטוק

אילו בדיקות סקר לאיתור מוקדם של סרטן צוואר הרחם קיימות כיום?

  • סל הבריאות הממלכתי המעודכן לשנת 2019 כולל בדיקת משטח צוואר הרחם (פאפ) לכל אישה בגיל 30 עד 54, ללא תשלום, אחת ל-3 שנים. עד להרחבת סל הבריאות הנוכחי, ניתנה הבדיקה מגיל 35 ללא תשלום במסגרת סל הבריאות. כמו כן, הבדיקה מבוצעת בכל גיל לאישה שיש לה אינדיקציה רפואית.

  • הרחבות הסל בכל קופה, וכן הביטוחים המשלימים, מאפשרים בדיקה ללא קשר לגיל המטופלת (לאישה שאינה בטווח הגילים המזכה בבדיקה לפי סל הבריאות) בהשתתפות עצמית בעלום 28-97 שקל.

מהו נגיף הפפילומה האנושי (HPV) וכיצד מתחסנים נגדו?

  • נגיף הפפילומה האנושי כולל למעלה מ-150 זנים שונים. שניים מהזנים הללו (6, 11) גורמים ליבלות באיברי המין בכ-90% מהמקרים. זנים אחרים של נגיף הפפילומה, עלולים לגרום לסרטן. השכיחים ביותר הם זנים 16 ו-18. נגיף הפפילומה שכיח מאוד באוכלוסייה: כ-80% מכלל הגברים והנשים הבוגרים יידבקו לפחות בזן אחד של הנגיף במהלך חייהם, לרוב בזמן מגע מיני, כולל מין אוראלי. קונדום אינו מונע לחלוטין הדבקה, וריבוי בני זוג מיניים יכול להגביר את הסיכון להדבקה, אולם היא יכולה להתרחש גם עם בן זוג אחד.

  • ברוב המקרים הידבקות בנגיף הפפילומה האנושי חולפת מעצמה, אך במקרים מסוימים ההדבקה תישאר, וברבות הימים עלול להתפתח ממנה גידול טרום-סרטני או סרטני, בקרב נשים וגברים כאחד. בקרב נשים עלול הנגיף לגרום ליבלות באיבר המין, לסרטן צוואר הרחם, לסרטן הפות, לסרטן הנרתיק, לסרטן פי הטבעת ולסרטן פה ולוע. בקרב גברים עלול הנגיף לגרום ליבלות באיבר המין, לסרטן הפין, לסרטן פי הטבעת וכן לסרטן הפה והלוע.

  • להפחתת הסיכון לסרטן צוואר הרחם מומלץ לאוכלוסיות המתאימות להתחסן נגד נגיף הפפילומה האנושי. בישראל רשומים ומשווקים כיום שני חיסונים.

  • לבנות ולבנים בכיתה ח' ניתן החיסון כחלק משגרת החיסונים הניתנים ללא תשלום במסגרת בית הספר.

  • נערות ונערים בטווח הגילים 18-14, שלא התחסנו מסיבות שונות, זכאים להשלים את החיסון ללא עלות בבתי הספר (בכיתה ט') או בלשכות הבריאות של משרד הבריאות (מכיתה י' ואילך), במסגרת הסל ללא תשלום.

  • החיסון ניתן ללא תשלום במסגרת סל הבריאות גם לגברים עד גיל 26, המצויים בסיכון גבוה להידבק בנגיף, כגון גברים המקיימים יחסי מין עם גברים.

  • הרחבות הסל בכל קופה וכן הביטוחים המשלימים, מאפשרים לרכוש את החיסון ללא קשר לגיל, בהתאם להתוויית היעילות של כל יצרן, ובהשתתפות עצמית על פי ההסדר עם הקופה.

  • ארגון הבריאות העולמי (WHO) קבע כי החיסון נגד נגיף הפפילומה הינו חיסון בטוח ויעיל. עם זאת, כמו בכל חיסון, קיימות מעט תופעות לוואי היכולות להתלוות לחיסון. העיקריות הן: אדמומיות באזור ההזרקה, כאב מקומי ונפיחות באזור ההזרקה.

ארגון הבריאות העולמי (WHO) קבע כי החיסון נגד נגיף הפפילומה הינו בטוח ויעיל. צילום: שאטרסטוק

מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, מסרה כי: "האמצעים היעילים ביותר היום נגד סרטן צוואר הרחם הינם מניעה וגילוי מוקדם. כמו כן, החיסון נגד נגיף הפפילומה נמצא בסל ובכוחו להפחית את התחלואה. הימנעות מעישון מסייעת להפחית את הסיכון, ובדיקה פאפ שגרתית של צוואר הרחם יכולה לאבחן שינויים ומאפשרת גילוי מוקדם וטיפול בזמן העשויים למנוע התפתחות גידול סרטני. אני קוראת לנשים: קחו אחריות על בריאותכן, והיבדקו על פי ההנחיות, חסנו את ילדכם על פי ההמלצות של משרד הבריאות והתעקשו על בירור טיבו של כל שינוי ועל בדיקת כל תסמין בו אתן חשות".

פרופ' ליטל קינן בוקר, סגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות, הסבירה כי: "סרטן צוואר הרחם הוא הסרטן הרביעי בשכיחותו בנשים בעולם אחרי סרטן השד, סרטן המעי הגס והחלחולת וסרטן הריאה, עם למעלה מחצי מיליון מקרים חדשים בכל שנה ברחבי העולם. בישראל סרטן צוואר הרחם אינו נפוץ, ושיעורי ההיארעות (מספר המקרים החדשים) של המחלה בישראל הם בין הנמוכים במדינות המערב. גורמי הסיכון העיקריים למחלה הם זנים מסוימים של נגיף הפפילומה האנושי, עישון וזיהום בנגיף ה-AIDS. המהלך הטבעי של המחלה כולל פגיעה ברקמת צוואר הרחם והתקדמות מנגע שפיר, לנגע טרום סרטני ולאחר מכן לסרטן חודרני. חלק לא מבוטל מהנגעים נעלמים מעצמם ולא הופכים לסרטן חודרני".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום