עור הפנים והצוואר: הזרקות אסתטיות - הקץ לקמטים

(11)
לדרג
תוכן מקודם

הפנים נראות עייפות? הצוואר חרוש קמטים? הגיל אמנם משפיע לרעה על מצב העור, אבל לרפואה האסתטית יש פתרונות טובים. הזרקת חומרי מילוי הקיימים באופן טבעי בגוף (חומצה היאלורונית וקלציום הידרוקסיד) צפויה להשיג תוצאה איכותית בעלת מראה טבעי

רופאת שיניים
052-3489533

במקרים רבים, הזרקות חומרי מילוי שונים לעור הפנים והצוואר, אינן מהוות רק אמצעי לשיפור המראה וגמישות העור - אלא משמשות כלי רפואי של ממש, המעודד מנגנוני ריפוי וצמיחה של רקמות חדשות בעור. התפיסה המוטעית (שרווחה בעבר) לפיה הזרקת חומרי מילוי מיועדת רק לנשים מתבגרות, המעוניינות בהצערת עור פניהן, איננה תקפה עוד. כיום, ידוע כי הזרקות של חומרי מילוי בטוחים ויעילים, המותאמים אישית למטופל/ת נחשבות כלי לפתרון קשת בעיות בנוגע למראה של עור הפנים והצוואר, בקרב נשים וגברים בגילאים שונים. במקרים מסוימים, הזרקות אף נותנות מענה למתבגרים צעירים, המעוניינים להימנע מסכין המנתח, בשלב מוקדם של חייהם. בכל אלה, טיפול הדרגתי אך עקבי יוכל לייצר מראה אסתטי הנראה טבעי ולא "פלסטי".

הזרקת חומרי מילוי לא רק לנשים מתבגרות. צילום: שאטרסטוק

מהם חומרי המילוי המיועדים להזרקות בעור הפנים והצוואר?

ראשית, יש לציין את חומר המילוי הוותיק יחסית, חומצה היאלורונית (Hyaluronic Acid). חומצה היאלורונית נמצאת בשימוש בחומרי מילוי שונים, הקיימים בשוק ההזרקות האסתטיות.

בנוסף, קיימים חומרי מילוי מבוססי סידן, המכילים קלציום הידרוקסיד (Calcium Hydroxide) - חומר פעיל הרבה יותר מחומצה היאלורונית. היתרונות הבולטים של קלציום הידרוקסיד, על פני חומצה היאלורונית: תוצאות ההזרקה מחזיקות מעמד זמן ממושך יותר. קלציום הידרוקסיד מחולל תהליך ריפוי והתחדשות ברקמות העור. יש לציין כי חומצה היאלורנית וקלציום הידרוקסיד הם חומרים טבעיים, הקיימים בגוף האדם, ולכן הם אינם נדחים על ידי הגוף ויש להם יכולת להיספג בגוף.

חומר מילוי בולט נוסף הוא בוטוליניום טוקסין  (Botulinum Toxin A)הידוע לכל בכינוי בוטוקס (Botox). הזרקת הרעלן מסייעת לשתק שריר הפעיל יתר על המידה בפנים או בצוואר, וכך מועד ליצירת קמטוטים רבים ועמוקים: קווים במצח, בין הגבות, באזור הלסת התחתונה, הסנטר והצוואר. בהערת אגב: מיצוק של הצוואר תורם להרמה נוספת של הפנים, מלמטה.

מה בנוגע לסיליקון, כחומר מילוי לפנים?

סיליקון הוא חומר בו לא אשתמש לעולם, ובשום פנים ואופן לא אסכים להזריק אותו למטופלות ולמטופלים שלי. בניגוד לחומצה היאלורנית ולקלציום הידרוקסיד, המוכרים לגוף האדם  - הזרקת סיליקון אכן יכולה להחזיק "כל החיים", במובן הרע. סיליקון לעולם אינו נספג, אך הזרקתו עלולה ליצור למטופל גרנולומות, הנראות כגושים מתחת לעור, ה"מסתובבים" באזורים שונים בפנים ובשאר הגוף.

מהן הבעיות שניתן לפתור באמצעות הזרקות לעור הפנים?

בהחלט ניתן להתייחס לחומצה היאלורונית ולקלציום הידרוקסיד כ"תרופות" לעור, המתאימות לטיפול בסוגי פגמים שונים ומגוונים, במראה של העור, כגון: קמטוטים, קמטים, שקעים, נפילה של קו הלסת והצוואר, רצון להגביה עצמות לחיים; ובנוסף, לתיקון עיוותים ואסימטריה באזורים שונים של הפנים (גבות, אף עקום, שפתיים, סנטר וכו'). בכל אלה, הזרקות חומרי מילוי יכולות להיות יעילות.

הזרקות קלציום הידרוקסיד הן טיפול יעיל באסימטריה של האף, מאחר שתוצאות הטיפול מחזיקות מעמד משך זמן ארוך יחסית, לפעמים עד שנתיים. הדבר מייתר או דוחה ניתוח פלסטי. כך, למשל, במקרים בהם מדובר במטופלים בשנות העשרה לחייהם או מטופלים המסתייגים מניתוח או שידם אינה משגת לממן ניתוח (עלות הניתוח גבוהה).

גם לאחר ניתוח פלסטי בפנים, נדרשות לא פעם הזרקות כפעולת השלמה, לשם השגת התוצאה הרצויה במלואה; ובנוסף, לאחר ניתוחים פלסטיים שנערכו בעקבות טראומה, כשמסתבר שכל האפשרויות הכירורגיות מוצו.

לכמה זמן נשמרות תוצאות הטיפול?

זמן שימור התוצאות תלוי בסוג חומר המילוי ובמטופל עצמו. באופן כללי, הזרקת חומצה היאלורונית עשויה להחזיק מעמד שמונה חודשים עד שנה. לעומת זאת, תוצאות הזרקה של קלציום הידרוקסיד עשויות להישמר הרבה יותר (לעתים אף שנתיים!). בבוטוקס, הדבר תלוי במינון ובאזור ההזרקה.

 גברים ונשים, בשנות ה-30 או שנות ה-20 לחייהם, שרוצים לטפל בפגם כזה או אחר. צילום: שאטרסטוק

מהי אוכלוסיית היעד?

הזרקות של חומרי מילוי ובוטוקס מתאימות לכל מי שאיננו מרוצה מהמראה החיצוני, בעקבות פגם כלשהו בפניו ו/או בצווארו: גברים ונשים בכל קשת הגילאים, לרבות צעירים/ות. כמו שצוין לעיל: בני נוער שרוצים לתקן אסימטריה בפנים שמאוד מפריעה להם יכולים להגיע למרפאה בליווי ההורים, ותותאם להם תכנית טיפול לבעיה המטרידה אותם. יש לא מעט גברים ונשים, בשנות ה-30 או שנות ה-20 לחייהם, שרוצים לטפל בפגם כזה או אחר. מילוי קמטים בקרב נשים כבר מזמן איננו הצורך היחיד בהזרקות של חומרי מילוי, במיוחד מאז שהקלציום הידרוקסיד נכנס לתמונה.

האם יש גיל "מבוגר מדי", שממנו והלאה, הזרקות אינן רלוונטיות עוד?

הטיפול בהזרקות איננו תלוי בגיל, אלא תלוי במצב העור של כל מטופל ומטופלת. יחד עם זאת, בהחלט יש מצבים בהם תוצאות ההזרקות יהיו מוגבלות, כך שניתוח פלסטי יוכל להיות הפתרון היעיל יותר. למרות זאת, בכל שלב ניתן באמצעות הזרקות חומרי מילוי או בוטוקס, "לרענן" את מראה הפנים ולהצעיר את הנראות שלו במספר שנים.

במקרים כאלה, חשוב לבצע תיאום ציפיות ברור עם המטופל/ת. כך או כך, אין אפשרות לקבוע לפי פרמטרים של גיל בלבד מה מידת ההתאמה להזרקות בפנים ובצוואר, מכיוון שמצב העור תלוי בגורמים נוספים מעבר לגיל. יש מקרים בהם נשים מבוגרות נהנות מעור במצב מצוין, לעומת נשים צעירות הסובלות מעור דק ונפול. לכן, יש לבחון כל מקרה לגופו ולתכנן את הטיפול בהתאם.

יש גם מקרים בהם מטופלים עם קמטים עמוקים מאוד אינם מוכנים בשום פנים ואופן לשקול אפשרות של ניתוח פלסטי. במקרים אלה, אני מסבירה מראש את המגבלות של ההזרקות ומבהירה כי בעזרת טיפול הדרגתי ועקבי לאורך זמן, בהחלט ניתן לשפר משמעותית את המראה ולהשיג תוצאות יפות.

כיצד מתבצע הליך ההזרקות בפנים ובצוואר?

בראשית התהליך, אני מדברת עם המטופל, במטרה להבין מהן הבעיות המפריעות לו. לאחר מכן, אני מסבירה כיצד ניתן להשיג את התוצאה הטובה ביותר, באיזה חומרים אני משתמשת. לאחר ההסבר, מתקבלת החלטה עם המטופל - מהו החומר או החומרים שמתאימים למטופל. פעמים רבות, אני ממליצה על שימוש בקלציום הידרוקסיד, בגלל יתרונותיו. עם זאת, מדובר בחומר יקר יותר מחומצה היאלורונית. בהתאם להחלטות שהתקבלו, אני בונה תכנית טיפול הדרגתית ונעשים צילומים (לפני ואחרי). על המטופל/ת למלא שאלון ולחתום על הצהרת בריאות ועל טופס הסכמה לטיפול. כל זאת, בהתאם להוראות משרד הבריאות והוראות הביטוח.

האם מדובר בטיפול חד פעמי?

תכנית הטיפול מותאמת אישית לכל מטופל, כך שלא ניתן לומר כאן הכללות בנוגע לכל המטופלים. כך, למשל: כשמדובר בהגבהת עצמות לחיים, ניתן להסתפק בטיפול אחד או שניים. במקרים אחרים, יש צורך בסדרה של טיפולים, העשויה להתפרש עד 7 פגישות. אני חוזרת ומבהירה למטופלים שכדי להשיג תוצאה טובה, השומרת על "מראה טבעי" ככל שניתן, יש להמתין מינימום שבועיים, בין הזרקה להזרקה.

האם ההזרקות כואבות?

על פי רוב, ההזרקות אינן כואבות, אבל הזרקות בהחלט עלולות להיות "לא נעימות", במידה כלשהי. למרות זאת, אנשים מעוניינים בהזרקות. יש אזורי הזרקה (למשל: השפתיים) בהם הזרקה בהחלט עלולה לכאוב. עניין הכאב תלוי גם בעומק בו מתבצעת ההזרקה בעור. לכן, לעתים יש לבצע זריקת הרדמה מקומית, המונעת מהמטופל/ת להרגיש כאב. כך, למעשה, המטופל אינו מרגיש כאב במהלך הטיפול.

מהן ההוראות למטופל/ת לאחר ביצוע ההזרקה בפנים?

בדרך כלל, ההוראה היא להימנע מפעילות פיזית, משך יום או יומיים, לאחר ביצוע ההזרקה. ככל הניתן, יש להימנע מפעולות פיזיות משמעותיות, לרבות פעילות ספורטיבית. יש להימנע מלחמם את הפנים, לגעת בהם ולשים מייק-אפ או כל איפור אחר על הפנים והצוואר, באותו יום.

מהם הסיכונים הנלווים להזרקות?

על פי רוב, הטיפול בטוח, אך מאחר שהטיפול נעשה באמצעות מחט, בחלק מהמקרים עלולים להיווצר סימן כחול או נפיחות, הנעלמים תוך שבוע או שבועיים לכל היותר. סיכון נוסף הוא התעוררות של דלקת באזור ההזרקה. לכן, בשום אופן אני לא מזריקה אם המטופל סובל מהתקררות או אם יש דלקת חריפה בפה, העלולה להיות זרז להתפתחות דלקת במקום ההזרקה.

סיכון כללי נוסף הוא שהמטופל או המטופלת לא יאהבו את השינוי שחוללה ההזרקה. זהו היתרון הגדול של עבודה עם חומרי מילוי טבעיים. במקרים בהם מטופל/ת אינם אוהבים את השינוי שבוצע בשפתיים וכו', יש אפשרות להזריק מיד חומר הגורם להמסה של חומר המילוי, אשר נספג בגוף. בכך, למעשה, ניתן לבטל את הפעולה שעשתה ההזרקה הראשונה. במילים אחרות: מדובר בטיפול שתוצאותיו הפיכות. ניתן להחזיר את המצב לקדמותו. ללא ספק, זהו יתרון נוסף של הטיפול בהזרקת חומרי מילוי.

מי מוסמך לבצע הזרקה בעור הפנים והצוואר?

אך ורק רופא/ה בעל רישיון לעסוק ברפואה ושעבר/ה השתלמות בתחום.

לסיכום: הזרקת חומרי מילוי בפנים ובצוואר נחשבת תחום המתפתח ללא הרף, מאז שהחל השימוש בהזרקות, ככלי לשיפור מראה עור הפנים והצוואר והצערתם, לפני יותר מעשרים שנה. כיום, בולטת כניסתם לשימוש של חומרי מילוי טבעיים ואיכותיים, המבוססים לא רק על החומצה ההיאלורנית הוותיקה, אלא גם על קלציום הידרוקסיד (הטבעי לגוף). זאת, לצד המשך השימוש בבוטוקס. חומרים אלה יכולים לתת מענה יעיל ובטוח, לקשת נרחבת של פגמים בפנים ובצוואר של נשים וגברים, בטווח גילאים נרחב, בתנאי שהזרקתם תתבצע על ידי רופא/ה מוסמך/ת, באופן הדרגתי ומושכל שיבטיח מראה צעיר, רענן וטבעי ככל שניתן.

ד"ר יקטרינה שלקוב היא רופאת שיניים, בעלת קליניקות לרפואת שיניים ולטיפולים אסתטיים בפתח תקווה ובאילת.

סייעה בהכנת הכתבה: מארי-רוז גוטמן, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום