חיסון שפעת מונע מחצית מהאשפוזים

(0)
לדרג

האם התחסנתם השנה נגד שפעת? מתוצאות מחקר חדש שנערך בארצות הברית עולה כי החיסון נגד מחלת השפעת העונתית עשוי להפחית במחצית את היקף האשפוזים של מבוגרים על רקע המחלה

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

נושא חיסוני השפעת מעלה מדי שנה אצל רבים לא מעט התלבטויות, ויכוחים וחילוקי דעות, וגם לא מעט הנחות שגויות.

מחקר רב שנתי (Hospitalized Adult Influenza Vaccine Effectiveness Network) שנערך בין השנים 2015-2016 בארצות הברית, בדק את התועלת של החיסון במניעת אשפוזים של מבוגרים על רקע המחלה. תוצאות המחקר התפרסמו במהלך חודש דצמבר בכתב העת Journal of Infectious Diseases.

החיסון סיפק הגנה למטופלים בכל קבוצות הגיל. צילום: שאטרסטוק

מדגם המחקר כלל מבוגרים בגילאי 18 שנים ומעלה, אשר אושפזו בשמונה בתי חולים בארצות הברית, בשל מחלה נשימתית חדה ונמצאו חיוביים לנגיף השפעת. בקבוצת הביקורת של המחקר נכללו גם נבדקים שנמצאו שליליים לנוכחות שפעת. את יעילות החיסון בחנו החוקרים על ידי ניתוח סטטיסטי שלקח בחשבון מספר משתנים, בהם גיל ומחלות רקע.

סה"כ נבחנו במחקר 236 מקרים חיוביים לשפעת (50 אחוז מהם חוסנו נגד שפעת) ו-1,231 מקרי ביקורת (70 אחוז מהם חוסנו נגד שפעת). גיל המשתתפים הממוצע עמד על 58 שנים, כאשר למעלה מ-90% מהחולים סבלו ממחלת רקע אחת לפחות, אשר לוותה בסיכון מוגבר לסיבוכי שפעת. מהנתונים עולה

מממצאי המחקר עולה כי יעילות החיסון במניעת אשפוזים עקב Influenza A (H1N1) pdm09 ונגיף Influenza B virus עמדה על 51% ו-53%, בהתאמה. זאת אומרת, החיסון סיפק הגנה למטופלים בכל קבוצות הגיל.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במהלך עונת השפעת 2015-2016 בארצות הברית, בה הזן הדומיננטי היה Influenza A (H1N1) pdm09, החיסון כנגד שפעת הפחית במחצית את הסיכון לאשפוזים על-רקע שפעת במבוגרים, אשר רובם היו בסיכון מוגבר לסיבוכי שפעת חמורים לאור מחלות רקע או גיל.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין. 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום