ניתוחי לייזר בחיות מחמד: הדור הבא של הטיפולים

(5)
לדרג
תוכן מקודם

אף אחד לא אוהב לראות את בעל החיים האהוב שלו - כלב או חתול - על מיטת הניתוחים אצל הווטרינר. הליך כירורגי טומן בחובו כאב, לחץ ושיקום ממושך. יש לנו חדשות טובות: טכנולוגיית לייזר חדשנית מפחיתה את הקושי ומשנה באופן משמעותי את כללי המשחק

וטרינר ,מומחה להדמיה (וטרינריה)
077-2305035 (מספר מקשר)

הטכנולוגיה מתקדמת בקצב מסחרר ומשפרת היבטים רבים בחיינו. הרפואה המודרנית מאפשרת כיום לכל אחד מאתנו ליהנות מטיפולים מדויקים, ממוקדים ויעילים יותר - שגם כרוכים בפחות כאבים וסיכונים. עתה, בהחלט הגיע הזמן שההתקדמות המבורכת הזו תשפיע לא רק עלינו, אלא גם על חברינו ההולכים על ארבע.

בשנים האחרונות, נכנסה לשימוש במרפאות וטרינריות רבות ברחבי העולם וגם בישראל טכנולוגיית קרני הלייזר, שלמעשה מחליפה במקרים רבים את סכין המנתחים ומאפשרת לבצע מגוון טיפולים ממוקדים בבעלי החיים שלכם, בצורה יעילה יותר, המבטיחה טיפול יותר נעים ופחות מפחיד עבור חבריכם הפרוותיים.

טיפול יותר נעים ופחות מפחיד עבור חבריכם הפרוותיים. צילום: שאטרסטוק 

מהו בעצם ניתוח בלייזר?

המילה LASER היא למעשה ראשי תיבות של המילים: Light Amplification by Stimulated Emission Radiation. התקני לייזר פולטים אור ממוקד באורכי גל צרים, המאפשרים חיתוך מדויק, ממוקד ויעיל הרבה יותר מסכין המנתחים.

מכשירי לייזר שונים משתמשים באורכי גל שונים למטרות מגוונות. כך, לדוגמה: בניתוחים בבעלי חיים נעשה שימוש בעיקרון ההסרה הפוטותרמית. כלומר: כאשר קרן הלייזר באה במגע עם רקמת עור רכה, המים המצויים בה מתחממים ומתאדים, עד שהרקמה מתאדה אף היא, מה שיוצר בה חתך. כאמור, החיתוך הזה מדויק יותר, יחסית לביצועו באמצעות סכין; וטומן פחות תופעות לוואי, העלולות להזיק לבעל החיים.

 

מהם היתרונות של השימוש בלייזר בניתוחים?

פחות כאבים: קרן הלייזר חותכת וסוגרת מיד את קצוות העצבים. לכן, העצבים אינם נשארים חשופים כמו לאחר ניתוח בסכין. ברוב המקרים, חיית המחמד תחווה פחות כאבים בתום הטיפול.

שיפור הדיוק: הכיוון והעוצמה של קרן הלייזר ניתנים לשליטה מדויקת ביותר, המאפשרת להסיר רקמות דקות מאוד, להפחית תופעות לוואי ברקמות שמסביב לאזור שבו מטפלים, ובכך לשפר את היכולות הכירורגיות במהלך הטיפול.

שיקום קל יותר: בסירוס בעלי חיים או בניתוחים נוספים, עולה הדרישה להרכיב צווארון, שלא יאפשר לבעל החיים לגרד את הפצע עם פיו. בניתוח לייזר אין תפירה חיצונית. לכן, הדרישה הזאת אינה רלוונטית. בנוסף, הליך כזה מבטיח כאמור פחות סבל לבעל החיים ומקצר את זמן ההחלמה.

הפחתת נפיחות: כשרקמה נחתכת בסכין או במספריים, עלולה להיווצר נפיחות ובצקת, שמקורה בממשק בין מערכות הדם והלימפה. לעומת זאת, קרן הלייזר אוטמת את מערכת הלימפה בצורה מידית, שמפחיתה את הנפיחות בתום ההליך.

הפחתת הדימום בזמן הניתוח: בניתוח בסכין מנתחים, הצוות נדרש לא פעם לעצור את ההליך כדי לעצור את הדימום. עצירות אלה מאריכות את זמן הניתוח וגם מסכנות את בעל החיים. קרן הלייזר יעילה יותר בהפסקת הדימומים האלה ובכך מאפשרת לקצר את זמן הניתוח.

הפחתת הסיכון לזיהומים: קרן הלייזר פועלת בחום מעל 100 מעלות צלזיוס. בחום כזה, אף חיידק אינו שורד. לכן, טכנולוגיית לייזר מפחיתה במידה דרמטית את הסיכון לזיהומים, העלולים להוביל למוות בשלב מאוחר יותר.

 

באילו מקרים מבצעים ניתוחי לייזר בבעלי חיים?

כאמור, טכנולוגיית הלייזר מאפשרת לשפר את הטיפול במגוון סוגים של הליכים כירורגיים בבעלי חיים, לרבות:

עיקור וסירוס: זהו השימוש הנפוץ ביותר בלייזר בניתוחים בבעלי חיים, הודות ליתרונות רבים שציינו קודם, הכוללים כאמור טיפול מהיר יותר, פחות כואב וכרוך בפחות דימום.

הסרת גידולי עור: לייזר בניתוחים כאלה מאפשר לצרוב ביעילות את שולי הפצע ואת התאים הסרטניים. ובכך, לוודא הסרה מלאה ומדויקת של התאים ומניעת התפתחות מחודשת שלהם.

ניתוחים עדינים בחלל הפה: במקרה שלבעל החיים יש גידול באזור חלל הפה, הלייזר מאפשר לטפל בו בצורה ממוקדת ומדויקת, שתאפשר לו לחזור לאכול בצורה תקינה כבר ביום הניתוח.

הסרת בלוטות אנאליות: אזור פי הטבעת מלא בכלי דם ובקצות עצבים. לכן, גם במקרה הזה יש יתרון רב לשימוש בטכנולוגיית הלייזר המדויקת.

ניתוחים בחיות זעירות: בעלי חיים כמו גרבילים, שרקנים או צ'ינצ'ילות גם זקוקים לעיתים לניתוחים מורכבים. בניתוחים כאלה, אובדן הדם עלול לגרום לסכנת חיים משמעותית. כאמור, הלייזר מבטיח פחות דימום בתהליך ואף עשוי להציל את חיי בעלי החיים האלה.

 

בניתוח לייזר אין תפירה חיצונית ולכן נחסך מבעל החיים הצורך להרכיב צווארון. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: כמו שאנחנו - בני האדם - נהנים כיום מטיפולים רפואיים מדויקים יותר, הכרוכים בפחות תופעות לוואי, גם לבעלי החיים שלנו "מגיע" לעבור ניתוחים עם פחות כאב, הכרוכים בשיקום נעים ופשוט יותר. שימוש בלייזר מאפשר את כל היתרונות האלה ומשפר את הטיפול שניתן לחברים הפרוותיים שלכם.

ד"ר שרון רגב הוא וטרינר מוסמך ומנהל בית חולים וטרינרי.

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב zap doctors.

  • צור קשר
ד"ר שרון רגב
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום