אושר סופית: מצלמות יוצבו במוסדות סיעודיים

(0)
לדרג

המאבק במניעת התעללות בקשישים חסרי ישע עולה מדרגה, עם אישור החוק המחייב הצבת מצלמות במוסדות סיעודיים. החוק אושר אתמול במליאת הכנסת, בתמיכה מלאה וללא מתנגדים

מאת: מערכת zap doctors

בעקבות מספר אירועים בהם תועדו מקרי התעללות קשים ואכזריים מצד צוות מטפל כלפי מאושפזים קשישים בבתי חולים סיעודיים, הוביל סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן, מהלך שמטרתו לחייב כל בית חולים גריאטרי/מוסד סיעודי בו שוהים קשישים חסרי ישע - להתקין ולהפעיל מצלמות למעקב. אמש (31.12) אישרה מליאת הכנסת את החוק בקריאה שניה ושלישית והוא ייכנס לתוקפו בקרוב.

מה אומר החוק החדש?

על פי החוק יותקנו מצלמות הן במרחב הציבורי במחלקות הסיעודיות והן במרחב הפרטי (כולל חדרי אשפוז, מקלחות ושירותים) ויאפשרו השגחה בכל זמן בו המאושפז שוהה במחיצת מטפל. עם זאת, מאושפז יוכל לסרב להפעלת המצלמות במרחב הפרטי שלו. הצעת החוק כוללת גם הוראות שמבטיחות את השמירה על פרטיותם של המאושפזים השוהים במחלקות הסיעודיות, כך בין היתר, נקבעו עקרונות להפעלת המצלמות כך שלא תפגע פרטיותם של המאושפזים והם לא יצולמו לאורך כל שעות היממה ובזמן שהם שוהים לבד בחדרם. כמו כן, נקבע כי הצפייה בצילומים תעשה רק על ידי מורשה גישה שהוסמך על ידי מנהל בית החולים. בנוסף, ההצעה כוללת הוראות בדבר אופן שמירתן של הצילומים והזמן המרבי שבית חולים צריך לשמור את הצילומים. כן מוצע לקבוע הוראות הנוגעות לחובת דיווח במקרים בהם מתעורר חשש לפגיעה במאושפזים.

מהן מטרות החוק החדש?

  • הרתעה שתסייע במניעת פגיעה במאושפזים, ברווחתם ובשלומם.
  • איתור מקרי פגיעה באמצעות בקרה.
  • יכולת שימוש בתיעוד פגיעה שקרתה לצורך חקירה וענישה.

מאושפז יוכל לסרב להפעלת המצלמות במרחב הפרטי שלו. צילום: שאטרסטוק

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן, ציין כי: "בשנים הקרובות יחול גידול משמעותי באוכלוסייה הקשישה במדינת ישראל ואנחנו חייבים היערכות לאומית להזדקנות האוכלוסייה, בעיקר באמצעות יישום הרפורמה בסיעוד. לצד זאת, אנו נדרשים לתוספת כוח אדם טיפולי ושיפור תנאי ההעסקה של המטפלים לצד תגבור הפיקוח".

ח"כ איציק שמולי, הוסיף: "זה צעד היסטורי שיסייע לנו להגן על חסרי הישע ולוודא שאף אחד לא יהפוך שוב קשישים לשקי אגרוף אנושיים. לאחר התחקירים הקשים שחשפו התעללות מזעזעת בקשישים חסרי ישע במחלקות הסיעודיות החוק החשוב הזה יסייע לנו באופן אמיתי להגביר את ההגנה עליהם, תוך הקפדה על הגבלות נדרשות שישמרו גם על פרטיותם. אין לי ספק, כי בצד צעדים נוספים שאנו מקדמים, וביניהם: הגדלת הכמות והאיכות של הצוות המטפל, השקעה ושדרוג תשתיות המוסדות והגברת הפיקוח של משרד הבריאות נוכל לייצר מציאות אנושית ובטוחה יותר לחסרי הישע."

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום